این سنگ فروشی ها کتاب را بلعیده اند

به گزارش وبلاگ واحدی، سال ها میدان کتاب منطقه 2 با نام سنگ فروشی های آن شناخته می شد. سنگ فروشی هایی که وسعت زیادی از معابر محدوده شمالی میدان را قرق نموده و مراجعه کنندگان بسیاری از شهر تهران داشتند. تا اینکه ساماندهی سنگ فروشی ها با هدف برطرف مزاحمت ها از اواخر دهه 90 آغاز شد اما هنوز بخشی از مشکل باقی است.

این سنگ فروشی ها کتاب را بلعیده اند

خبرنگاران - مریم باقرپور: دهه70 و همزمان با رشد و توسعه ساخت وسازها در محله آسمان منطقه2 به تدریج مصالح فروشی ها و سنگ تراشی ها زمین های اطراف میدان را تصرف کردند. آن روزها خبری از آپارتمان ها و برج های میلیاردی نبود و فعالیت این واحدها هم حسابی رونق داشت. اما به تدریج با توسعه محله، مصالح فروشی ها و سنگ تراشی های اطراف میدان که بیشتر آنها املاک محدوده را تصرف نموده بودند به معضل اصلی همسایه ها تبدیل شد.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بخشی از مسائل که برطرف شد

با رونق فعالیت سنگ فروشی ها و افزایش تردد شهروندان، میدان کتاب به محل تردد کامیونت ها و وانت بارها هم تبدیل شد. در نتیجه با درخواست اهالی و پیگیری های شورایاری فعالیت برای جمع آوری این مشاغل مزاحم شروع شد تا اینکه اواخر دهه 90 پس از اعلام اینکه اصناف محدوده ساماندهی می شوند و وعده مدیران شهری منطقه در سال 1399، جمع آوری 450 مترمربع از املاک در تصرف سنگ تراشی ها محقق شد. اما همچنان فعالیت بعضی سنگ فروشی های خرده پا مزاحم شهروندان است. داود الماسی نیا دبیر شورایاری محله آسمان دراین باره می گوید: اواخر دهه 90 وقتی با توافق بزرگ ترین مالک سنگ فروشی ها و شهرداری بخش زیادی از فضا آزاد شد، اهالی خرسند شدند. اما فعالیت سنگ فروشی های خرده پا همچنان آزاردهنده است. آنها سروصدا دارند، به علت استقرارشان وانتی ها و کارگران در محل تردد می نمایند، در بخش شمالی با قرار دادن سنگ ها در پیاده روها مسیر را بسته اند و...

او علت جمع نشدن سنگ فروشی های خرد را نبود تعامل می داند و می افزاید: متأسفانه بعضی از سنگ فروشی ها فکر می نمایند می توانند بالاترین امتیاز را از شهرداری دریافت نمایند همچنان اینجا مانده اند.

کاسبانی که پیاده رو را گرفته اند

سنگ فروشی ها در محدوده شمالی میدان کتاب پراکنده اند، بعضی هم در ابتدای کوچه ها و خیابان هایی قرار دارند که در آن ده ها واحد مسکونی قرار گرفته است. یکی از این سنگ فروشی ها در ابتدای کوچه ای قرار گرفته است که این روزها تابلو بهروز در ورودی آن نصب شده است. ملیحه عزیزی از ساکنان این کوچه می گوید: کوچه ما گذر 8 متری است اما وجود سنگ فروشی در بخش جنوبی و یکی از نمایندگی های خودروسازان در بخش شمالی کوچه باعث شده تا علاوه بر نمای زشت محدوده سکونت مان، مسیر رفت وآمد ساکنان بسته گردد. چون آنها سنگ های خود را در پیاده رو و ضایعاتش را در انتهای کوچه می گذارد و نمایندگی ها برای تعمیر خودروها تمام خیابان را قرق می نمایند. به همین علت ما جایی برای توقف، ورود و خروج خودروهایمان نداریم.

او و همسایه های دیگر که جمعیت شان به بیش از 50 خانوار می رسد، این مشکل را با مدیران سنگ فروشی و نمایندگی خودرو در میان گذاشته اند اما در به نتیجه ای نرسیده اند. عزیزی می گوید: املاک این محدوده میلیاردها تومان ارزش مادی دارد. اما متأسفانه نمای بصری شمال میدان کتاب و به ویژه کوچه ما مانند محدوده زاغه نشین هاست. در هر گوشه ای سنگ ها ریخته شده، وانتی ها توقف نموده و کارگران دورهم جمع شده اند. در کنار اینها زیبایی بصری هم وجود ندارد.

انتهای کوچه هم به وسیله سنگ فروشی گرفته شده است

ترس برای عبور از سواره رو

وجود سنگ فروشی ها حتی برای دانش آموزان مدرسه امام علی(ع) و مراجعه نمایندگان به میوه وتره بار فرحزادی هم دردسرساز شده است. سهیل ایمانی از دانش آموزان مدرسه امام علی(ع) می گوید: زمان عبور از محدوده ترس همراه همیشگی ماست. چون بلوار فرحزادی شیب تندی دارد و خودروها با سرعت حرکت می نمایند. از طرفی نمی توانیم از پیاده رو برویم چون سنگ فروشی ها جایی برای عبور نگذاشته اند. پس مجبوریم وارد سواره شویم که ان هم خطرهای خودش را دارد.

عنوان

پیگیری مسئولان برای برطرف مشکل

مشکل استقرار سنگ فروشی ها و مصالح فروشی های میدان کتاب و محدوده اطراف آن همچنان باقی است. مهدی طریقتی رئیس اداره ساماندهی و مشاغل شهرداری منطقه 2 درباره برطرف این مشکل می گوید: راه چاره برطرف معضل مانند گذشته با توافق امکان پذیر است اما بعضی از سنگ فروشی ها مایل به همکاری نیستند. درباره محدوده کوچه بهروز هم اگر اهالی نامه ای را تهیه و به شهرداری ناحیه تحویل دهند، براساس ماده 55 بند 20 با خاطیان برخورد می گردد. چون هیچ واحد صنفی نمی تواند در تردد شهروندان تداخلی ایجاد کند. به ویژه آنکه آن محدوده نزدیک مدرسه است.

بعلاوه مهدی کفایی محمدنژاد شهردار ناحیه 8 منطقه2 هم به تازگی سکان مدیریت این ناحیه را به عهده گرفته است درباره پیگیری مشکل اهالی می گوید: پس از بازدید از این محدوده، در صورتی که تخلفی مشاهده گردد حتماً پیگیری خواهد شد.

توقف خودروهای نمایندگی ماشین در مسیر تردد اهالی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 آذر 1401 بروزرسانی: 15 آذر 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2308

به "این سنگ فروشی ها کتاب را بلعیده اند" امتیاز دهید

1 کاربر به "این سنگ فروشی ها کتاب را بلعیده اند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این سنگ فروشی ها کتاب را بلعیده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید