وارنا با تاریخی فراموش نشدنی

به گزارش وبلاگ واحدی، همه آنچه درباره وارنا باید بدانید

شهر وارنا (Varna) با جمعیتی بالغ بر 325 هزار و 137 نفر در خلیج وارنا واقع در 470 کیلومتری صوفیا، مرکز بلغارستان قرار گرفته است. وارنا همچنین بزرگ ترین شهر بلغارستان در کرانه دریای سیاه محسوب شده و 11 کیلومتر طول دارد که 9 کیلومتر آن شامل منطقه ها مسکونی نو است. این شهر به صورت ردیفی و منظم و مطابق با انحنای خط ساحلی خلیج وارنا ساخته شده است. تعداد زیادی باغ، تاکستان و بیشه زارهای سرسبز این شهر را احاطه کرده و تقریبا تمامی بخش های این سرزمین از طریق خانه های روستائی و مزارع کوچک احاطه شده و شهر وارنا مرکز این ناحیه محسوب می شود.

وارنا با تاریخی فراموش نشدنی

تاریخ

این محل در گذشته سکونت گاه قبایل ماهیگیر کوربیسی (Corbisy) بوده و در قرن 6 پیش از میلاد یک شهر یونانی به نام اودسوس (Odesos) در این محل تاسیس شد. این شهر در اواسط قرن چهارم پیش از میلاد (تاریخ اشتباه است چون اسکندر در اوایل قرن چهارم پیش از میلاد برابر با سال 323 ق . م درگذشت- مترجم) از طریق ارتش اسکندر محاصره شده و برای مدتی در محاصره باقی ماند اما مردم شهر به خوبی توانستند بر این بحران فایق آمده و پس از شکسته شدن محاصره، شهر امروزی وارنا به صورت یک دولت شهر مستقل به حیات خود ادامه داد. در دوران لیسیما (Lisimah) این شهر بازسازی شده و اهمیت خود را در سواحل شمالی دریای سیاه بازیافته و به تدریج اودسوس جایگاه خود را به عنوان نخستین شهر مهم منطقه تثبیت کرده و بر رقیب خود شهر (Marcianopolis) یا دونیا (Devnia) امروزی فزونی پیدا کرد. در ادامه این شهر بارها و بارها بر اثر حملات بربرها تخریب شده و سرانجام تحت سلطه امپراتوروی روم و بیزانس ها درآمد.

در قرن نهم میلادی این شهر از مدت ها قبل با عنوان وارنا شناخته می شد. به نظر می رسد ریشه این نام از اقوام اسب سوار ساکن آسیای میانه گرفته شده باشد. در زمان حکومت شاه کالویان (Kaloyan)، این شهر به عنوان بخشی از کشور بلغارستان شناخته شده و در سال 1391 میلادی ترک ها این شهر را تصرف کرده و در سال 1444 میلادی این شهر در جریان جنگ های صلیبی و حمله ولادیسلاو یاگلو (VladislavYagello) پادشاه لهستان و یانوش هونیادی (Yanosh Huniady) رهبر مجارستانی ها، تحت محاصره قرار گرفت. در جریان این جنگ، نیروهای صلیبی شکست خورده و پادشاه جوان لهستان کشته شد. بعدها مردم وارنا برای یادبود این پادشاه یک بنای آرامگاه به نام پارک موزه ولادیسلاو وارننچیک (Park-museum VladislavVarnenchik) احداث کردند.

در سال 1878 میلادی، وارنا سرانجام از سیطره قدرت عثمانی ها رها شده و آزادی خود را کسب کرده و به عنوان مهم ترین شهر بندری بلغارستان معرفی شد. اندکی بعد و به سرعت شهر وارنا تبدیل به یک اقامت گاه تفریحی - ساحلی شده و مراکز تفریحی و اقامتی و خانه هایی برای گذراندن تعطیلات در آن ساخته شد. پس از آن وارنا توانست به عنوان مهم ترین شهر تفریحی و مورد علاقه مردم بلغارستان شناخته شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2213

به "وارنا با تاریخی فراموش نشدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارنا با تاریخی فراموش نشدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید