تعهد ارزی، صادرکنندگان را زمین گیر نموده است

به گزارش وبلاگ واحدی، رئیس اتاق همدان گفت: طبق آماری که از گمرک استان همدان ارائه شده، استان در 6 ماهه سال 99، حدود 65 میلیون دلار صادرات داشته که افزایش 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد؛ اما این میزان نسبت به سال های گذشته همچنان کمتر است.

تعهد ارزی، صادرکنندگان را زمین گیر نموده است

علی اصغر زبردست اضافه کرد: از سال 97 که دولت تعهد ارزی را برای صادرکنندگان گذاشته ضربه سنگینی به صادرات زده و آن را به سمت افول برده است. از بیش از 200 تاجر و صادرکننده همدانی که کارت بازرگانی داشتند 97 کارت تعلیق شده که 40 کارت به صورت قطعی تعلیق شده است چون این تاجرها نتوانسته اند ارز خود را به کشور بازگردانند و این 40 کارتی که به طور قطعی تعلیق شده همه مربوط به صادرکنندگان میوه و تره بار است که محصولاتشان فسادپذیر است و باید با هر قیمت و شرایطی که شده آن را از مرز رد می کردند.

به گفته او، کوشش زیادی شده که وزارت کشاورزی و صنعت و معدن را قانع کنیم که میوه و تره بار فسادپذیر است و مسائل زیادی برای صادرات دارند و تعهدات ارزی را برای آنها بردارند اما هنوز توفیقی حاصل نشده است.

رئیس اتاق همدان توضیح داد: دو گروه در صادرات فعال هستند. یکی، آنها که تولیدکننده و صادرکننده هستند گروه دیگر هم تنها صادرکننده هستند. تا حدی مشکل گروه نخست حل شد چون آنها با دلاری که از صادرات به دست می آورند، می توانند واردات مواد اولیه موردنیاز خود را انجام بدهند اما اغلب صادرکنندگان صرف، کارت بازرگانی شان تعلیق شد چون نتوانستند ارز خود را به کشور بازگردانند.

زبردست اظهار کرد: مجاب کردن بانک مرکزی و مرکز توسعه صادرات ایران برای حذف تعهدات ارزی و بازگرداندن کارت بازرگانی این افراد کار بسیار سخت و پیچیده ای شده، تا جایی که موضوع به دستگاه قضا هم کشیده شده است.

او گفت: این مسائل در درازمدت خودش را نشان می دهد. در حال حاضر صادرات سیب زمینی، کشمش و سیر با مشکل روبرو شده چون کارت بازرگانی اغلب این صادرکنندگان تعلیق شده است. اما صادرات تولیدات پتروشیمی و مقداری هم مواد غذایی کنسرو شده جزو بهترین های صادرات استان هستند.

زبردست با بیان اینکه سال سختی پیش رو داریم و باید در استان طوری مدیریت کنیم که کمترین آسیب به صادرات و تولیدات استان وارد گردد، اضافه کرد: البته امیدواری وجود دارد که کارها را روی ریل حرکت ببریم. اگر تحریم ها شکسته گردد و فشار ارزی و فروش نفت از دوش دولت کم گردد این امیدواری وجود دارد که به حذف تعهدات ارزی منجر گردد اما تا زمانی که فشار تحریم ها از روی دولت برداشته نگردد احتمالاً اوضاع همین گونه پیش برود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1411

به "تعهد ارزی، صادرکنندگان را زمین گیر نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعهد ارزی، صادرکنندگان را زمین گیر نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید