جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 20 دی ماه 99

به گزارش وبلاگ واحدی، شاخص کل بورس کار خود را با کاهش هفت هزار واحدی آغاز کرد و بعد از یک توقف کوتاه مدت دوباره به فرایند نزولی افتاد و با گذشت 30 دقیقه از آغاز بازار، شاهد کاهش 11 هزار واحدی شاخص کل و شکسته شدن مرز 1.3 میلیون واحدی هستیم. تا این لحظه هرچند شاخص کل 88 صدم درصد کاهش داشته، اما اکثریت با نماد های سبزرنگ است و این موضوع باعث افزایش 23 صدم درصدی شاخص هم وزن شده. تا اینجای کار نماد های فارس، فملی، فولاد، شتران، شپنا، شستا و وتجارت بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 20 دی ماه 99

شاخص بورس به کانال 1.2 میلیونی رسید

به گزارش خبرنگاران در ساعات ابتدایی معاملات امروز اکثریت با نماد های سبزرنگ است. طوری که از مجموع 305 نماد بورسی معامله شده در ابتدای بازار، 177 نماد فرایند صعودی دارند و شاهد کاهش قیمت سهام در 128 نماد هستیم. همچنان در بازار فرابورس از مجموع 218 نماد معامله شده در ساعات اولیه، قیمت سهام در 132 نماد افزایشی و در 86 نماد کاهشی است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه 20 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نیمه سمت چپ نقشه بازار به رنگ قرمز درآمده است. یعنی درست جایی که نماد های عظیم قرار دارند. بیشترین معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات است که در بین آن ها خودرو فرایند نزولی دارد و خساپا نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می گردد. نماد های خزر، خگستر، خپارس، خزامیا و ورنا از دیگر نماد های قرمزرنگ گروه خورو هستند، اما شرکت های کوچک این گروه که از جمله آن ها می توان به خرینگ و ختور اشاره نمود، فرایند صعودی دارند. نماد های عظیم فلزی شرایط خوبی را تجربه نمی نمایند. فملی به صف فروش رسیده و فولاد در کرمنزدیکی آن واقع شده است. فروی، فوکا و فروس هم شرایط مشابهی دارند. در این گروه هم نماد های کوچک از جمله کویر و فمراد در مدار صعودی حرکت می نمایند. در بین پالایشگاه ها، چهار نماد اصلی یعنی شپنا، شتران، شبندر و شبریز همگی صف فروش دارند و با این حال شاهد فرایند صعودی در شاوان و دیگر نماد های کوچک این گروه هستیم. محصولات شیمیایی به جز فارس و بوعلی عموما با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند. در گروه غذایی ها نماد های سبز و قرمز به اکثریت نرسیده و فرایند مشخصی را برای گروه شاهد نیستیم. سهام دولت برای سه بانک تجارت، صادرات و ملت خوش یمن نبوده و شاهد تشکیل صف فروش در هر سه نماد هستیم. این در حالی است که بانک های کوچکتر شرایط مساعدی را تجربه می نمایند. امروز سرمایه گذاری ها، بیمه ها، استخراج کانه های فلزی، هولدینگ ها، زراعت از جمله گروه های قرمز بازار هستند و در طرف مقابل انبوه سازی ها، سیمانی ها، نهاد های اقتصادی، ماشین آلات، کاشی و سرامیک، سایر محصولات کانی، حمل و نقل ئ لیزینگ ها از گروه های سبزرنگ بازار به حساب می آیند.

صف خرید یک سوم نماد ها در بازار قرمز

30 درصد بازار سرمایه با وجود کاهش شاخص کل و رنگ قرمز تابلو بورس، صف خرید دارند. تعداد این نماد ها در ساعات سرانجامی بازار به حدود 185 نماد رسیده و ارزش صف های خرید در مجموع حدود دو هزار و 430 میلیارد تومان است. در آن سوی بازار برای سهام 142 نماد صف فروش تشکیل شده که آن ها حدود 22 درصد بازار را تشکیل می دهند. ارزش کل صف های فروش هم امروز حدود هزار و 980 میلیارد تومان است.

فملی؛ سنگین ترین صف فروش بازار

همزمان با رکوردشکنی های مس در بازار های جهانی، نماد شرکت ملی صنایع مس ایران در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بورس قرار گرفته است. ارزش صف فروش فملی امروز به حدود 81 میلیارد تومان می رسد. برکت با صف فروش 78 میلیاردی در رتبه دوم و شتران با صف فروش 74 میلیارد تومانی در رتبه سوم واقع شده است. از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز می توان به کاما، تملت، دانا، ملت، دی، گدنا و حآسا اشاره نمود.

کرمان؛ سنگین ترین صف خرید بازار

نماد شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان بعد از نماد های تازه عرضه شده سپیدار و چخزر، سنگین ترین تقاضا را برای خرید سهام شاهد است. ارزش صف خرید کرمان در ساعات سرانجامی بازار امروز به حدود 117 میلیارد تومان می رسد. حکشتی با صف خرید عجیب و غریب 75 میلیارد تومانی در مقام دوم ایستاده و غشاذر با صف خرید 48 میلیاردی در رتبه سوم واقع شده است. سپیدار که اولین روز معاملات خود را تجربه می نماید، 288 میلیارد تومان و چخزر 166 میلیارد تومان صف خرید دارد. غگیلا، داوه، رافزا، خبهمن، ثبهساز، حتاید، وکار و سیستم از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.

کاهش 24 هزار واحدی شاخص بورس با سقوط شاخص ساز ها

شاخص کل بورس تهران در سرانجام معاملات امروز شنبه 20 دی ماه با کاهش 24 هزار و 812 واحدی به رقم یک میلیون و 285 هزار و 943 واحد رسید. در این روز نماد های شاخص ساز عمدتا با صف فروش روبرو بودند و تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. تا جایی که شاخص کل 1.89 درصد عقب نشینی کرد. شرایط برای نماد های کوچک بهتر بود. برای همین شاخص هم وزن به کاهش 17 صدم درصدی بسنده کرد. امروز نماد های فارس، فملی، فولاد، شستا، کگل، کچاد و وبملت بیشترین تاثیر را در فرایند نزولی شاخص کل داشتند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز شنبه 20 دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

قرمزی نقشه بازار در سرانجام معاملات بورس بیشتر به چشم می آید. گروه خودرو و ساخت قطعات با بیشترین آمار معاملات از این قرمزی فرار نموده و شاهد رشد چشمگیر قیمت سهام خساپا، خبمهن و خکمک بودیم. هرچند، خودرو کمی ارزش خود را از دست داد، اما این گروه اغلب با رنگ سبز هفته را شروع کردند. فلزات اساسی از گروه های قرمز بازار امروز بودند. عظیمان این گروه از جمله فملی، فولاد و ذوب صف فروش سنگینی را تجربه کردند. صندوق های سرمایه گذاری سهامی به جز دو مورد اغلب با کاهش قیمت واحد ها روبرو شدند. دولتی ها هم حدود سه درصد دیگر به مشتریانشان ضرر رساندند. محصولات شیمیایی از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز بود، هرچند لیدر این گروه یعنی فارس با صف فروش به کار خود سرانجام داد. پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس و تهران در آستان صف فروش قرار دریافتد و شبریز هم دو درصد عقب نشینی کرد تا گروه فرآورده های نفتی هم قرمزرنگ گردد. البته در همین گروه نماد های شاوان، شنفت و شراز صعودی بودند. بانک های صادرات، ملت و تجارت به فرایند نزولی خود که از نیمه هفته گذشته شروع شده ادامه می دهند. دیگر نماد های بانکی از جمله وپست، وملل و وگردش اغلب سبزرنگ بودند. انبوه سازی ها، سیمانی ها، نهاد های اقتصادی، کاشی و سرامیک، حمل و نقل، لیزینگ ها، رایانه، ماشین آلات و لاستیک و پلاستیک گروه های سبز بازار امروز بودند و در طرف مقابل گروه های بیمه، هولدینگ ها، دارویی ها و استخراج کانه های فلزی از جمله گروه های قرمز بازار هستند.

ارزش معاملات در کمترین سطح دو ماه اخیر

معامله گران بورس امروز حدود 11 میلیارد سهام و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 430 هزار معامله به ارزش 10 هزار و 657 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات چهار هزار و 186 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 14 هزار و 843 میلیارد تومان می رسد که کمترین رقم نسبت به دو ماه گذشته به حساب می آید. این موضوع نشان از تعمیق فرایند نزولی در بازار دارد و احتمال تکرار ریزش سه ماهه بورس تقویت شده است.

لغو قیمت گذاری فولاد توسط معاون رئیس جمهور

امروز بعد از ظهر مدیران بانک ها و هولدینگ های حاضر در بازار سرمایه برای شرکت در جلسه ای به پاستور رفتند. در این جلسه که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برگذار شده، وزرای نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی، رییس اوراق بورس بهادار و رییس سازمان تامین اجتماعی به همراه مدیران بازار سرمایه حضور داشتند، اما خبری از وزیر خبرساز صنعت، معدن و تجارت نبود. بعضی حدس ها از منتفی شدن دستورالعمل قیمت گذاری فولاد در این جلسه حکایت دارد، اما از آنجاکه این یک جلسه رسمی نبوده، نمی توان این موضوع را قطعی دانست. هرچند، آنطور که پایگاه خبری بازار سرمایه گزارش داده، با دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و ابلاغ بخشنامه، شیوه نامه قیمت گذاری فولاد که از سوی معاونت وزارت صمت صادر شده بود بلااعتبار اعلام شد.

خروج 916 میلیارد تومان پول از بورس

آنالیز تغییر مالکیت سهام در بازار امروز نشان می دهد شرکت های حقوقی حدود 916 میلیارد تومان سهام از سهامداران حقیقی خریده اند و شاهد خروج این مقدار پول حقیقی از بازار بوده ایم. بیشترین تغییر مالکیت مربوط به نماد فملی است که در آن سهامداران حقیقی 161 میلیارد تومان سهام خود را در کف قیمت به حقوقی ها فروختند. وتجارت با 117 میلیارد تومان در رتبه دوم فروش حقیقی جای دارد. شستا، خودرو، شپنا، وبملت، شتران، فارس، وسپهر و شبندر از دیگر نماد هایی هستند که مورد توجه حقوقی ها قرار دریافتد. در طرف مقابل سهامداران حقیقی سراغ خرید سهام خبهمن، کسرام، بمپنا، غگلپا، تکشا، فایرا، شاوان، سصفها، خمحور و سفار رفتند. اغلب این نماد ها جزو شرکت های کوچک هستند و تک سهم به حساب می آیند.

این گزارش به روز رسانی می گردد...

منبع: فرارو
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1570

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 20 دی ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه 20 دی ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید