دریافت مالیات خانه های خالی شروع شد

به گزارش وبلاگ واحدی، تهران (پانا) - پس از فراز و نشیب های زیاد در مورد اخذ مالیات خانه های خالی، بالاخره زمستان سال گذشته این فرایند به وسیله دولت شروع شد اما هنوز تعداد بسیار کمی از مالکان این خانه ها، مالیات پرداخت نموده اند.

دریافت مالیات خانه های خالی شروع شد

به گزارش ایسنا، با اینکه قانون مالیات خانه های خالی در سال 1399 تصویب و برای اجرا ابلاغ شد اما این قانون مدت ها درگیر فرآیندهای اجرایی نهاده شد و اجرا نشد که تصویب نشدن آیین نامه اجرایی آن یکی از مهم ترین موانع برای اخذ مالیات از این خانه ها اعلام می شد.

با گذشت بیش از یک سال، در اوایل مهرماه سال گذشته آیین نامه نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی به وسیله هیات وزیران در دولت سیزدهم به وزارت اقتصاد و راه و شهرسازی ابلاغ شد که در پی آن نیز، این دستورالعمل از سوی رئیس کل سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی استان ها ابلاغ شد.

پس از ابلاغ آیین نامه مربوطه نیز همچنان مالیات خانه های خالی به مرحله اجرا نرسید زیرا قانون وظیفه شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه را برعهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده بود و این وزارتخانه باید به وسیله سامانه املاک و اسکان این خانه ها را به سازمان امور مالیاتی معرفی می کرد که اختلاف هایی بین وزرات راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی در این زمینه مطرح شد.

بر اساس قانون مالیات خانه های خالی، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می گردد و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر عایدی اجاره به توضیح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه می گردد.

بدین منظور، وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه های خالی، سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کشور در آن درج می گردد را از بهمن ماه 1398 رونمایی و مردادماه 1399 اجرایی کرد و به این سامانه وظیفه دیگری هم علاوه بر شناسایی خانه های خالی محول شد که شناسایی محل سکونت خانوار است.

در این زمینه، از 19 فروردین ماه سال گذشته تمامی سرپرستان خانوار مکلف شدند تا اطلاعات مربوط به املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند که شرایط سکونت آنها از نظر خالی یا دارای سکنه بودن برای اعمال مالیات معین گردد.

از آنجا که وزارت راه و شهرسازی تا انتها آذرماه امسال فرصت داشت تا اطلاعات خانه های خالی شناسایی شده را که طبق قانون براساس خوداظهاری صاحبان این خانه ها اعلام شده است، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد، این وزارتخانه گفت که اطلاعات 2.3 میلیون خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده است اما سازمان مالیاتی این رقم را نپذیرفت و این اطلاعات را به این علت که 15 روز زودتر از مهلت مشخص شده برای مردم ارسال شده است، قابل اکتفا برای محاسبه مالیات ندانست.

بعلاوه، در ادامه اختلاف دو دستگاه بر نحوه معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه و اطلاعات مربوط به آن ها، نادرست بودن کدهای پستی، معین نبودن مالک و زمان خالی بودن واحدها که به وسیله وزارت راه و شهرسازی استخراج شده بود از جمله ایراداتی بود که سازمان امور مالیاتی نسبت به آن ها مطرح می کرد.

پایان با اعمال آنالیز های چندباره و دادن آخرین مهلت به وزارت راه و شهرسازی در دی ماه سال گذشته برای اعلام فهرست نهایی خانه های خالی، از بین یک میلیون و 170 هزار واحد معرفی شده، فقط حدود 12 هزار واحد از نظر سازمان امور مالیاتی، قابلیت اعمال مالیات را داشت که این سازمان در اواخر دی ماه سال گذشته فهرست خانه های خالی را در سایت خود منتشر کرد و به مشمولان تا انتها بهمن ماه برای پرداخت مالیات مهلت داد.

از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی در واکنش به گزارش دیوان محاسبات مبنی بر صفر بودن عملنمودها در اخذ مالیات از خانه های خالی طی سال های گذشته ضمن بیان اقدامات صورت گرفته گفت: در راستای اخذ این مالیات، سامانه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه با امکان مراجعه سیستمی و پرداخت غیرحضوری مالیات راه اندازی شد و بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی تعداد 568 هزار واحد مسکونی خالی احصاء شد که بالغ بر 488 هزار واحد از آنها در شهرهای بالاتر از صد هزار نفر جمعیت بوده و مشمول پرداخت مالیات شد.

در حالی که سازمان امور مالیاتی به صاحبان خانه های خالی تا انتها 10 اسفند ماه سال گذشته برای پرداخت مهلت و اخطار مجدد داد، آخرین آنالیز ها حاکی از آن است که از 4 هزار میلیارد تومان مالیاتی که برای واحدهای مسکونی خالی از سکنه محاسبه شده، تا به امروز فقط یک میلیارد تومان مالیات خانه خالی پرداخت شده است.

توضیحات مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی در این زمینه بیانگر این است که حدود 5 هزار نفر از مالکان خانه های خالی در درگاه سازمان امور مالیاتی گفتند که خانه آنها خالی نبوده و عدم پذیرش را انتخاب کردند.

250 نفر از صاحبان خانه های خالی مالیات دادند

بعلاوه، طبق گفته رحیمی حدود 500 نفر از صاحبان خانه های خالی نیز پذیرش مالیات خانه خالی را گفتند اما همه این افراد مالیات خود را پرداخت ننموده اند بلکه نصف این افراد مالیات خود را پرداخت کردند. بعضی دیگر از مشمولان مالیات خانه خالی نیز وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شدند و هیچ عکس العملی نداشته اند.

در آخر شواهد حاکی از آن است که می توان ایرادات سازمان امور مالیاتی به اطلاعات وزارت راه و شهرسازی درباره خانه های خالی شناسایی شده را بی مورد ندانست زیرا، اعلام بعضی از مشمولان مالیات خانه های خالی در سال گذشته نشان داد که خانه آن ها به اشتباه خالی شناسایی شده اند و یا اطلاعات خانه موردنظر در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده است.

در این راستا، وزارت راه و شهرسازی به تمامی مالکان خانه های خالی که از سوی سازمان امور مالیاتی مشمول پرداخت مالیات شده و پیامک دریافت نموده اند، فرصت داد تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2183

به "دریافت مالیات خانه های خالی شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت مالیات خانه های خالی شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید