خبرنگاران نیمی از اهدا کنندگان خون 31 تا 45 ساله هستند

به گزارش وبلاگ واحدی، تهران - خبرنگاران - سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: 50 درصد اهدا کنندگان خون در کشور بین 31 تا 45 سالگی، 24 درصد بین سنین 46 تا 60 سالگی، سه درصد بین 20 تا 18 سالگی و 23 درصد بین 21 تا 30 سالگی هستند.

خبرنگاران نیمی از اهدا کنندگان خون 31 تا 45 ساله هستند

بشیر حاجی بیگی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: 34 درصد از خون های اهدایی کشور O مثبت و فقط یک درصد از خون های اهدایی دارای گروه AB منفی واقع شده است.

وی ادامه داد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری 562 هزار نفر برای برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کردند که 118 هزار و 100 نفر از آنها از اهدای خون معاف شدند و 444 هزار واحد خون کامل از اهدا کنندگان دریافت شد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در سه ماهه ابتدایی سال جاری 755 هزار و 378 واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول قرمز فشرده، پلاکت، و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد که نزدیک به 21 درصد آن در بیمارستان های استان تهران به مصرف رسید.

وی اضافه نمود: طی سه ماه اول سال جاری 67 هزار و 399 نفر از اهدا کنندگان برای اولین بار به مراکز انتقال خون مراجعه کردند و در این سه ماه 22 هزار و 807 نفر از بانوان خون خود را اهدا کردند که بر این اساس شاخص اهدای بانوان به 5.2 درصد رسید.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: در این سه ماه بانوان استان های خراسان جنوبی 8.9 درصد، سیستان و بلوچستان با 8.6 دهم درصد و بانوان خراسان شمالی با هشت درصد بیش از سایر استان ها از اهدای خون استقبال کردند.

وی ادامه داد: این گزارش حاکیست شاخص اهدای خون بانوان در این سه ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشت و از 4.1 درصد در سال 98 به 5.2 درصد در سه ماهه اول سال 99 رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه نمود: در همین مدت شاخص اهدای مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) کشور نیز 56.6 درصد بود و استان های سمنان با 75 درصد، همدان با 70 درصد و یزد با 66 درصد بیشترین میزان اهدای خون مستمر را در کشور داشتند.

وی خاطر نشان کرد: طی سه ماه نخست سالجاری استان های قم، البرز، تهران و مرکزی بیشترین مشارکت را در شبکه ملی خون رسانی کشور (ارسال خون به سایر استان های احتیاجمند به خون در کشور) داشتند و در این مدت در استان های خراسان شمالی و بوشهر شاهد رشد اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و اهدای مستمر در استان های گیلان با 10 درصد رشد و آذربایجان شرقی با 4 درصد با رشد رو به رو بود.

حاجی بیگی گفت: در حالیکه امروز 70 کشور به اهدای خون پولی و جایگزین وابسته هستند، ایران از سال 2007 به اهدای خون 100 درصد داوطلبانه دست یافت و نخستین کشور در منطقه بود که این دستاورد را کسب کرد و باید توجه کرد که امروز با گسترش فعالیت شبکه ملی خون رسانی کشور، توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده های آن دستاورد بزرگی است.

وی اضافه نمود: با ایجاد شبکه ملی خون رسانی در کشور احتیاج مبرم به تامین خون در هر جای کشور به آسانی قابل رفع است و امروز عدالت در کیفیت و کمیت تامین خون و فرآورده های آن را در کشور شاهد هستیم، به طوری که کیفیت خون های اهدایی در تهران هیچ تفاوتی با دورافتاده ترین نقاط کشور ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص ضرورت اهدای خون شرح داد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر دنیا بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی احتیاج دارند، به طوری که از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های خونی احتیاج پیدا می کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1220

به "خبرنگاران نیمی از اهدا کنندگان خون 31 تا 45 ساله هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیمی از اهدا کنندگان خون 31 تا 45 ساله هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید