تکمیل طرح های نیمه تمام با استفاده از روش فکتورینگ

به گزارش وبلاگ واحدی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: در شرایط فعلی که در فروش نفت به مشکل خوردیم اگر از مدل تامین مالی فکتورینگ استفاده کنیم، بسیاری از طرح های نیمه تمام تکمیل می شوند.

تکمیل طرح های نیمه تمام با استفاده از روش فکتورینگ

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره لزوم استفاده از تأمین اقتصادی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ)، گفت: تأمین اقتصادی مبتنی بر قرارداد (فکتورینگ) از جمله ابزارهای نوین و کاربردی تأمین اقتصادی در دنیا است. فکتورینگ در زمان بندی دقیق پروژه های عمرانی، پوشش ریسک و حل مسائل بنگاه های اقتصادی اثرگذاری مثبت دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل و چالش های پروژه های عمرانی کشور، کمبود منابع اقتصادی است. دلیل این موضوع کاملاً روشن است. در حال حاضر بیشتر پروژه های عمرانی کشور با روش های سنتی و قدیمی که همان بودجه های سالیانه دولتی است، تأمین اقتصادی می شوند.

صالحی شرح داد: در سال هایی که فروش نفت بالا بود به دلیل منابع اقتصادی حاصل از نفت، پروژه های عمرانی تا حدودی شرایط مناسبی داشتند. در شرایط فعلی که در فروش نفت به مشکل خوردیم، شرایط پروژه های عمرانی نامناسب شده است. با اطمینان می گویم اگر از مدل تأمین اقتصادی فکتورینگ استفاده کنیم، بسیاری از پروژه های عمرانی نیمه تمام تکمیل می شوند

این فعال اقتصادی گفت: در مدل فکتورینگ، پروژه های عمرانی و خدماتی، توسط نهادهای اقتصادی تأمین اقتصادی می شوند. به عبارتی، پروژه دیگر معطل بودجه دولت نمی ماند. در این مدل بعد از عقد قرارداد بین پیمانکار و کارفرما، بازیگر دیگری به نام نهاد اقتصادی وارد قرارداد می شود. نهاد اقتصادی، همزمان با شروع پروژه پیمانکار را تأمین اقتصادی می کند و بعد از اتمام پروژه پول خود را از کارفرما دریافت می کند.

وی اضافه نمود: کارآیی مدل تأمین اقتصادی فکتورینگ در دنیا ثابت شده است. در حال حاضر فکتورینگ تبدیل به یک صنعت فعال در زمینه تأمین اقتصادی شده است. فکتورینگ حتی در خاورمیانه هم مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از پروژه های داخلی و خارجی کشورهای منطقه را تأمین اقتصادی می کند.

صالحی شرح داد: دولت باید از مدل تأمین اقتصادی فکتورینگ استقبال و حمایت کند. پیمانکار نباید درگیر مباحث اقتصادی با کارفرماها که بیشتراً دستگاه های دولتی بزرگ هستند، شود. در همه جای دنیا نهادهای اقتصادی که دارای تجربیات زیادی در زمینه مباحث پولی و بانکی هستند، ضمن تأمین اقتصادی پیمانکارها با کارفرماها تعامل می کنند.

وی گفت: در حال حاضر کارفرماهای بزرگ دولتی رابطه ارباب رعیتی با پیمانکارها دارند. یعنی پیمانکار پروژه را شروع می کند ولی نمی تواند حق الزحمه خود را دریافت کند. در مدل تأمین اقتصادی فکتورینگ دیگر این اتفاق رخ نمی دهد. به عبارتی نهاد اقتصادی قدرت دریافت حق الزحمه پروژه را با تخصص و ابزارهای خود، دارد. مطمئن باشید در صورت عملیاتی شدن فکتورینگ، پروژه های عمرانی در زمان پیش بینی شده بهره برداری و با بهره وری والا تکمیل می شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1554

به "تکمیل طرح های نیمه تمام با استفاده از روش فکتورینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل طرح های نیمه تمام با استفاده از روش فکتورینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید