تهیه واکسن کُند پیش رفت، کرونای هندی همه جای ایران را گرفته

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرنگاران : عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در خصوص کرونای هندی به جماران گفت: یکی از خصوصیت نوع دلتا این است که به سرعت انتقال پیدا می نماید و سرعت انتقال آن بالغ بر 97 درصد و بیماری زایی آن شدیدتر است. در نتیجه الآن می بینیم تمام خانواده، حتی بچه های پنج شش ساله هم گرفتار می شوند

تهیه واکسن کُند پیش رفت، کرونای هندی همه جای ایران را گرفته

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

به گزارش به نقل از خبرگزاری جماران مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شیوع کرونا هندی در همه جای ایران، گفت: این نوع ویروس وحشی تر از انواع قبل است و متأسفانه در همه جای ایران زیاد شده و چون مردم واکسینه نیستند مقدار مراجعه به بیمارستان و لزوم بستری افزایش پیدا نموده و کمبود تخت آی.سی. یو و امکانات در برخی شهرستان ها خیلی مشکل ساز شده است.

محرز ، در خصوص شیوع کرونا هندی در ایران گفت: نوع دلتا و دلتا پلاس که متعلق به هند است، تمام جهان را از حالت کنترل بیماری خارج کرد. کشورهای اروپایی و آمریکایی چون واکسینه هستند مشکل زیادی برای آنها ایجاد نکرد ولی در کشور ما که مقدار خیلی کم مردم واکسینه هستند و رفت آمد از هند و پاکستان به سیستان و بلوچستان و خوزستان خیلی راحت انجام می شد و هیچ کنترلی روی رفت و آمد آنها نبود، در نتیجه این ویروس شیوع پیدا کرد.

حتی بچه ها پنج، شش ساله هم گرفتار می شوند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد: یکی از خصوصیت نوع دلتا این است که به سرعت انتقال پیدا می نماید و سرعت انتقال آن بالغ بر 97 درصد، و بیماری زایی آن شدیدتر است. در نتیجه الآن می بینیم تمام خانواده، حتی بچه ها پنج، شش ساله هم گرفتار می شوند. در انواع قبل بچه ها چندان گرفتار نمی شدند. یعنی این نوع ویروس وحشی تر از انواع قبل است و متأسفانه در همه جای ایران زیاد شده و چون مردم واکسینه نیستند مقدار مراجعه به بیمارستان و لزوم بستری افزایش پیدا نموده و کمبود تخت آی.سی. یو و امکانات در برخی شهرستان ها خیلی مشکل ساز شده است.

وی تأکید کرد: شهرهایی که خیلی وضعشان خراب است باید واکسینه شوند. در تهران هم شیوع خیلی زیاد است و مردم باید توجه نمایند که در خانه بمانند و کارها با دورکاری انجام گردد تا بتوانیم این ویروس را کنترل کنیم. برای اینکه اگر مردم از خانه بیرون بیایند، با توجه به اینکه در تابستان به سر می بریم و به طرز نگران نماینده ای خیلی از افراد ماسک های خود را برداشته اند و یا اگر هم می زنند زیر چانه است، خیلی خطرناک است. مردم باید ماسک بزنند، دست های خود را بشویند و توجه نمایند که فاصله اجتماعی از همه نکات مهمتر است. اگر ضروری نیست جایی نروید و در خانه بمانید. به خاطر حفظ جان خودتان و عزیزانتان این کار را بکنید.

ورینت دلتا بدترین نوع کووید است

محرز اضافه کرد: توصیه من به مردم این است که شوخی نگیرند چون این نوع، بدترین نوع کووید است که هم فوری انتقال پیدا می نماید و هم سریع ریه، قلب و خیلی از اعضای بدن را گرفتار می نماید. جالب است که علائم آغاز آن هم مثل سرماخوردگی است. توصیه من به مردم این است که اگر علائم سرماخوردگی داشتند نگویند زیر کولر خوابیده ایم و آلرژی است؛ حتما به دکتر مراجعه نمایند.

تهیه واکسن کرونا در کشور ما کند پیش رفت

وی در خصوص علت تأخیر در واکسیناسیون هم گفت: در کل جهان تعداد کارخانه هایی که می توانند واکسن بسازند کم است. چون احتیاج، میلیاردی و توزیع، میلیونی است. در نتیجه برخی وقت ها مواد اولیه فراوری واکسن و حتی درپوش واکسن در جهان با کمبود روبرو است. چون تعداد واکسن کم است، تهیه واکسن در کشور ما هم کَند پیش رفت. اول کادر درمان واکسینه شدند ولی وقتی به افراد مسن رسید نوع هندی در همه جای جهان زیاد شد و مقدار تقاضا برای واکسن بالا رفت و کمتر به ما واکسن دادند.

آخرین شرایط واکسن های ایرانی کرونا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: خوشبختانه واکسن های داخلی دارد به یاری می آید و امیدواریم با سرعت بیشتری بتوانند همه مردم را واکسینه نمایند. تا جایی که من می دانم فقط واکسن کووبرکت، آن هم با مجوز اضطراری به فراوری رسیده و بقیه هنوز در مراحل دوم و سوم کارآزمایی بالینی هستند. اگر ما تعدادی که گفته می گردد واکسن و امکانات داشتیم شرایط ما این گونه نمی شد.

وی ادامه داد: مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام نموده بود ما چنین پروژه ای نداریم. برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور تزریق اضطراری داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر احتیاج دارند و بنابر این اولویت را به آنها داد و سفیر این برنامه را اظهار داشت و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی تواند خیلی یاری کند. ولی آن دسته از واکسن هایی که مرحله سوم کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته اند، اگر وزارت بهداشت مجوز بدهد، می توانند فراوری نمایند و به یاری بیایند.

واکنش محرز به شایعه رد یاری های خارجی برای درمان کرونا

محرز در واکنش به شایعه رد یاری های خارجی برای واکسیناسیون و درمان کرونا، گفت: خود ما درمان را انجام می دهیم و دارو موجود هست. در استان های محرومی مثل سیستان و بلوچستان تحت آی.سی.یو و امکانات کم داریم وگرنه در درمان مسئله ای نداریم و یاری هم نمی خواهیم. در خصوص واکسن هم تا جایی که من به خاطر دارم کسی نخواسته به ما یاری کند که رد نموده باشیم. اگر پیشنهاد برای یاری و ارائه واکسن شده و وزارت بهداشت رد نموده، من خبر ندارم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1871

به "تهیه واکسن کُند پیش رفت، کرونای هندی همه جای ایران را گرفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه واکسن کُند پیش رفت، کرونای هندی همه جای ایران را گرفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید