از دلیل تا درمان گرفتگی گوش در هواپیما

به گزارش وبلاگ واحدی، صرف نظر از اینکه چه اندازه بابت خرید بلیط هواپیما هزینه نموده اید، چقدر فضا برای پاها در اختیار دارید، با فرست کلاس سفر می کنید یا نه، آنچه هر مسافری در پرواز تجربه می نماید اذیت شدن گوش است. وارد شدن فشار به گوش، باز و بسته شدن و درد، بین هیچ کسی تفاوت قائل نمی گردد.

از دلیل تا درمان گرفتگی گوش در هواپیما

گرفتگی گوش در هواپیما

عارضه گرفتگی گوش در هواپیما (Airplane ear) به دلیل فشار بر روی پرده گوش به وجود می آید. زمانی که تعادل بین فشار هوا در گوش میانی و فشار هوا در محیط خارجی گوش برهم بخورد این مشکل به وجود خواهد آمد. عارضه گرفتگی گوش در هواپیما ممکن است در حین برخاستن یا فرود آمدن هواپیما اتفاق بیفتد. گرفتگی گوش در هواپیما نام های دیگری نیز داشته و ممکن است به آن باروتراما گوش یا آسیب به گوش میانی نیز گفته گردد.

برای درمان این عارضه اقدامات خود درمانی مثل خمیازه کشیدن، بلع یا جویدن آدامس از جمله مواردی است که می تواند عدم تعادل فشار هوا در گوش و خارج آن را از بین برده و علائم این عارضه را بهبود ببخشد. با این حال در موارد شدید گرفتگی گوش در هواپیما ممکن است احتیاج داشته باشید تا برای درمان به پزشک مراجعه کنید.1

دلیل گرفتگی گوش در هواپیما

گرفتگی گوش در هواپیما زمانی اتفاق می افتد که فشار هوا در داخل گوش میانی با فشار هوا در محیط بیرونی هماهنگی نداشته و مانع لرزش پرده گوش (پرده تمپان) به طور طبیعی گردد. در حالت طبیعی یک گذرگاه باریک به نام لوله استاش که به گوش میانی متصل می گردد، فشار هوا در داخل گوش را تنظیم می نماید.

در زمان بلند شدن هواپیما یا فرود آمدن آن ، فشار هوا به سرعت تغییر می نماید. لوله استاش نیز اغلب نمی تواند به میزان کافی سریع عمل نموده و از خود واکنشی مناسب با شرایط نشان دهد.

در حقیقت همین سرعت ناکافی لوله استاش است که باعث بروز علائم گرفتگی گوش در هواپیما می گردد. بلع یا خمیازه کشیدن از جمله مواردی است که به باز شدن لوله استاش یاری نموده و به گوش میانی اجازه می دهد تا هوای بیشتری وارد آن شده و فشار هوا در دو طرف گوش یکسان گردد.

باروتراما گوش معمولاً در نتیجه موارد زیر به وجود می آید:

غواصی

انفجار مثل انفجار در منطقه ها جنگی

فرود یا بلند شدن هواپیما از سطح زمین

درمان با اکسیژن پرفشار Hyperbaric medicine chamber

بعلاوه افراد ممکن است در زمانی که سوار آسانسور هستند نیز دچار این عارضه شوند. البته این عارضه فقط در آسانسور ساختمان های بزرگ اتفاق خواهد افتاد.1

علائم گرفتگی گوش در هواپیما

این عارضه ممکن است یک یا هر دو گوش را به طور همزمان درگیر کند. علائم شایع بعد از ابتلا به این عارضه شامل موارد زیر می گردد:

ناراحتی یا درد میانه در گوش

احساس پر بودن یا خستگی در گوش

مشکل شنوایی یا کم شنوایی جزئی تا میانه

در صورتی که عارضه گرفتگی گوش در هواپیما شدید باشد نیز فرد دچار علائم زیر خواهد شد:

زنگ زدن گوش

درد شدید گوش

احساس سرگیجه

افزایش فشار گوش

خون ریزی از گوش ها

از دست دادن شدید یا میانه شنوایی.2

چگونه کیپی گوش خود را رفع کنیم؟

به هنگام بلع، عضله ای فعال می گردد که این عضله شیپور استاش را نیز باز می نماید. وقتی شما آدامس می جوید یا آب نباتی می مکید، ناخودآگاه فراوری بزاق شما و در نتیجه دفعات بلع شما بیشتر می گردد و این امر به ویژه به هنگام بلند شدن و کم کردن ارتفاع هواپیما برای گوش ها مفید است. خمیازه از آدامس جویدن هم بهتر است. در طول کم کردن ارتفاع و نشستن هواپیما سعی کنید نخوابید زیرا فردی که خوابیده است آب دهانش را قورت نمی دهد.

اگر بلع کردن و خمیازه کشیدن، کیپی گوش شما را رفع نکرد اقدامات زیر را انجام دهید:

مرحله اول:سوراخ های بینی خود را با دستتان بسته نگه دارید.

مرحله دوم:با دهانتان دم عمیقی انجام داده و هوا را در سینه خود حبس کنید.

مرحله سوم:دهان خود را ببندید و با استفاده از عضلات دهان خود سعی کنید هوا را از بینی خارج کنید، به طوری که با مقاومت انگشت شست و اشاره خود روبه رو شوید.

وقتی که صدای تق بلندی را بشنوید نشان دهنده این است که عمل شما موفقیت آمیز بوده است. ممکن است به هنگام نزول هواپیما لازم باشد این عمل را چندین بار تکرار کنید.

روشن است که نوزادان و بچه ها کم سن و سال قادر نیستند به روش فوق گوش خودشان را باز نمایند اما اگر آنها مشغول مکیدن سرشیشه یا پستانک باشند همان نتیجه حاصل خواهد شد. لذا به هنگام نزول هواپیما کودک خود را بیدار نگهدارید و سعی کنید با خوراندن شیر یا غذا از بروز مسائل گوش وی جلوگیری کنید.2

عوامل خطر گرفتگی گوش در هواپیما

هر عاملی که باعث گرفتگی لوله استاش شده یا عملکرد آن را مختل کند می تواند باعث بروز عارضه گرفتگی گوش در هواپیما گردد.

عوامل خطر شایع در ابتلا به این عارضه شامل موارد زیر می گردد:

سرماخوردگی

عفونت سینوس

تب یونجه (رینیت آلرژیک)

عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا)

لوله استاش کوچک به ویژه در نوزادان و خردسالان

خواب بودن در حین بلند شدن یا فرود آمدن هواپیما، زیرا در این هنگام نمی توانید برای یکسان شدن فشار خمیازه کشیده یا عمل بلع را انجام دهید.3

نکات مهم برای پیشگیری

هنگام صعود یا فرود نخوابید.

هنگام پرواز مایعات زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید.

خمیازه بکشید.

از گوشگیرهای مخصوص بهره ببرید. این گوشگیرها مجهز به فیلتری هستند که فشار هوا را متعادل می نماید.

یک ساعت پیش از نشستن هواپیما، و در صورت احتیاج، از اسپری بینی بهره ببرید. استفاده بیش از حد از اسپری باعث گرفتگی بیشتر می گردد.

یک ساعت پیش و پس از فرود از ضد احتقان بهره ببرید، تا زمانی که گوش ها به حالت عادی بازگردند.3

چه کارهایی غیرضروری هستند؟

گاهی می شنویم که هرگز از درمان ها دست نکشید. اما واقعا هیچ اثبات علمی و پزشکی برای گذاشتن پارچه خیس و فنجان روی گوش وجود ندارد. شاید تسکین دهنده باشند اما مشکل شما را حل نمی نمایند. بعلاوه قطره گوش یا تمیز کردن آن چندان موثر نیستند.

اگر سرما خورده اید، آنفلوانزا دارید یا دچار گرفتگی هستید، در صورت امکان برنامه سفر را تغییر دهید. نه تنها مسافران دیگر مبتلا می شوند، بلکه مریضی باعث کیپ شدن گوش شما شده و از تعادل هوا جلوگیری می نماید. پرده گوش آسیب دیده یا عفونت شدید می تواند باعث ناشنوایی یا آسیب دیدگی همیشگی گردد. اگر طی چند روز گوشتان به حالت عادی بازنگشت به پزشک مراجعه کنید.

اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.3

عوارض گرفتگی گوش در هواپیما

عارضه گرفتگی گوش در هواپیما معمولاً مشکل جدی نبوده و با استفاده از اقدامات مراقبتی بهبود خواهد یافت. اما به ندرت در صورت آسیب دیدگی گوش میانی یا ساختارهای داخلی گوش فرد ممکن است دچار عوارض جانبی دائمی این عارضه شوند.

عوارض جانبی نادر شامل موارد زیر می گردد:

وز وز گوش مزمن

از دست دادن شنوایی برای همواره.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.namnak.com

3.www.kojaro.com

منبع: راسخون
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2016

به "از دلیل تا درمان گرفتگی گوش در هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان گرفتگی گوش در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید