آنالیز خودروهای ایران خودرو را در خودروبانک بخوانید

به گزارش وبلاگ واحدی، خودروبانک به عنوان یک رسانه تخصصی خودرو، فعالیت خود را از سال ها پیش شروع کرد. هم اکنون با مراجعه به سایت خودروبانک، به کلکسیونی از هزاران گزارش، مقایسه و آنالیز تخصصی دسترسی خواهید داشت که طی سالیان گذشته به وسیله تیم خودروبانک تهیه شده اند. اگر در پی جزئیات و اطلاعات تخصصی خودروهای بازار ایران هستید، مرجعی بهتر از خودروبانک را نخواهید یافت.

آنالیز خودروهای ایران خودرو را در خودروبانک بخوانید

قدیمی محبوب یا مجهز و نو؟ نگاهی به سه محصول رقیب از ایران خودرو

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در حال حاضر، سال ها است که محصولات مختلفی را به بازار عرضه می نماید که بعضی از آن ها برای چند دهه روی خط فراوری قرار دارند. برای مثال در جدول مشخصات پژو پارس سال خواهید دید که این خودرو از سال 1380 یعنی حدود بیست سال قبل روی خط فراوری قرار گرفته است. چهره زیبا، مشخصات فنی رضایت بخش و دسترسی گسترده به انواع خدمات فنی و قطعات یدکی از جمله دلایل محبوبیت پژو پارس است.

در سوی دیگر مقایسه امروز، دو محصول تازه وارد ایران خودرو قرار دارند. برطبق اطلاعاتی که از جدول مشخصات دنا پلاس و مشخصات سورن پلاس به دست می آید، این دو خودرو طی سالیان اخیر به سبد محصولات ایران خودرو افزوده شده اند. دنا پلاس نسخه فیس لیفت دنا است که در ابتدای ورود به بازار پیروز شد تا توجهات گسترده ای را نسبت به خود جلب کند. سورن پلاس نیز از ابتدای سال 1400 وارد بازار شده است و در کوشش است تا ناکامی های پیشین سورن معمولی و سورن ELX را رفع کند.

با دنا پلاس ایران خودرو آشنا شوید

برای توصیف مشخصات دنا پلاس یک جمله ساده وجود دارد، تعدادی آپشن به مشخصات دنا اضافه کنید و آن گاه مشخصات دنا پلاس به دست خواهد آمد. فراوری دنا پلاس در ایران خودرو از سال 1396 شروع شده است و تا به امروز ادامه دارد. از آن جایی که مهندسان و طراحان ایران خودرو سعی کردند کاستی های دنا را با ارایه نسخه پلاس رفع نمایند، دنا پلاس پیروز شد تا به سرعت بین مشتریان ایرانی محبوب ظاهر گردد.

از نظر موتور و گیربکس، هیچ تفاوتی بین مشخصات دنا پلاس و مشخصات دنا معمولی وجود ندارد و هر دو خودرو از ترکیب پیشرانه 1.7 لیتری EF7 به همراه گیربکس پنج سرعته دستی بهره می برند. همان طور که اشاره شد، بخش متفاوت در مشخصات دنا پلاس آپشن های این خودرو است. چهار کیسه هوا، سانروف، چراغ های نو جلو و عقب، آنتن کوسه ای و دوربین عقب بخشی از تجهیزات انحصاری دنا پلاس هستند که البته سانروف و ایربگ های جانبی اخیرا از این خودرو حذف شده اند. با این وجود دنا پلاس همچنان می تواند به عنوان یک خودرو خانوادگی مطلوب برای اقشار میانه ایفای نقش کند.

سورن پلاس ایران خودرو، سدان نو

همچون دنا پلاس، مشخصات سورن پلاس نیز چیزی جز مشخصات سورن ELX به همراه چند آپشن نو نیست. با این حال تفاوت های سورن پلاس نسبت به سورن ELX بسیار کمتر از تفاوت های دنا پلاس نسبت به دنا هستند. تنها آپشن واقعا نو در مشخصات سورن پلاس کروز کنترل است که رانندگی با سورن پلاس در بزرگراه ها را ساده تر از گذشته نموده است.

بسیاری از تغییرات ایجاد شده در فهرست مشخصات سورن پلاس ذکر نمی شوند، چرا که بیشتر تفاوت ها محدود به ظاهر خودرو شده اند. برای مثال جلوپنجره مشکی رنگ سبب شده تا جلوه سورن پلاس متفاوت از نسخه قبلی باشد، چراغ ها نیز گرافیک نوی دارند. فرمان خودرو دقیقا مشابه فرمان دنا است و به انواع دکمه های کنترلی مجهز شده است. دستگیره درها و روکش جایگاه ها طرح تازه ای پیدا نموده اند و رینگ های خودرو نیز از تریم دو رنگ بهره مند شده اند. ایران خودرو امیدوار است تمامی این تغییرات در مشخصات سورن پلاس به این خودرو یاری کند تا فروش پیروزی را طی سالیان آینده تجربه کند.

پژو پارس سال ایران خودرو، قدیمی و محبوب

توصیف مشخصات پژو پارس سال برای مصرف نمایندگان ایرانی نتیجه ای جز اتلاف وقت ندارد، چرا که مشتریان ایرانی در طول دو دهه مونتاژ این خودرو به خوبی با آن آشنا شده اند. پژو پارس سال را نیز می توان یک پلاس دیگر از ایران خودرو دانست که البته پسوند پلاس در نام آن ذکر نشده است. به عبارت دیگر می توان در مشخصات پژو پارس سال این خودرو را پژو 405 پلاس نام نهاد، زیرا که مشخصات فنی این دو خودرو کاملا شبیه به یکدیگر هستند و تنها در ظاهر داخلی و خارجی و امکانات رفاهی میان این دو سدان پژو تفاوت مشاهده می گردد.

پیشرانه 1.8 لیتری پژو به همراه گیربکس پنج سرعته دستی، قوای فنی پژو پارس سال را تشکیل می دهند. کابین این خودرو چندبار به وسیله ایران خودرو تغییر یافته است و آخرین نسخه از پژو پارس سال به تریم کرم - مشکی مجهز است که فعالان بازار آن را سوناتایی می نامند.

جمع بندی، بالاخره کدام یک را انتخاب کنیم؟

انتخاب خودرو در ایران همیشه کاری سخت است. اگر بخواهیم تنها فاکتور محبوبیت را در تصمیم گیری اعمال کنیم، بی شک پژو پارس سال محبوب ترین خودرو این مقایسه است. با این وجود مشخصات دنا پلاس یا مشخصات سورن پلاس مجذوب کننده تر از مشخصات پژو پارس سال هستند، به همین علت می توان گفت که برای مصرف نماینده واقعی خرید دنا پلاس یا سورن پلاس مناسب تر خواهد بود پژو پارس سال گزینه ای مطلوب برای نگهداری در کوتاه مدت مسحوب می گردد چرا که سود خرید و فروش پژو پارس سال نسبت به سورن پلاس و دنا پلاس بیشتر است.

حال پاسخ به این سوال ضرورت دارد که خرید دنا پلاس برای مشتری بهتر است یا سورن پلاس؟ با توجه به اینکه هر دو خودرو از یک مشخصات فنی بهره مند هستند و از نظر امکانات رفاهی نیز تنها چند تفاوت کوچک بین آن ها مشاهده می گردد. با این حال فاصله قیمتی 100 میلیون تومانی بین سورن پلاس و دنا پلاس، خرید سورن پلاس را برای مشتری ایرانی توجیه پذیر خواهد نمود. جایگاه های سورن پلاس راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم خواهند ساخت و چهره خودرو نیز در مقایسه با ظاهر چندوجهی دنا پلاس از مقبولیت بیشتری نزد بینندگان برخوردار است. تنها نقص سورن پلاس را باید در نبود نمایشگر برای سیستم چندرسانه ای جستجو کرد که البته این نقص را می توانید با استفاده از نمایشگرهای افترمارکت و صرف هزینه شخصی رفع کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 3 اسفند 1400 بروزرسانی: 3 اسفند 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2102

به "آنالیز خودروهای ایران خودرو را در خودروبانک بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز خودروهای ایران خودرو را در خودروبانک بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید