درمان خانگی دیابت (درمان دیابت با داروهای گیاهی)

به گزارش وبلاگ واحدی، روشهای درمان خانگی دیابت، مکملی برای درمان دارویی است. مصرف انجیر، بامیه، کلم پیچ، گزنه و جوانه ماش برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است.

درمان خانگی دیابت (درمان دیابت با داروهای گیاهی)

سرویس سلامت - دیابت یا مرض قند از دسته بیماریهای متابولیکی بوده که به دلیل افزایش و تجمع قند در خون بروز میکند. به طورکی در بدن ما همواره میزان معینی قند در خون وجود دارد تا در موقع احتیاج به انرژی به وسیله آن تامین گردد، افزایش و یا کاهش در این مقدار معین قند در خون میتواند منجر به بروز مشکلاتی گردد که سلامت و زندگی فرد را تهدید میکند.

امروزه آمار نگران کنندهای از ابتلا به بیماری دیابت در سراسر دنیا و در ایران گزارش شده است. طبق آمار دنیای تعداد افراد مبتلا به دیابت در دنیا حدود 346 میلیون نفر می باشد. در ایران نیز بیش از 4 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و این در حالی است که نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاعند. دیابت شایع ترین علت کم بینایی و نابینایی در ایران بوده و 35درصد قطع عضوهایی که غیراز حوادث در کشور به وقوع می پیوندد، مربوط به مبتلایان به دیابت است. برای آشنایی بیشتر با این بیماری، علت و عوامل ایجاد کننده و درمان خانگی دیابت در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

علت ایجاد دیابت

مرض قند یا دیابت بیماریی است که میزان قند خون از حالت طبیعی بالاتر رفته است. قند خون طبیعی در حالت ناشتا بین 110 تا 126 است. علت افزایش قند خون افراد دلایل متعددی دارد که بعضی از آنها عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی

همانند بیشتر بیماریها، یکی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری دیابت یا مرض قند زمینه ارثی و عوامل ژنتیکی مستعد کننده این بیماری در افراد است.

  • اختلال در هورمون انسولین

انسولین هورمونی که قند را متابویزه میکند و میزان مناسبی از قند خون را به منظور برطرف احتیاجات انرژی مورد احتیاج بدن، نگه میدارد. این هورمون توسط غده لوزالمعده یا پانکراس ترشح میگردد. هر گونه اختلال در عملکرد این هورمون میتواند علت بروز دیابت محسوب گردد.

  • اختلال در سایر هورمون ها نظیر تیروئید، هیپوفیز و هورمونهای مترشحه از غدد فوق کلیوی

به طورکلی هر گونه اختلال و نقص در عملکرد سایر هورمونها که به طور مستقیم روی سوخت و ساز، تجزیه و مصرف قند موثرند میتواند در ایجاد بیماری دیابت موثر باشد.

  • استرس و فشارهای ذهنی

تحقیقات جدید محققان بیانگر تاثیر فشارهای عصبی، استرس، اضطراب و فشارهای جسمی بر بروز این بیماری بوده، به طوریکه فشارهای جسمی و روحی را یکی از عوامل نهفته در افزایش مبتلایان به بیماری دیابت در دهه اخیر میدانند.

  • عفونت

بعضی عفونتهای ویروسی یا باکتریایی و همچنین بعضی سموم میتوانند با تاثیر مخرب بر عملکرد لوزالمعده باعث بیماری دیابت گردند.

علائم دیابت

  • احساس تشنگی و خشکی دهان
  • افزایش اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تکرر و افزایش دفعات ادرار
  • جوش
  • تاخیر در بهبود زخم
  • خارش در ناحیه فرج زنان و عفونت ادراری
  • ضعف و کاهش بینایی
  • احساس ضعف عمومی در بدن و احساس خستگی ناگهانی
  • ناتوانی جنسی

روش های درمان خانگی دیابت

به طورکلی میتوان گفت استفاده از داروهای گیاهی برای درمان این بیماری و روشهای درمان خانگی دیابت، بیشتر جنبه پیشگیری از این بیماری را داشته و در دیگر موارد نوعی مکمل دارویی برای درمان این بیماری محسوب میگردد و افراد مبتلا به این بیماری بایستی حتما زیر نظر پزشک مداوا گردند. بعضی روشهای درمان خانگی دیابت عبارتند از:

1. تمشک سیاه هندی

یکی از داروهای گیاهی ضد دیابت تمشک سیاه هندی است. دانه های این میوه و پوست درخت این گیاه دارای خواص ضد دیابت بوده و در کاهش قند خون موثر است. به این منظور، تخم این گیاه را خشک نموده و اسیاب کنید. سپس یک چهارم قاشق چایخوری از این پودر را هر روز صبح به همراه یک قاشق چایخوری عسل مصرف نمایید.

2. ترکیب زنجبیل و رازیانه

نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل و به همان میان پودر رازیانه همراه عسل برای درمان بیماری دیابت مفید است.

3. تخم شنبلیله

یکی از این مواد طبیعی، تخم شنبلیله است که حاوی مواد موثرهای است که باعث کاهش قند و حتی چربی خون می گردد.

4. گزنه

گزنه نیز دارای خواص کاهنده قند خون است که معمولا همرا با هندوانه ابوجهل مصرف میگردد.

5. کلم پیچ

آب گرفته شده از برگهای بیرونی یک کلم پیچ کاملا رشد نموده از دیگر راهکارهای درمان خانگی دیابت بوده، برای درمان چاقی و دیابت مفید است.

6. جوانه تازه ماش

شیره حاصل از ماش تازه جوانه زده برای کسانی که دیابت خفیف دارند بسیار مفید است و عمل طبیعی انسولین در بدن را تشدید میکند.

7. انجیر

مصرف انجیر به همراه عسل روزی یک مرتبه، مقادیر قند خون را تنظیم نموده، پوست خشک درخت انجیر نیز نقش آشکاری در پاینن آوردن قند خون دارد.

8. بامیه

یکی از خواص بامیه یاری به کاهش قند خون است. از این رو می توانید مصرف این گیاه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

در خاتمه گفتنی است، مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و قطع داروهای شیمیایی دیابت بسیار خطرناک است و عوارض جدی به دنبال خواهد داشت.

منبع: setare.com
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1447

به "درمان خانگی دیابت (درمان دیابت با داروهای گیاهی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی دیابت (درمان دیابت با داروهای گیاهی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید