در مراودات اقتصادی ایران و افغانستان خللی نداشته ایم

به گزارش وبلاگ واحدی، تهران (پانا) - به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تحولات اخیر در افغانستان تغییری در روابط اقتصادی با ایران ایجاد نکرده و مراودات دو طرف از طریق مرزها در حال انجام است.

در مراودات اقتصادی ایران و افغانستان خللی نداشته ایم

به گزارش ایسنا، رسول مهاجر با اشاره به تحولات اخیر افغانستان و تنش های به وجود آمده در این کشور گفت : در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال 1400 آخرین شرایط افغانستان و اینکه ما به نام کشور همسایه افغانستان که همکاری خوبی با این کشور داشته ایم، چه باید بکنیم، مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه مقدار تجارت ایران و افغانستان را بیش از 3 میلیارد دلار نام کرد و گفت: علیرغم مسائل، به دلیل علاقه ای که در افغانستان به کالاهای ایرانی وجود دارد و بازار بی بدیل افغانستان، مبادلات ما پایدار بوده است. در این جلسه همچنین درباره تداوم مبادلات با دیگر کشورها صحبت شد، چون ایران می خواهد روابط اقتصادی اش با دیگر کشورها با اولویت همسایگان افزایش پیدا یابد.

مراودات اقتصادی با افغانستان حتی در دوران تحریم ها و ناآرامی ها خللی نداشت

مهاجر شرح داد: علیرغم تنش ها در افغانستان همه وزارتخانه ها تشویق شده اند که مراودات را براساس سیاست ها پیش ببرند. حداقل تا امروز در روابط اقتصادی ما با افغانستان هیچ تغییری ایجاد نشده و مراودات از طریق مرزها در حال انجام است.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که مراودات ما با افغانستان تقریباً از طریق بخش خصوصی انجام می شود و این مراودات همچنان ادامه پیدا می کند.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه با اشاره به این که در حوزه سیاسی وزارت خارجه سعی دارد که در افغانستان آرامش برقرار کند ، تاکید کرد: مراودات اقتصادی ما با افغانستان حتی در دوران تحریم ها و ناآرامی ها خللی نداشته و علل عمده آن هم شاید فعالیت بخش خصوصی در این حوزه است.

در زمینه واردات واکسن همپای تولیدات داخلی فعال هستیم

مهاجر همچنین درباره فعالیت های وزات خارجه برای تامین واکسن کرونا گفت: در مسئله تولید داخل و ایجاد تجهیزات و مواد اولیه وزارت خارجه نقش بی بدیلی داشته است؛ در زمینه واردات واکسن هم همپای تولیدات داخلی فعال هستیم.

وی با اشاره به این که تکنولوژی واکسن بسیار پیچیده است و هیچ کشوری حاضر نیست آن را در اختیار دیگران قرار بدهد، گفت: جمهوری اسلامی توانسته است هم واکسن تولید کند و هر وقت که وزارت بهداشت اعلام نیاز کرده است برای تسهیل واردات اقدام کند.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه اضافه نمود: تجارب کشورها در زمینه کرونا را هم به وزارت بهداشت منتقل کردیم و براساس اعلام وزارت بهداشت علیرغم تحریم ها توانستیم واکسن هایی را از کشورهای مختلف وارد کنیم همین هفته هم قرار است محموله جدیدی وارد شود و مصاحبه در این باره را باید وزارت بهداشت انجام دهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: در زمینه سهمیه واکسن کرونا که باید از کوواکس می گرفتیم از دارایی های بلوکه شده ما در دیگر کشورها استفاده شده است .

توسعه مراودات برقی با همسایگان

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه موضوع دیگر جلسه امروز را مبادلات برقی با کشورهای همسایه گفت و گفت: بعد از انقلاب پیشرفت های خوبی در زمینه برق داشته ایم و مقدار سدها و مقدار انرژی تولید شده با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

مهاجر در ادامه گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه برخی از کشورهای دنیا خاموشی سراسری داشتند، اضافه نمود: ما هیچ گاه در کشور خاموشی سراسری نداشتیم و علیرغم برخی از محدودیت ها کشور ما در حال تولید برق است.

وی با اشاره به گزارش وزارت نیرو از شرایط برق کشور که در جلسه امروز قرائت شد گفت: آن چه که در این جلسه بر آن تاکید شد توسعه مراودات برقی با همسایگان ما است و قرار شد این مراودات افزایش پیدا کند.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه اضافه نمود: همه کشورهای همسایه به هم نیازمند هستند و در جلسه امروز روی این مسئله و تلاش های وزارت نیرو در زمینه مبادلات برق تاکید شد.

درباره آزادشدن دارایی های ایران در عراق گشایش های خوبی انجام شد

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه همچنین درباره آزادشدن دارایی های ایران در عراق اظهار کرد : در سفری که ماه قبل به عراق داشتیم، توافق شد یک هیأت بلندپایه از عراق به ایران بیاید، دو وزیر عراقی و مدیر بانکی که پول ما در آنجا جمع شده است به ایران آمدند، ملاقات ها انجام شد و گشایش های خوبی صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو دبی شرکت می کند/ پیشرفت های ایران در این نمایشگاه به نمایش در می آید

مهاجر همچنین در ادامه گفت: یکی از موضوعات جلسه امروز حضور ایران در نمایشگاه بسیار مهم اکسپو بود که مهرماه امسال در دبی برگزار می شود، بسیاری از کشورهای دنیا در آن غرفه خواهند داشت و جمهوری اسلامی هم در این نمایشگاه شرکت می کند و براساس ستادی که بهمن ماه تشکیل شده است در دو سال گذشته تلاش های مستمری اجرا شده است و غرفه های زیادی به مساحت 2 هزار متر مربع در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: گزارشی از آخرین شرایط این نمایشگاه ارائه شد و درباره هر چه باشکوه تر برگزار شدن این رویداد که نماد مجموعه کشورمان در این نمایشگاه است تاکید شد؛ همچنین مقرر شد، نمادهای سنتی ایرانی به نام یک تمدن چندین هزار ساله به نمایش دربیاید.

مهاجر با اشاره به پیشرفت های ایران در سال های بعد از انقلاب، گفت: تلاش شد پیشرفت ها در این نمایشگاه به نمایش دربیاید؛ این نمایشگاه مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی- اجتماعی کشور است و می تواند نشان دهد کشور ما در چه مرحله پیشرفت علمی واقع شده است.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه گفت: غرفه ایران آماده است که در مهرماه شروع به کار کند و قرار شد همه وزارتخانه ها تلاش خودشان را انجام دهند تا غرفه های پرباری شکل بگیرد و حتی زمینه های سرمایه گذاری را معرفی کنند که زمینه تعاملات هر چه بیشتر کشورما با سایر کشورها باشد.

مهاجر همچنین گفت: شرکت های دانش بنیان و فنی مهندسی ما در آنجا ظهور خوبی خواهند داشت و امیدوارم نمایشگاه بسیار خوبی را در مهرماه ببینیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1891

به "در مراودات اقتصادی ایران و افغانستان خللی نداشته ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مراودات اقتصادی ایران و افغانستان خللی نداشته ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید