ایران به هند نرسید

به گزارش وبلاگ واحدی، نمایشگاه های گردشگری این روزها در هند برپا است. ایران طبق اعلام قبلی قرار بود در این نمایشگاه ها حضور داشته باشد اما در آن ها غایب است.

ایران به هند نرسید

هند جزو 20 کشور هدف گردشگری ایران است. دو کشور تفاهم نامه های زیادی برای توسعه همکاری ها بویژه در بخش گردشگری دارند. دو سال پیش در سفر رییس جمهور به هند تفاهم نامه ای کنسولی با این کشور امضا شد تا دیپلمات های ایرانی و هندی بی احتیاج از ویزا به خاک یکدیگر سفر نمایند.

این تفاهم نامه مقدمه ای بود برای توافق دو کشور برای صدور ویزا الکترونیکی برای اتباع ایرانی و هندی. چند روز پیش ملاقاتی بین وزیر فرهنگ و توریسم هند و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران صورت گرفت که هر دوی آن ها بر افزایش سفر پس از این توافق دو جانبه اذعان کردند.

محسن جوادی در آن ملاقات گفت که یکی از راه های گسترش روابط بین دو کشور توریسم فرهنگی است. سینها پاتل - وزیر فرهنگ و توریسم هند ـ هم هفتادمین سالگرد روابط ایران و هند را بهانه ای برای گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور قرار داد و گفت که کشور هند همیشه به ایران به عنوان یک شریک خوب و یک همسایه دوست نگاه می نماید که این باعث می گردد روابط ما گسترده تر و عمیق تر گردد. فرصت های زیادی بین ایران و هند در مورد توریسم و گردشگری وجود دارد که باید به آن توجه گردد.

سال پیش علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ملاقات با سفیر هند در ایران خواهان تبادل گردشگران بیشتر بین دو کشور شد و گفت که آمادگی دارد مسائل و موانع موجود در جهت همکاری بین دو کشور را با یاری مسؤولان هند آنالیز و برطرف کند.

رقم مبادلات گردشگری ایران و هند در سال های اخیر مشخص نیست اما در سال 1396 پیش از آن که ویزا به شکل الکترونیکی صادر گردد، هر طرف حدود 50 هزار مسافر به یکدیگر صادر می کرد.

سیاستگذاری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال های اخیر نشان می دهد که می خواهد نگاه ویژه ای به هند داشته باشد. این وزارتخانه حتی درخواست آنالیز امکان لغو ویزا توریستی بین دو کشور را مطرح نموده است.

در جدول نمایشگاهی که اردیبهشت ماه سال جاری دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری منتشر کرد نیز نام چند نمایشگاه گردشگری هند دیده می گردد که ایران قصد حضور در آن ها را داشت. این نمایشگاه ها قرار بود در شهرهای مومبای و دهلی برگزار گردد. نمایشگاه هایی که به عنوان شبکه بزرگ بازاریابی در صنعت گردشگری (شرق آسیا و هند) معرفی شده اند اما پیگیری های خبرنگار ایسنا نشان می دهد ایران در آن ها غایب است.البته تاریخ برپایی یکی از این نمایشگاه ها(مومبای) به آینده موکول شده است.

به نظر می رسد با آن که هند جزو کشورهای در اولویت نخست گردشگری ایران است اما هنوز استراتژی مشخصی برای آن تعریف نشده و اهمیت ارزش مالی حضور در آن ها درک نشده است.

غیبت ایران در کشوری چون هند وقتی بیشتر به چشم می آید که انتظار می رود در شرایط موجود و پس از تحولات و حوادث اخیر منطقه، ایران نمایش پر قدرت تری دست کم در کشورهای هدف گردشگری داشته باشد.

حضور ایران در این نمایشگاه ها از 15 دیماه به فراخوان گذاشته شد، تقریبا دو هفته پیش از شروع این نمایشگاه ها. مسؤولیت این نمایشگاه ها با شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی است که از آبان ماه طی نامه ای از معاونت گردشگری، مسؤول پاویون غرفه های ایران در تمام نمایشگاه های خارجی شده است؛ زمانی که نیمی از نمایشگاه های انتخابی همین معاونت توسط کانون اتومبیلرانی و جهانگردی برپا شده بود. هر دوی این شرکت ها زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند.

علت این واگذاری، آن هم در وسط سال مشخص نیست، اما مسؤولان شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی این توضیح را داده اند که کانون طبق تصمیم شورای سیاست گذاری نمایشگاه های بین المللی در ابتدای سال جاری به عنوان مجری تمام نمایشگاه های خارجی در سال 98 مشخص شده بود که با ابلاغ معاون گردشگری کشور در ماه آبان، پاویون این نمایشگاه ها به شرکت مادر تخصصی واگذار شد و این شرکت نیز در حال انتخاب مجری برای این پاویون ها است.

این شرکت به عنوان مجموعه ای دولتی میخواهد اجرای پاویون ایران را طی یک مزایده به شرکت های خصوصی واگذار کند تا طبق گفته مدیرعامل آن از این طریق، کسب درآمد گردد. این تصمیم آژانس های گردشگری را نگران نموده است چرا که معتقدند: این شکل برگزاری، فضا را به سمت کسب سود پیش می برد و نمایشگاه ها را از حالت تخصصی خارج می نماید.

به نظر می رسد فراخوان دیرهنگام برای انتخاب مجری خصوصی، باعث از دست دادن فرصت حضور در بعضی نمایشگاه های بین المللی از جمله هند که جزو بازار هدف گردشگری ایران بوده، شده است. هرچند کهدفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری به ایسنا اطلاع داده نمایشگاه های دیگری را در هند جایگزین این فرصت های از دست رفته نموده است اما جزئیات و شرایط آن ها هنوز مشخص نشده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی در نشست خبری که اوایل آذرماه برگزار گردید و رسما اعلام نمود که مسؤولیت نمایشگاه های بین المللی به این شرکت واگذار شده است به جای اطلاع رسانی و توضیح جزئیات برنامه درباره نمایشگاه هایی که زمان برگزاری آن ها نزدیک بود، به طور خاص از پیگیری برای حضور در نمایشگاه های فیتور اسپانیا، روسیه و آلمان اطلاع داد، درحالی که همان موقع نمایشگاه های اسپانیا و آلمان، متولی و مجری مشخصی داشتند و حضور ایران در نمایشگاه ها درحال پیگیری بود و این انتظار می رفت تمرکز از سوی متولی جدید روی نمایشگاه هایی باشد که کمتر به آن ها توجه می گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 840

به "ایران به هند نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به هند نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید