تداوم فرایند افزایشی بیماری زایی کرونا در کشور ، محدودیت ها کارساز نبوده ، جنبه قضایی کرونا از جریمه تا حبس !

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرگزاری خبرنگاران- بر اساس آخرین آنالیز ها کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در نانوایی ها و سامانه های مسافربری گزارش شده و میزان رعایت پروتکل ها در کشور 79 درصد است .

تداوم فرایند افزایشی بیماری زایی کرونا در کشور ، محدودیت ها کارساز نبوده ، جنبه قضایی کرونا از جریمه تا حبس !

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، روزهای سخت کرونایی را در پیش رو داریم و هر روز بر جان باختگان این بیماری در کشور اضافه کرده می گردد . سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر فرایند افزایشی بیماری زایی کرونا در کشور و همچنین افزایش موارد مرگ و میر ناشی از آن، گفت: بر اساس آخرین آنالیز ها میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور 79 درصد است که کمترین میزان رعایت در نانوایی ها و سامانه های مسافربری گزارش شده است.

دکتر سیما سادات لاری، گفت: موارد ابتلا و بستری روزانه در کشورمان همچنان با شیب تند و نگران نماینده ای در حال افزایش است و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسیده است. متاسفانه در هفته گذشته نیز شاهد افزایش بروز موارد مثبت بستری و افزایش بروز تعداد فوت شدگان مثبت بیماری نسبت به هفته های ماقبل بودیم.متوسط بروز هفتگی موارد مثبت بستری در هفته گذشته با افزایش نسبت به هفته ماقبل به 26.5 نفر به ازای هر 100 هزارنفر رسیده است و استان های ایلام، سمنان، خراسان جنوبی و یزد دارای بیشترین میزان بروز بستری در کشور بودند. در هفته گذشته میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور با افزایش قابل توجه نسبت به هفته های ماقبل به 45 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت رسیده و میزان بروز در این شاخص در استان های یزد، ایلام، آذربایجان غربی، سمنان و خراسان جنوبی با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: بر اساس آخرین آنالیز ها میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور 79 درصد است که کمترین میزان رعایت در نانوایی ها و سامانه های مسافربری گزارش شده است.خوشبختانه در هفته گذسته با افزایش تعداد تست های آزمایشگاهی انجام شده شاهد بالاترین میزان شناسایی موارد سرپایی مثبت در کشور بودیم که این امر احتیاجمند تداوم و تقویت بیشتر است.

وی تاکید نمود: جهت خروج از شرایط اسفبار حال حاضر بیماری در کشور امروز بیش از هر زمان دیگری احتیاجمند همکاری شما در عمل به توصیه های بهداشتی و همچنین تقویت و تداوم هماهنگی های بین دستگاهی در اجرای صحیح محدودیت های مصوب و نظارت دقیق بر اجرای آن هستیم. اکنون زمان مماشات و عادی انگاری نیست و مطمئنا در صورت هرگونه غفلت از سوی مردم و مسئولین با فرا رسیدن روزهای سردتر شرایط بیماری به مراتب سخت تر و سهمگین تر از شرایط موجود خواهد شد.

محدودیت های ایجاد شده کارساز بوده

از سوی دیگر دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبات امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: هر تصمیمی که در ستاد ملی می گیرند بر این اصول راسخ است که مردم می توانند با رعایت پروتکلها و کاهش تردد و تجمعات قطعا باعث شوند که میزان شیوع بیماری پایین آید. اما هر گاه رعایت پروتکلها دچار اختلال گردد و تجمعات و مهمانی های خانگی و سفرها شکل می گیرد میزان ورودی به بیمارستانها به قدری می گردد که شاید قابل تحمل نباشد. به همین دلیل کشورها مجبور می شوند در چنین شرایطی ایجاد محدودیت هایی را انجام دهند. در این محدودیتها ما حدود سه هفته پیش 43 شهرستان را محدودیت شدید ایجاد کردیم و بعد از آن هم 46 شهرستان اعمال محدودیت شدند. نتیجه ارزیابی ها نشان می دهد محدودیت های ایجاد شده کارساز بوده و به همین دلیل طرح جامعی آماده شد و امروز مورد آنالیز نهاده شد.

وی اضافه کرد: این طرح طرحی هوشمند و پویا است و بر اساس آنالیز های وزارت بهداشت از بار بیماری و میزان بستری روزانه بیماران در شهرستانها انجام شده است. این طرح شهرستانها را به سطح هشدارهای مختلفی در می آورد. در این زمینه سه سطح هشدار تعریف شد. سطح هشدار سه شامل شهرها و شهرستانهای قرمز، سطح هشدار دو شامل شهرها و شهرستانهای نارنجی و سطح هشدار یک شامل شهرها و شهرستانهای زرد هستند.

امروز بحثهای مختلفی در جلسه مطرح شد. با آغاز فصل سرما در اروپا و آمریکا و آسیا میزان شیوع کرونا و ابتلا به آن به صورت شتابنده بالا می رود و الان میزان مرگ و میرهای روزانه در بسیاری از کشورها به مرز هزار نفر و بیش از آن رسیده و برای اولین بار در آمریکا نیز ابتلای روزانه بیش از 180هزار مبتلا وجود داشت.

وی اضافه کرد: در کشور ما هم میزان موارد ابتلا بسیار بالا رفته و مرگ و میر هم افزایش یافته است. البته ظرفیت تستهای تشخیص کرونا از روزانه 23 هزار تست را به بیش از 40هزار تست در روز رساندیم. به همین دلیل میزان شناسایی بیماران بالاتر رفته است.

رییسی با اشاره به تاکید اعضای ستاد بر رعایت پروتکلها اضافه کرد: رییس جمهور تاکید نمودند که به سرعت باید خدمات دولت الکترونیک را توسعه دهیم و از تجمعات و ترددها جلوگیری گردد؛ چراکه این موضوع یکی از راهکارهای مهم در کنترل شیوع بیماری در سطح کشور است. همانطور که این تجربه را فروردین و اردیبهشت ماه در کشور داشتیم و همه دستگاه ها و مردم و نیروها پای کار بودند و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم. مجددا تاکید شد که همه دستگاه ها پای کار آیند و همه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

ابتلا به کرونا حریم خصوصی نیست؟

بهنام ولی زاده معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه بیماری واگیر ⁧کرونا⁩ حریم خصوصی ندارد، بلکه کسانی که با علم بر مبتلا بودن و یا داشتن علائم سوار وسیله نقلیه عمومی شوند و دیگران را مبتلا نمایند، مرتکب جرم می شوند. معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات با تاکید براینکه بیماری واگیر ⁧کرونا⁩ حریم خصوصی ندارد، درباره ابهام حقوقی استعلام کدملی مبتلایان هنگام استفاده از وسائل حمل ونقل عمومی شرح داد و گفت: در نظام حقوقی ایران نیز اصل بر حفظ ⁧اسرار پزشکی⁩ بیمار است، اما باز استثنائاتی دارد. یکی از این موارد بیماری های واگیردار است. از جمله قانون طرز جلوگیری از بیماری های آمیزشی و واگیردار مصوب 11 خرداد 1320 (هر چند که با گذشت زمان احتیاج به اصلاح دارد) در این خصوص صراحت دارد. در ماده 13 قانون فوق اشاره شده که با توجه به آثار جبران ناپذیری که بیماری های واگیردار بر جامعه دارد ابتلاء به این بیماری ها برای حفظ سلامتی افراد می تواند به نظر خانواده برسد که این افشا جرم نیست.

وی گفت: ازطرفی مطابق با ماده 22 همین قانون اشخاصی که مانع اجرای مقررات بهداشتی می شوند یا در اثر غفلت باعث انتشار یکی از بیماری های واگیردار می شوند به هشت روز تا دو ماه حبس تأدیبی یا جریمه نقدی و یا به یکی از این دو کیفری محکوم می شوند. همچنین مطابق ماده 9 قانون فوق هرکس بداند مبتلا به بیماری واگیر بوده و یا آن که اوضاع و احوال شخصی او طوری باشد که باید حدس بزند که بیماری اش واگیردار است و به واسطه او طرف مقابل مبتلا گردد و به مراجع قضائی شکایت کند، مبتلا نماینده به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال محکوم می گردد.

سرپرست معاونت دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه بیماری واگیر ⁧کرونا⁩ حریم خصوصی ندارد، اضافه کرد: بلکه کسانی که با علم بر مبتلا بودن و یا داشتن علائم سوار وسیله نقلیه عمومی شوند و دیگران را مبتلا نمایند، مرتکب جرم می شوند. همچنین این سامانه به صورت استعلامی هنگام صدور بلیت کد ملی و تاریخ سفر را با دیتابیس وزارت بهداشت چک می نماید.

به هر حال با شرایط حادی که در کشور داریم همه باید باهم برای ریشه کن کردن کرونا دست به دست هم بدهند تا بتوان در این جنگ پیروز شد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1454

به "تداوم فرایند افزایشی بیماری زایی کرونا در کشور ، محدودیت ها کارساز نبوده ، جنبه قضایی کرونا از جریمه تا حبس !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم فرایند افزایشی بیماری زایی کرونا در کشور ، محدودیت ها کارساز نبوده ، جنبه قضایی کرونا از جریمه تا حبس !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید