انواع سیستم های هوشمند ساختمان

به گزارش وبلاگ واحدی، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت هوشمندسازی ساختمان پیشرفت چشمگیری داشته و با ایجاد آرامش و رفاه برای ساکنین منازل گام موثری نیز در صرفه جوی مصرف انرژی برداشته است. هوشمندسازی به معنای کنترل یکسری امور در داخل و خارج از منزل طبق زمان بندی معین شده می باشد. با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به حضور در مکان های مختلف ساختمان برای انجام امور مورد نظر نیست زیرا شما می توانید به راحتی بر روی کاناپه لم داده و کنترل کارهای منزل را تنها با یک صفحه نمایش در دست بگیرید. در خانه هوشمند عملکرد تمام وسایل به یکدیگر مرتبط است و با یک دستگاه مرکزی می توان تمام سیستم های خانه را برای استفاده راهنمایی نمود. سیستم خانه هوشمند دارای تجهیزاتی است که دارای قابلیت های منحصر بفرد خود می باشند. این تجهیزات ایمنی, آسایش و امنیت را برای ساکنین به ارمغان می آورند. انواع سیستم ها و تجهیزات در خانه های هوشمند به توضیح زیر می باشند:

انواع سیستم های هوشمند ساختمان

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

سیستم روشنایی هوشمند

بیشترین سهم مصرف انرژی در ساختمان مختص سیستم های روشنایی و نورپردازی است. با نصب کلیدهای هوشمند, سنسورهای حساس به نور و سنسورهای حرکتی در ساختمان های هوشمند تا حد چشمگیری می توان مصرف انرژی را کاهش داد و میزان نوردهی تجهیزات روشنایی را تنظیم نمود. سیستم های روشنایی دارای امکاناتی هستند که آسایش و راحتی را برای کاربران خانه های هوشمند فراهم می کنند. این امکانات به توضیح زیر می باشند:

  • تنظیم میزان نوردهی

سیستم هوشمند روشنایی این امکان را فراهم می کند که در صورت بیشتر بودن نور از حد مطلوب, بعضی از سرخط های روشنایی به صورت اتوماتیک خاموش می شوند و برعکس در صورت کم بودن نور محیط بعضی سرخط های روشنایی روشن می شوند. با این کار به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می گردد.

  • کنترل سیستم های روشنایی به وسیله تلفن همراه و اینترنت در خارج از منزل

با استفاده از ریموت کنترل می توان سیستم روشنایی را در هر نقطه از خانه کنترل کرد و در صورت خروج از منزل نیز با استفاده از موبایل یا تبلت آن را کنترل نمود.

  • کنترل سیستم روشنایی توسط حسگرها

حسگرها نسبت به حضور افراد حساس هستند, بنابراین در صورت ورود افراد به مکان های مختلف خانه سیستم روشنایی به طور اتوماتیک فعال می گردد و در صورت ترک مکان خاموش می گردد.

  • تنظیم شدت نور

یکی از مزایای خانه هوشمند تنظیم شدت نوردهی وسایل روشنایی است که از 0 تا 100 تنظیم می گردد و علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی, زیبایی خانه نیز تامین می گردد.

سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

در سیستم های گرمایشی و سرمایشی هوشمند دمای پیش فرض توسط کاربر معین می گردد. بنابراین زمانی که دمای مکان مورد نظر به دمای پیش فرض رسید فعالیت سیستم تهویه مطبوع به واسطه برنامه از پیش تنظیم شده متوقف می گردد. با انجام اینکار مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از دیگر قابلیت های سیستم های تهویه هوشمند این است که در صورت باز بودن درب یا پنجره, به صورت اتوماتیک خاموش می شوند و از هدررفت انرژی جلوگیری می کنند. با استفاده از این سیستم ها می توان میزان دمای دستگاه های فن کویل را به صورت یکپارچه کنترل نمود. علاوه بر آن موتورخانه ساختمان را می توان با سیستم هوشمند کنترل کرد. سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه می توانند دمای موتورخانه و مدت زمان روشن بودن مشعل و پمپ ها را مدیریت کنند و دما را در سطح مناسب تنظیم کنند.

سیستم اعلام یا اطفاء حریق

در اکثر ساختمان های امروزی از سیستم های اعلام یا اطفاء حریق به منظور کاهش میزان خسارت های ناشی از آتش سوزی استفاده می گردد. این سیستم ها در هنگام بروز حادثه ساکنین را مطلع ساخته و میزان تلفات را به حداقل می رسانند. این سیستم ها با تشخیص دود, حرارت و شعله اعلام خطر می کنند.

سیستم کنترل هوشمند درب, پرده, کرکره و سایبان

سیستم خانه هوشمند این امکان را فراهم می کند که انواع درب, کرکره, سایبان و پرده برقی را بتوان توسط کلیدهای هوشمند و وب در نقاط دور و نزدیک خانه کنترل کرد. از مزیت های سیستم هوشمند پرده برقی این است که آن را می توان بر اساس شدت نور و گرما در ساختمان به صورت اتوماتیک باز و بسته نمود.

سیستم امنیتی هوشمند

برقرای امنیت و ایمنی ساختمان ها از جمله مواردی است که بسیار حائز اهمیت می باشد. سیستم های ایمنی هوشمند امکاناتی را برای امنیت ساکنین فراهم می کنند از جمله:

  • اطلاع از باز و بسته بودن درب و پنجره به وسیله زنگ هشدار یا پیام تلفنی
  • اطلاع از ورود افراد غیر مجاز به منزل توسط زنگ هشدار یا پیام تلفنی
  • قابلیت یکپارچه سازی سیستم امنیتی با آیفون ساختمان به منظور پاسخگویی به میهمانان در هنگام خروج از منزل
  • اعلام وقوع آتش سوزی به صاحب خانه به وسیله پیامک یا زنگ هشدار
  • مشاهده دوربین مداربسته با استفاده از تلفن همراه
  • فعال سازی سیستم امنیتی بر اساس موقعیت های مختلف از قبیل مسافرت, خروج از خانه, شب و …

سیستم هوشمند لوازم صوتی و تصویری

احتیاجی به استفاده از ریموت کنترل برای استفاده از وسایل برقی نظیر تلویزیون, ضبط صوت و … در خانه های هوشمند نمی باشد. با سیستم هوشمند می توان کدهای ریموت را به کلیدهای سیستم هوشمند انتقال داد و تغییرات مورد احتیاج را توسط صفحه نمایش های لمسی اعمال کرد. با این سیستم می توان با یک کلید تمام وسایل صوتی و تصویری را مدیریت نمود.

اتوماسیون باغچه و فضای سبز

با استفاده از سیستم های هوشمند می توان آبیاری باغچه را طبق زمان بندی معین انجام داد. آبیاری و تامین نور فضای سبز و باغچه توسط سیستم های هوشمند انجام می گردد و احتیاجی به حضور در این مکان ها و انجام کارها نمی باشد. سیستم هوشمند به صورت اتوماتیک طبق ساعات و روزهای معین شده کارهای معینی انجام می دهد.

سیستم نظارت و کنترل پارکینگ

مکان های خالی در پارکینگ ساختمان با نصب تابلوهای هوشمند در ورودی, راهرو و بالای هر صندلی به افراد اعلام می شوند. علاوه بر آن تابلوهای مسیریابی که در راهروها نصب می شوند خودروها را به نزدیک ترین جای پارک راهنمایی می کنند. در روزها و ساعات شلوغی پارکینگ, سیستم هوشمند خودروها را به سمت جای پارک راهنمایی نموده و از ایجاد ترافیک جلوگیری می کند. سیستم هوشمند از ورود خودروهای غیر مجاز به پارکینگ ممانعت نموده و بدون حضور نگهبان شرایط ایمنی مناسب برقرار می کند. این سیستم ها ورود و خروج خودروها را کنترل می کنند و به صورت اتوماتیک قبض پارکینگ برای آنها صادر می کنند.

سیستم هوشمند زمان بندی

برنامه های مکرر و روزانه که در ساختمان اجرا می شوند را می توان توسط سیستم های هدفمند برنامه ریزی کرد و با خیالی آسوده از اجرای تمامی دستورات توسط این سیستم ها منزل را ترک نمود. سیستم های هوشمند بر اساس احتیاج و درخواست صاخب خانه امور برنامه ریزی شده را در ساختمان اجرا می کنند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 696

به "انواع سیستم های هوشمند ساختمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع سیستم های هوشمند ساختمان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سیستم های هوشمند ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید