خالی ماندن 10 صندلی کمیسیون فرهنگی مجلس نشانه غفلت از مساله فرهنگ است

به گزارش وبلاگ واحدی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در سمنان، منصور فرزامی، رئیس انجمن اهل قلم سمنان در نشستی با مدیران انجمن های فرهنگی و هنری استان سمنان که در محل استانداری سمنان برگزار گشت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را متولی اصلی فرهنگ و هنر این خطه دانست و خواستار توجه جدی به حوزه فرهنگ از سوی مسئولان شد و گفت: موضوع فرهنگ باید از سوی استانداری جدی گرفته شود و اهل فرهنگ باید در راس امور باشند.

خالی ماندن 10 صندلی کمیسیون فرهنگی مجلس نشانه غفلت از مساله فرهنگ است

فرزامی با تاکید بر اینکه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فرهنگ و هنر هستند، گفت: سایر نهادها و فعالان فرهنگی هنری باید با هماهنگی و در چارچوب سیاست ها و برنامه های فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کنند.

وی در ادامه انجمن اهل قلم سمنان را دارای ظرفیت بالایی ارزیابی کرد و اضافه کرد: این انجمن سال گذشته ده ها نشست ادبی از جمله شاهنامه خوانی، سعدی شناسی، حافظ خوانی، مثنوی خوانی، رونمایی کتاب و ... را با حضور دوستداران ادب و فرهنگ برگزار کرده است.

رئیس انجمن اهل قلم سمنان با تاکید بر ضرورت تقویت فرهنگ، گفت: متاسفانه در مسئله فرهنگ با مسائل فراوانی روبه رو هستیم؛ به طور مثال در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تشکیل کمیسیون فرهنگی تنها 13 نفر برای عضویت در این کمیسیون ثبت نام کرده اند؛ این در حالی است که این کمیسیون 23 نفر عضو دارد.

در ادامه حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه مسائل اقتصادی و شرایط اقتصادی یکی از دغدغه های هنرمندان است، گفت: باید محصولات فرهنگی و هنری خود را با صنعت پیوند بزنیم تا بتوانیم برای رفع تک تک دغدغه هنرمندان درآمد زایی کنیم.

وی با بیان اینکه مشاهده تولیدات سرپنجه های هنرمندان استان برای ما بسی مایه افتخار است، گفت: فعالیت های اعضای انجمن ها که از جنس فرهنگ، هنر و ادب صورت می گیرد، مخاطبان خاصی مانند اعضای انجمن ها و همچنین مخاطبان عامی مانند مردم و شهروندان دارد که متاسفانه امروز بین خالقان آثار هنری یعنی هنرمندان و مخاطب عام فاصله افتاده و استقبالی که در دهه های گذشته از هنر و تولیدات این حوزه وجود داشت، کاهش پیدا کرده و نیاز است تا آسیب شناسی در این حوزه انجام شود.

معاون استاندار سمنان یادآور شد: سلیقه نسل جدید نسبت به نسل های گذشته تغییر پیدا کرده و ما نیز باید در فعالیت ها و اقدامات خود باید خوراک منطبق با سلیقه نسل امروز، جوانان و نوجوانان تولید کنیم؛ جوان امروز به دنبال دست یافتن به نتیجه و هدف مطلوب در کمترین زمان ممکن است و به همین دلیل از شیوه های نوین اطلاع رسانی و کسب اطلاعات و محتوا بهره می گیرد که ما باید منطبق با سلیقه جوان امروز اثر فاخر هنری تولید کنیم.

وی همچنین گفت: امروز سینما، موسیقی، دست آفریده های هنری و ... تبدیل به صنعت سینما، صنعت موسیقی و صنایع دستی شده است و می توان گفت هنر برای درآمدزآیی به صنعت تبدیل شده و این مهم به خودکفایی هنرمندان انجامیده است.

خجسته پور ادامه داد: در سبد خانوار امروز جامعه ما به دلیل مسائل اقتصادی و اقتصادی اولویت هایی همچون خوراک، پوشاک و مَسکن وجود دارد و درصورت افزایش هزینه های این اولویت ها، سرانه هنر و فرهنگ خانواده از سبد خانوار توسط خانواده ها حذف خواهد شد.

معاون استاندار سمنان با بیان اینکه در سال جهش تولید باید بخشی از تولیدات ما در حوزه فرهنگ و هنر باشد، گفت: مَعبر بودن، ظرفیت نفهته استان سمنان است که می تواند با توجه به اینکه سالانه 20 میلیون نفر مسافر از این معبر استفاده می کنند، محل عرضه محصولات و تولیدات هنری استان بوده و ضمن شناساندن توانایی و پتانسیل های استان به درآمدزایی بیانجامد و جامعه هنر باید فرصت معبر بودن استان را به درآمدزایی تبدیل کند.

وی خطاب به مسئولان انجمن اضافه کرد: نسبت تعداد دانشجو به جمعیت در استان ما بیشترین نسبت در سطح کشور است که قطعا در بین آنان اهل هنر و فرهنگ نیز وجود دارد و شما نیز به عنوان متولیان انجمن های فرهنگی و هنری می توانید از این ظرفیت بزرگ انسانی استفاده کنید.

معاون استاندار سمنان ادامه داد: مدیران اجرایی استان به منظور استفاده بهینه از انجمن ها، اعضای انجمن ها و متولیان انجمن های فرهنگی و هنری در امورات، برنامه ها و اقدامات مستمر خود از ظرفیت این هنرمندان استفاده کنند.

خجسته پور با بیان اینکه مبحث تالار بزرگ سمنان، تا ورود به فاز اجرایی احداث، پیگیری می شود، گفت: انشالله هرچه سریعتر این تالار در مرحله اجرایی قرار بگیرد و روزی شاهد افتتاح آن باشیم و بتوانیم از ظرفیت حضور اساتید و هنرمندان این یار و کشور در این تالار استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به تغییر نیاز مخاطب و تشنگی همیشگی برای کسب اطلاعات و اینکه همچنان چشمه های زاینده علم و هنر و محتوا وجود دارد می توان با تغییر شیوه اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی و هنر هنرمندان برای انتقال مفاهیم به نسل جوان استفاده کنیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1214

به "خالی ماندن 10 صندلی کمیسیون فرهنگی مجلس نشانه غفلت از مساله فرهنگ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالی ماندن 10 صندلی کمیسیون فرهنگی مجلس نشانه غفلت از مساله فرهنگ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید