خبرنگاران سهم رسانه ها در مقابله با شیوع کرونا

به گزارش وبلاگ واحدی، تبریز - خبرنگاران - فعالان رسانه ای آذربایجان شرقی از طلایه داران مقابله با شیوع ویروس کرونا از نخستین روزهای انتشار آن محسوب می شوند که برای اطلاع رسانی و حساس سازی افکار عمومی درباره آن به صورت شبانه روزی می کوشند.

خبرنگاران سهم رسانه ها در مقابله با شیوع کرونا

به گزارش خبرنگاران، هر چند همه فعالان رسانه ای آذربایجان شرقی اعم از رسانه های مکتوب، آنلاین و شبکه های اجتماعی به سهم خود برای مقابله با گستررش بیشتر کرونا و کنترل آن از طریق اررتقای سطح آگاهی های عمومی کوشیده اند، اما بدون شک در این بین آن دسته از خبرنگارانی که با حضور میدانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی از نزدیک با مبتلایان به کرونا و تلاش کادر بهداشت و درمان برای کمک به حفظ سلامتی همنوعان شان در تماس بوده اند، جایگاه ویژه ای دارند.

خبرنگار خبرنگاران در راستای انعکاس قطره ای از دریای تلاش های بی منت فعالان رسانه ای آذربایجان شرقی برای مقابله با کرونا، پای صحبت تعدادی از آنها نشسته است تا تجربیات آنها در ارتباطات بحران را با دیگران همکاران شان به اشتراک بگذارد؛ در زیر خلاصه ای از ماحصل این گفت و گو اررایه می شود:

شفاف سازی در مقابل شایعات رسالت ذاتی خبرنگاران است

سردبیر پایگاه خبری ترجمان صبح به خبرنگاران گفت: وقتی انسان عاشقانه وارد شغلی شود، تمام خطرات آن را هم به جان خواهد خرید، اگر آتش نشانان عاشق کار خود نباشند، نمی توانند وارد شعله های آتش شود.

مهرداد خوشکار مقدم اضافه کرد: اگر یک خلبان نظامی عاشق نباشد، نمی توند به دل دشمن بزند و اگر قرار بود پزشکان و کادر درمان در این موقعیت بترسند، مراکز درمانی خالی می شد؛ خبرنگاری هم شغلی است که اگر عاشق باشی، خطرات کار به چشم نمی آید.

وی ادامه داد: در حالی که انتشار هرگونه عکس و فیلم از محیط بیمارستان های قرنطینه ممنوع بود و شبکه های مجازی هم شایعات مختلفی از اوضاع نابسامان بیمارستان های ایران منتشر می کردند، در چنین شرایطی تصویر ارائه شده از مراکز درمانی درگیر کرونا تیره و تار بود.

خوشکار مقدم اظهار کرد: به محض اینکه وارد بخش قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا شدم، ذهنیتم از این بخش عوض شد.

وی اضافه کرد: تمام پرسنل مرکز قرنطینه را کادر درمانی داوطلب تشکیل می دادند که بدون کوچیکترین ترس و در کمال آرامش مشغول فعالیت بودند.

سردبیر پایگاه خبری ترجمان صبح گفت: آنجا خبری از استرس و ترس نبود و در عوض، آرامش عجیبی نزد پرسنل برقرار بود که به بیماران نیز منتقل می شد.

وی اضافه کرد: امکانات و تجهیزات پرستاران و پزشکان این بخش با تلاش های دانشگاه علوم پزشکی تبریر تامین می شد و شکایتی از این بابت وجود نداشت.

خوشکار مقدم در پاسخ به اینکه این حضور در بین بیماران و کادر درمان چه تاثیری در شما داشت، گفت: دو تصویر جداگانه در ذهنم ایجاد شد، اول اینکه کادر درمان عاشقانه و در کمال شجاعت در میان میدان حضور داشتند و برای شکست این ویروس عزمشان را جزم کرده بودند؛ دوم اینکه بخش زیادی از مبتلایان به کرونا پیروز به شکست این ویروس شده یا حال عمومی آنان خوب بود، تعداد محدودی از افرادی هم که فوت کردند، دارای مسائل دیگری بودند که توان مقابله با ویروس کرونا را پیدا نکردند.

سردبیر پایگاه خبری ترجمان صبح گفت: وظیفه اهالی رسانه، اطلاع رسانی درست و مقابله با شایعه سازانی است که قصد برهم زدن آرامش روانی جامعه را دارند.

وی اضافه کرد: بازتاب تلاش های کادر ایثارگر درمان و ایجاد امید و نشاط در جامعه هم از دیگر وظایف ما فعالان رسانه ای به شمار می آید.

خوشکار مقدم یادآوری کرد: با اینحال، هشدار به مردم در خصوص لزوم رعایت نکات بهداشتی و قطع زنجیره ابتلا هم از اصلی ترین اقداماتی است که باید دنبال کنیم؛ گرچه ظاهرا گوش مردم به این حرف ها بدهکار نیست.

وی با اشاره به اینکه غفلت و سهل انگاری اصلی ترین عامل وقوع حوادث در کشور است، اظهار کرد: از آمار بالای تصادفات جاده ای تا غرق شدن مسافران در سواحل شمال و جنوب، از مرگ و میر ناشی از مصرف الکل صنعتی تا حوادث چهارشنبه سوری، نشان از بی توجهی مردم به نکات ایمنی و سلامتی است.

وی با تاکید براینکه بحران کرونا یک تفاوت اساسی با حوادث فوق دارد، اضافه کرد: در تصادف و غرق شدن در دریا و مسمومیت الکلی و چهارشنبه سوری، خود فرد یا جمع محدودی آسیب می بینند، اما در موضوع کرونا حتی اگر عده محدودی از افراد جامعه رعایت نکنند، می توانند عامل تسریع در شیوع بوده و کل جامعه را آلوده کنند.

وی ادامه داد: گرچه برخی از کارشناسان، بی اعتمادی عمومی را یکی از اصلی ترین دلایل عدم توجه مردم به هشدارهای ایمنی و سلامتی می دانند، اما به نظر بنده، باید اصلی ترین دلیل این معضل را در عدم پیروزیت سیستم آموزشی از مدرسه تا دانشگاه برای فرهنگ سازی برخی رفتارهای جمعی جستجو کرد.

مهرداد خوشکار مقدم، سردبیر پایگاه خبری ترجمان صبح در بیمارستان امام رضا

تنها درخواست کادر درمانی، درخانه ماندن مردم است

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در آذربایجان شرقی نیز که حضور در بخش ویژه بیماران کرونا در یکی از بیمارستان های تبریز را تجربه کرده است، به خبرنگاران گفت: با توجه به رسالت خبرنگاری خود در راستای تولید و تهیه خبر جهت اطلاع رسانی دقیق به مردم به بیمارستان امام رضای تبریز مراجعه کردم.

نسرین سوار ادامه داد: متاسفانه شاهد بودم که برخی از پایگاه های خبری محلی و کانال های تلگرامی که بخش چشمگیری از اخبار برخی از آنها کپی برداری و غیر تولیدی است، مجموعه ای از اخبار ضد و نقیض منتشر میکردند که این امروز موجب ناامیدی مردم می شد.

وی اظهار کرد: به همین دلیل برای جلوگیری از یاس و ناامیدی مردم و انتشار اخبار درست به بیمارستان رفتم تا به عنوان یک خبرنگار، دیده ها و شنیده های دست اول خودم از شرایط بیماران کرونایی و تلاش کادر درمانی را منتشر کنم.

سوار اضافه کرد: در این شرایط اگر من به عنوان یک خبرنگار در خانه می نشستم و از نزدیک پای صحبت پزشکان و پرستاران نمی نشستم، میدان را برای کسانی که اخبار دروغ منتشر می کنند، خالی میکردم.

وی با اشاره به اینکه بخش قرنطینه بیماران کرونایی در بیمارستان از سایر بخش ها جدا بود،گفت: زمانی که من در بیمارستان حضور داشتم مراجعه کننده ها با رعایت فاصله از هم نشسته بودند و برخی نیز ماسک داشتند.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با پوشش لباس مخصوص و رعایت اصول بهداشتی وارد بخش شدم، اضافه کرد: در صورت کادر درمان اثری از ناراحتی، ترس ونگرانی، اضطراب و استرسی که در فضای مجازی گفته می شود، وجود نداشت.

وی ادامه داد: کادر درمان اظهار میکردند وظیفه ما رسیدگی به شرایط بیماران و تفاوت اکنون با سایر زمانها در این است که این بار شرایط کمی وخیم تر است .

سوار، گفت: تنها خواهش آنها از مردم این بود که هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرند و درخانه بمانند.

وی اضافه کرد: به گفته پرستاران و پزشکانی که با آنها صحبت کردم، در خانه نماندن مردم، بی احترامی و خیانت به کادر درمان است، چرا که ما جان خود را برای سلامتی مردم به خطر می اندازیم و انتظار داریم آنها نیز برای پیشگیری از انتشار ویروس در خانه بمانند.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هر فرد مبتلا به ویروس کرونها می تواند حداقل سه نفر دیگر را آلوده کند، گفت: تنها درخواست پرستاران و پزشکان از مردم توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و ماندن در خانه است.

وی اظهار کرد: شاید قبل از حضورم در بیمارستان من نیز این بیماری را خیلی جدی نمی گرفتم، اما وقتی پای صحبت ها پرستاران و پزشکانی نشستم که چند روز بود که حتی به خانه های خود مراجعه نکرده بودند، پی به عمق فاجعه بردم.

سوار، ادامه داد: آنها شبانه روزی برای نجات جان بیماران تلاش می کنند و تحمل لباس فضایی که برای چند ساعت برتن دارند، غیر قابل تحمل است من خودم به سختی یک ساعتی آن لباس را توانستم تحمل کنم.

وی اضافه کرد: بعد از برگشت از بیمارستان مصمم تر شدم تا در خصوص این بیماری بیشتر بنویسم و بیش از پیش آگاه سازی و اطلاع رسانی کنم .

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در آذربایجان شرقی اضافه کرد: به عنوان یک فعال رسانه ای، رسالت من در این بازه زمانی، تولید اخبار موثق و مصاحبه با پزشکان، متخصصان، کارشناسان بهداشتی و روانشناسان جهت اطلاع رسانی به عموم مردم است.

وی ادامه داد: هرگاه خبری نادرست در پایگاه های خبری یا کانال های تلگرامی مشاهده می کنم به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اطلاع میدهم تا در سریع ترین زمان ممکن از پخش اخبار نادرست جلوگیری کنند .

سوار اضافه کرد: باید در این بازه زمانی دروازه بانی خبر توسط خبرنگاران انجام گیرد تا از متشنج شدن جو جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انتشار هر یک خبر نادرست، بازی با روح و روان مردم است، اظهار کرد: اولین اشتباه در حوزه خبررسانی، آخرین اشتباه است، چون مردم به شدت نگران هستند.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در آذربایجان شرقی اضافه کرد: باید توجه کرد اگر خبر اشتباهی منتشر شود تا بخواهیم نادرستی ان را ثابت کنیم، خیلی زمان میبرد و جو روانی جامعه را بهم میریزد.

وی از مردم درخواست کرد در این بازه زمانی اخبار را از رسانه های داخلی و معتبر پیگیری کنند و به اخبار رسانه های معاند اعتماد نکنند.

سوار گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بیماری کرونا همه گیر است و در بیشتر نقاط جهان در مبارزه با این بیماری در گیر هستند.

وی با اشاره به باززار داغ برخی رفتارهای غلط و غیرانسانی از قبیل احتکار، کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده و خالی شدن فروشگاه ها در برخی جاها گفت: رسانه ها در اصلاح این قبیل رفتارهای نادرست نقش بسزایی دارند.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در آذربایجان شرقی اضافه کرد: مردم برای حفظ آرامش روانی اخبار را وقتی از یک منبع رسمی و موثق مطالعه و مشاهده کردند ، دیگر پیگیری بیشتری انجام ندهند و سعی کنند نکات بهداشتی را مراعات کرده و در خانه بمانند.

وی اضافه کرد: مردم با در خانه ماندن خود به کادر درمان و نیروهای خدومی که برای مردم تلاش می کنند، نشان دهند که در کنار آنها برای جلوگیری از انتشار ویروس در جامعه هستند.

مهدی کاظم زاده، مدیر خبرگزاری تسنیم آذربایجان شرقی در حال تهیه گزارش از بیمارستان

سرپرست خبرگزاری تسنیم آذربایجان شرقی نیز که تجربه حضور میدانی در بیماررستان را دارد، در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه رسالت خبرنگاری ایجاب می کند که در مواقع بحران در میدان حضور یافته و از وسط بحران به مردم طلاع رسانی شود، اظهار کرد: اطلاع رسانی های نقل قولی و غیرمستقیم، باور پذیری کمتری در بین مردم دارد، بنابراین تصمیم گرفتم که با حضور در بیمارستان اطلاعات را به صورت عینی و مستقیم به مردم ارائه دهم.

مهدی کاظم زاده، در خصوص شرایط این روزهای بیمارستان امام رضا (ع) تبریز که مرکز پذیرش و درمان بیماران کرونایی است، گفت: براساس آنچه که دیدم، فرق بیمارستان در این روزها با گذشته در این است که خدمات این بیمارستان بر درمان کرونا متمرکز شده و مرتب به صورت کامل ضدعفونی می شود.

وی گفت: تا ورودی بخش عفونی و قرنطینه بیماران کرونایی با رعایت بهداشت تردد کردیم و در بخش کرونا هم با لباس های ایزوله وارد شدیم تا بدون واسطه و بصورت مستقیم، ارتباطی با کادر درمان برقرار کنیم تا سخنان آنها را بدون واسطه به مردم برسانیم.

کاظم زاده با بیان اینکه کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند و بدون هیچ چشم داشتی به بیماران خدمت می کنند، اضافه کرد: برخی مدعی هستند که این پرستاران و پزشکان به عنوان مدافعان سلامت، پول این کارشان را می گیرند، در حالی که به مدافعان حرم هم چنین حرف هایی را نسبت می دادند که بخاطر پول به خط مقدم رفته اند، اما واقعیت فراتر از این سخنان است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های این بیماری که از نزدیک شاهد آن بوده است، اظهار کرد: این بیماری ترسناک نیست، اما در عین حال نباید آن را ساده گرفت، بلکه باید با رعایت هشدارهای وزارت بهداشت از انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری کرد.

سرپرست خبرگزاری تسنیم آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط خیابان ها نشان می دهد که مردم آنطور که باید، این بیماری را جدی نگرفته اند و بر اساس آمارهای ارائه شده، فقط 20 درصد ترددها کاهش یافته است، اظهار کرد: باید پیام ها و توصیه های پرستاران و پزشکان را در زمینه کرونا درک کرده و عمل کنیم تا بیش از این شاهد درگیری قشر عظیمی از جامعه با این بیماری نباشیم.

وی در پاسخ به اینکه به عنوان یک فعال رسانه ای، رسالت شما در مقابله با این بیماری و ریشه کنی آن چیست، گفت: حضور در بیمارستان و اطلاع رسانی بدون واسطه و مستقیم، بخشی از رسالت رسانه ای است تا به مردم آگاه سازی کرده و آموزش دهیم که چگونه در شرایط بحرانی، زندگی خود را بدون آسیب مدیریت کنند.

کاظم زاده ادامه داد: به عنوان یک خبرنگار باید مشارکت مردم را برای مدیریت شرایط بحرانی جلب کنیم تا با جلوگیری و پیشگیری از انتشار ویروس، ظرفیت بیمارستان ها پر نشود، تا منجر به بحران دیگری بر پیکره بخش سلامت کشور نشود.

به گزارش خبرنگاران، از بین 117 نفر بستری شده مشکوک به کرونا در مراکز بیمارستانی در شبانه روز گذشته، نتیجه آزمایش 35 نفر مثبت اعلام شد تا تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی به 409 نفر برسد.

گزارش از: مینا بازگشا

منبع: ایرنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1023

به "خبرنگاران سهم رسانه ها در مقابله با شیوع کرونا" امتیاز دهید

2 کاربر به "خبرنگاران سهم رسانه ها در مقابله با شیوع کرونا" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهم رسانه ها در مقابله با شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید