تفاوت قیمت شاهین در کارخانه و بازار چقدر است؟

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرنگاران- تفاوت قیمت شاهین در کارخانه و بازار حدود 25 میلیون تومان است. سایپا در آخرین مرحله فروش که اواسط آبان امسال برگزار گشت، از متقاضیان شاهین تقریبا 344 میلیون تومان دریافت کرد و در بازار آزاد همین محصول را نزدیک 370 میلیون تومان معامله می کنند. تفاوت 25 میلیون تومانی شاهین در کارخانه و بازار حاشیه سود آن را به هفت درصد می رساند. از این حیث شاهین بین تمام مدل های داخلی کمترین اختلاف قیمت را در کارخانه و بازار تجربه می کند و همین موضوع راز حذف آن از فرآیند قرعه کشی است.

تفاوت قیمت شاهین در کارخانه و بازار چقدر است؟

قیمت شاهین در کارخانه؛ 344 میلیون

قیمت شاهین در کارخانه به 344 میلیون تومان رسیده و سایپا نسبت به اولین عرضه، 53 میلیون تومان بیشتر دریافت می کند. خرداد 1400 نخستین مدل های شاهین با قیمت تقریبی 291 میلیون تومان به دست مشتریان رسید و حالا شاهد افزایش 18 درصدی ارزش این محصول در کارخانه ظرف یک سال و نیم گذشته هستیم. رقم 291 میلیون تومانی قیمت شاهین در کارخانه از خرداد 1400 تا بهمن پارسال ثابت بود و آن زمان قیمت شاهین در کارخانه تقریبا به 343 میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا کرد. این رقم اردیبهشت سال جاری آپدیت شد و سایپا، قیمت شاهین را به 344 میلیون و 500 هزار تومان رساند. مهر ماه سال جاری قیمت شاهین در کارخانه 344 میلیون و 700 هزار تومان بود و فهرست قیمت محصولات کارخانه ای سایپا در آبان همین رقم را به عنوان قیمت کارخانه ای شاهین نشان می دهد. از این حیث باید شاهین را گران ترین سواری کارخانه ای سایپا بدانیم و نسخه های اتوماتیک کوییک پلاس و کوییک دنده ای R به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار می گیرند. قیمت کارخانه کوییک اتوماتیک پلاس تقریبا 277 میلیون تومان است و سایپا، نسخه های دنده ای کوییک R را معادل 178 میلیون تومان عرضه می کند.

قیمت شاهین در بازار آزاد؛ 370 میلیون

قیمت شاهین امروز دوشنبه 30 آبان در بازار آزاد خودرو به 370 میلیون تومان رسید. احتمالا اگر بفهمید شاهین در اولین روز های حضور در خیابان ها ارزش بیشتری داشته، تعجب می کنید. خرداد پارسال همزمان با ورود شاهین به بازار آن را نزدیک 390 میلیون تومان می فروختند که به معنی افت 20 میلیون تومانی قیمت شاهین در بازار ظرف یک سال و نیم گذشته است. خرداد 1400 که تمام شد، تب داغ قیمت شاهین فروکش کرد و تیرماه پارسال شاهد خرید و فروش شاهین در بازار با قیمت 370 میلیون تومان بودیم. روند نزولی قیمت شاهین در بازار ادامه داشت و بهمن پارسال شاهد خرید و فروش آن با قیمتی کمتر از کارخانه بودیم! قیمت 343 میلیون تومانی کارخانه، در بازار به 340 میلیون تومان رسید، اما روند کاهش قیمت شاهین با آغاز سال جاری متوقف شد. قیمت شاهین در بازار آزاد فروردین سال جاری به 345 و اردیبهشت به 360 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد. از اردیبهشت سال جاری تا مهر ماه قیمت شاهین در بازار افت وخیز محدودی داشت، اما همزمان با موج تازه افزایش قیمت ها در بازار، قیمت شاهین ظرف یک ماه حدود 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و به 370 میلیون تومان رسید. مثل کارخانه، شاهین گران ترین سواری سایپا در بازار است و کوییک اتوماتیک پلاس با قیمت تقریبی 300 میلیون تومان دومین محصول گران قیمت سایپا در بازار محسوب می شود.

راز حذف شاهین از فرآیند قرعه کشی

اختلاف قیمت شاهین در کارخانه و بازار باعث حذف آن از فرآیند قرعه کشی شد. اوایل سال جاری که شاهد عرضه محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه خودرو بودیم، شاهین با طرح دلایلی مبنی بر کمبود تقاضا در بازار و اختلاف ناچیز قیمت در کارخانه و بازار به عنوان اولین خودرو داخلی از چرخه قرعه کشی بیرون آمد. بعد از مدتی تمامی محصولات سایپا به همین سرنوشت دچار شدند، اما هنوز برای دریافت خودرو های ایرانخوردو باید منتظر قرعه کشی ماند. محصولی مثل سمند EF7 دوگانه سوز به عنوان رکورددار اختلاف قیمت در کارخانه و بازار تقریبا با حاشیه سود 180 درصدی خرید و فروش می شود درحالی که این عدد برای شاهین حدود هفت درصد برآورد می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2303

به "تفاوت قیمت شاهین در کارخانه و بازار چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت قیمت شاهین در کارخانه و بازار چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید