بازدید روزانه 23 هزار نفر در ایام نوروز از محوطه تخت جمشید

به گزارش وبلاگ واحدی، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، بازدید روزانه 23 هزار نفر در ایام نوروز از محوطه تخت جمشید گزارش شده است.

بازدید روزانه 23 هزار نفر در ایام نوروز از محوطه تخت جمشید

چندی پیش، سید موید محسن نژاد (سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس) در مصاحبه های خود بیان کرد: براساس آمار از 27 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین سال جاری در مجموع یک میلیون و 468 هزار و 146 نفر از اماکن تاریخی استان بازدید کردند. در این میان پس از آرامگاه حافظ مجموعه تخت جمشید با 285 هزار و 292 نفر بیشترین تعداد بازدیدکننده را داشته است.

هرچند افزایش آمار بازدید از این مجموعه میراث جهانی آن هم بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا نوید دهنده است اما آیا این اندازه بازدید براساس ظرفیت سنجی و اندازه تحمل این مجموعه برای پذیرش توریستان صورت گرفت؟

حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) گفت: براساس اطلاعات اولیه آمادگی لازم برای حضور حداکثری بازدیدکنندگان در نوروز 1401 در محوطه جهانی تخت جمشید وجود داشت و جهت مدیریت بهتر حضور بازدیدکنندگان در محوطه و ارائه خدمات لازم از یک ماه قبل از نوروز ضمن برگزاری جلسات متعدد، 10 کارگروه مختلف از جمله کارگروه حفاظت و بازسازی، کارگروه نمایشگاه و نوروزگاه، کارگروه فنی و ساماندهی، کارگروه راهنمایان افتخاری و راهنمایان ثابت، کارگروه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارگروه یگان حفاظت، کارگروه رادیو پارسه، کارگروه همیار میراث فرهنگی، کارگروه موزه و کارگروه محوطه های نقش رستم و نقش رجب تشکیل شد.

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به صحبت های شما و این مهم که اعلام کردید آمادگی لازم برای حضور حداکثری بازدیدکنندگان نوروزی راداشتید، چگونه است که بازهم شاهد حضور توریستان و راه رفتن آنها بر روی آثار تاریخی تخت جمشید هستیم و همچنان یادگار نویسی بر روی آثار اجرا شده است، گفت: در ایام نوروز هیچگونه یادگارنویسی جدیدی صورت نگرفته و تا به امروز گزارشی هم در این باره نداشتیم. بعلاوه نسبت به حضور آماری میانگین 23 هزار نفر توریست در روز در محوطه تخت جمشید بی توجهی چند نفر که به اشتباه روی آثار وارد می شوند، از لحاظ آماری درصدی نزدیک به صفر است و بعضا گریز ناپذیر است. همین تعداد هم با اخطار مراقبین آثار و حتی با اعتراض دیگر توریستان بلافاصله از محدوده های ممنوع خارج شده اند.

به گفته فدایی، یگان حفاظت تخت جمشید در ایام نوروز آماده باش کامل بوده و بیشترین حضور و امکان رسیدگی و مراقبت از محوطه را داشته است. ضمن آنکه در ایام نوروز پنجاه درصد به ظرفیت یگان حفاظت تخت جمشید در قالب نیروهای یاری یگان اضافه شده بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بعلاوه در پاسخ به این سئوال که به علت جمعیت زیاد در نوروز بازهم شاهد نارضایتی هایی برای ورود توریستان به مجموعه بودیم آیا این نارضایتی ها سبب بروز آسیب به این مجموعه شده است، گفت: قاعدتا در خدمات رسانی به میانگین حدود 23 هزار نفر توریست در روز همواره درصدی نارضایتی وجود دارد. ما در حال ارزیابی اطلاعات مربوط به ایستگاه نظرسنجی که در ایام نوروز در محوطه به همین منظور دایر کردیم هستیم. در واقع هیچگونه آسیبی به محوطه وارد نشده که بتوان آن را به نارضایتی توریستان ربط داد.

او درخصوص شرایط فعلی آثار میراث جهانی تخت جمشید و اندازه بازدید توریستان خارجی نیز گفت: در حال حاضر امور مختلف پژوهش و اجرا برای سال 1401 در تخت جمشید در حال برنامه ریزی است. مجموعه جهانی تخت جمشید در ایام نوروز حدود 400 نفر توریست خارجی داشته است. البته با این شرح که معمولا ایام نوروز مختص توریست داخلی است و حضور توریست خارجی در این ایام اندک است.

منبع: همگردی
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2205

به "بازدید روزانه 23 هزار نفر در ایام نوروز از محوطه تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید روزانه 23 هزار نفر در ایام نوروز از محوطه تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید