آنالیز داده های یک پژوهش اجتماعی از ایسپا و دیجی کالا در راستای نگرش مردم نسبت به خریدهای اینترنتی

به گزارش وبلاگ واحدی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در بهمن 1401، پژوهشی اجتماعی با هدف شناخت نگرش مردم نسبت به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا انجام داد. در این پژوهش 3559 نفر به پرسش هایی در خصوص فروشگاه های اینترنتی پاسخ دادند. این پژوهش را استادان معتبر از دانشگاه های مختلف تحلیل نموده اند.

آنالیز داده های یک پژوهش اجتماعی از ایسپا و دیجی کالا در راستای نگرش مردم نسبت به خریدهای اینترنتی

در نظرسنجی این پژوهش 81 درصد از شرکت نماینده ها، دیجی کالا را می شناختند. نیمی از مردم ایران کاربر دیجی کالا هستند و 62 درصد دیجی کالا را برندی معتبر می دانستند. پژوهش علمی ـ اجتماعی نگرش سنجی دیجی کالا به علت گستره ملی آن و نمونه گیری منطبق بر معیارهای علمی، داده های معتبری در اختیار قرار می دهد تا شرایط شناخت فروش آنلاین در ایران تعیین تر گردد؛ برای همین ارزیابیِ مردم درباره خدمات دیجی کالا در سطح ملی قابل تعمیم است.

اعداد سخن می گویند

در طرح مطالعاتی و نظرسنجی درباره دیجی کالا، 3 هزار و 559 نفر شرکت نموده اند؛ 50.4 درصد آن جامعه آماری، مرد بودند و 49.6 درصد آنها زن. 708 نفر از جامعه آماری در استان تهران ساکن بودند و کمترین تعداد شرکت نماینده در استان گلستان زندگی می کردند به تعداد 45 نفر. 51.2 درصد از این افراد در مرکز استان ها زندگی می کردند و 48.8 درصد در شهرستان ها. کسانی که به پرسش هایی درباره دیجی کالا پاسخ داده بودند 15 تا 90 سال سن داشتند و میانگین سنی شان 37.7 سال بوده با میانگین تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی.

17.2 درصد از جامعه آماری شرکت نماینده در این پژوهش، در بخش دولتی کار می کردند و 82.88 درصد در بخش خصوصی شاغل هستند.

بعلاوه در این پژوهش تعیین شده میانگین هزینه خانوار پاسخ دهنده ها در هر ماه 9.85 میلیون تومان بوده و بیشترین هزینه خانوار 10 میلیون تومان است. 24.9 درصد هزینه خانوار در ماه کمتر از 6 میلیون بوده؛ 23.7 درصد بین 6 تا 9 میلیون تومان هزینه ماهیانه داشتند؛ 24.2 درصد بین 9 تا 12 میلیون تومان و 27 درصد 12 میلیون بیشتر در ماه برای خانواده شان هزینه می نمایند.

مردم به کدام پرسش ها پاسخ داده اند؟

آیا پیش از این نام فروشگاه دیجی کالا را شنیده بودید؟ این اولین پرسش جدی ای است که 3هزار 559 نفر به آن پاسخ داده اند؛ پرسشی جدی که پاسخ اش برای هر برندی که می خواهد جز برندهای ملی ـ مردمی باشد، مهم است. 81.1 درصد از پاسخ دهنده های این پرسش، دیجی کالا را می شناختند و 62.7 درصد از این افراد، این برند را معتبر و خوشنام می دانستند و 31.9 درصد نظرشان درباره اعتبار نام تجاری دیجی کالا معمولی بود و 5.4 درصد این برند تجاری را نامعتبر می شناختند.

پرسیدن از احساس مشتری های دیجی کالا و کسانی که از دیجی کالا خرید داشته اند، پرسش دیگری است که 78.2 درصد از پاسخگویان، معتقدند تجربه خود را حس یک خرید خوب می دانند؛ 17 درصد احساس شان خرید خود خود معمولی بوده و 4.8 درصد تجربه خرید بد داشتند.

به طورکلی با شنیدن نام دیجی کالا چه احساسی نسبت به این شرکت پیدا می کنید؟ این پرسشی است که 61.2 درصد از پاسخگویان حس خوب و خیلی خوب داشتد؛ 33 درصد هیچ احساسی نداشتند و 5.8 درصد حس بد و خیلی بد را تجربه نموده اند.

آنچه تعیین است اینکه مردم در این پرسش ها از اعتماد گفته اند و دیجی کالایی ها اهمیت اعتماد مردم به برندها را می دانند و اینکه برای رشد و توسعه کسب وکارها، آگاهی از اعتماد مشتریان بسیار مهم است.

19 ویژگی دیجی کالا از نگاه مردم

دیجی کالا در مسیر خود تحول و ارزیابی خدمات خود، با 19 پرشش و کلید واژه از مردم درباره خود پرسیده است: ارائه محصولات متنوع (78.2 درصد)، احترام به مشتری (76.6درصد)، با کیفیت بودن بسته بندی موقع ارسال کالا (76درصد)، کیفیت و کارکرد خوب سایت دیجی کالا (75.8 درصد)، معرفی تعیینات کالاها (75.4 درصد)، کیفیت و کارکرد خوب اپلیکیشن دیجی کالا (75.2 درصد)، به روز کردن خدمات (74.8 درصد)، رعایت اخلاق کسب وکار (74.6 درصد)، امکان مقایسه کالاها با یکدیگر در سایت دیجی کالا (74.4 درصد)، ارتباط خوب با مشتری (73.4 درصد)، دقیق بودن زمان و ساعت ارسال کالا (72.4 درصد)، با سرعت تحویل دادن سفارش (71.6 درصد)، راحتی مرجوع کردن کالا (68 درصد)، هزینه مناسب ارسال کالا (67.4 درصد)، با کیفیت بودن کالاها (66.6 درصد)، اصل بودن کالاها (66.4 درصد)، عرضه کالاهای برند (65.2 درصد)، تخفیف های مناسب در قیمت ها (64.8 درصد) و منصفانه بودن قیمت ها (63.6 درصد)؛ پاسخ به هرکدام از این پرسش ها و موارد، دیدگاهی به مدیران دیجی کالا می دهد برای ادامه مسیر در زمانه سخت و اینکه یک برند ملی باید نقدها را بشنود و گام های محکمتری در مسیر اصلاح بردارد.

دیجی کالا با شنیدن صدای مشتریان، در طول مسیر، مسائل روتین را آنالیز می نماید و درنهایت برای پایداری کسب وکار خود و افزایش رضایت مشتریان کوشش می نماید. دیجی کالا می خواهد بدون واسطه صدای مشتریان را بشنود. آنها معتقدند که اعتماد مشتریان بزرگ ترین دارایی شان است.

آخرین نقطه خدمت به مشتری

هر قدمی در مسیر خدمات به مشتری مهم است و پیک های دیجی کالا، آخرین نقطه خدمت به مشتریان است در طول خرید و برای همین از کسانی که تجربه خرید از دیجی کالا را داشته اند در پژوهش نگرش سنجی پرسیده شده: دیجی کالا برای تحویل کالای مشتریان، از پیک های موتورسوار یا خودروهای حمل بار استفاده می نمایند. نحوه برخورد و ارتباط این تحویل دهندگان کالاها با خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟ پرسشی که مردم رفتار پیک های تحویل سفارش را با خود این طور ارزیابی نموده اند: 85.9 درصد از پیک ها، کیفیت رفتار خوبی با مشتریان داشتند و 11.1 درصد از پاسخگویان، کیفیت رفتار پیک ها را معمولی ارزیابی می نمایند و سه درصد جامعه آمار، رفتار پیک های را بد عنوان نموده اند.

بعلاوه مشتریان دیجی کالا می توانند شکایت خود را با واحد شکایات مطرح نمایند و برای همین در این پژوهش پرسیده شده: آیا تا به امروز برای پرسیدن سؤالی یا طرح شکایتی با مرکز تماس یا واحد شکایات دیجی کالا تماس گرفته اید؟ 16.4 درصد از پاسخگویان گفته اند برای پرسیدن سؤال یا طرح شکایت، با مرکز تماس دیجی کالا ارتباط گرفته اند. یعنی 83.6 درصد سفارش ها احتیاج به هیچ سؤال یا طرح شکایتی از طرف مشتری نداشته است از آنهایی که برای پرسیدن سؤال یا طرح شکایتی با مرکز تماس دیجی کالا ارتباط گرفته اند پرسیده شدده برخورد کارکنان واحد پاسخ گویی چگونه بود؟، 77.5 درصد آنها گزینه های خوب و خیلی خوب را انتخاب نموده اند.

در سؤال دیگری از آنهایی که برای طرح سؤال یا شکایت تماس گرفته اند پرسیده شده: آیا به شکایت تان رسیدگی و مشکل تان حل شد؟، 78.3 درصد به این پرسش پاسخ مثبت داده اند؛ این گروه معتقدند که بعد از تماس با مرکز تماس، مشکل شان حل شده است.

دیجی کالا یک مارکت پلیس است، هر کس کالایی برای فروش داشته باشد، با رعایت مقررات و قوانین، می تواند کالایش را به وسیله دیجی کالا به فروش برساند و در پژوهش دیجی کالا 51 درصد از پاسخگویان، معتقدند که نام دیجی کالا را شنیده اند و می توانند از این مارکت پلیس برای فروش کالای خود استفاده نمایند.

محبوب ترین برند کارفرمایی از نگاه کارجویان

دیجی کالا برای دومین سال، به عنوان اولین برند محبوب کارفرمایی، در گزارش برند محبوب کارفرمایی ایران که به وسیله تلنت در سال 1401، منتشر شده، معرفی شده است.

در نظرسنجی گزارش ایران تلنت، 2200 نفر از کارجویان درباره دیدگاه خود نسبت به شرکت ها گفته اند. در این نظرسنجی از کارجویان خواسته شده از میان هفت هزار و 657 شرکت که برند کارفرمایی معروفی دارند، سه شرکتی را که علاقه دارند در آن کار نمایند، انتخاب نمایند. بر اساس این گزارش، مقدار حقوق دریافتی، فرصت ارتقای شغلی و امنیت شغلی از مهم ترین دلایل برای انتخاب این برندها بوده است. در این گزارش دیجی کالا رتبه اول را از نگاه کارجویان کسب نموده است.

در مسیر رشد و نوآوری

مسیری که دیجی کالا در این سال ها طی می نماید، مسیری روشن است؛ آنها می خواهند به مسیر رشد ارگانیک در بستر دیجی کالا برگردند. برای همین دیجی کالا خود را زیر ذره بین می برد تا بزرگترین سرمایه خود را، سرمایه ارزشمند اعتماد مردم را برای خود حفظ کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2427

به "آنالیز داده های یک پژوهش اجتماعی از ایسپا و دیجی کالا در راستای نگرش مردم نسبت به خریدهای اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز داده های یک پژوهش اجتماعی از ایسپا و دیجی کالا در راستای نگرش مردم نسبت به خریدهای اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید