در روز بی نهایت منتشر شد
به گزارش وبلاگ واحدی، آلبوم سمفونی در روز بی نهایت اولین اثر رسمی ارشک عزیزی منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شد.
به گزارش خبرنگاران، طبق گزارش رسیده، این اثر یک سمفونی برنامه ای است که فرایند پیشروی ملودی و هارمونی در آن، بر اساس یک روایت از پیش مشخص شده انجام می پذیرد.
به همین منظور، ارشک عزیزی از منظومه منطق الطیر، اثر عرفانی عطار نیشابوری برای روایت سمفونی خود بهره برده است. منطق الطیر، داستان سیر و سلوک سی مرغ برای یافتن سیمرغ؛ پرنده افسانه ای به زبان شعر است. ناگفته نماند در آلبوم در روز بی نهایت حدود 4500 بیت شعر عطار به 1222 میزان موسیقی برای ارکستر سمفونیک تبدیل شده است.
ارشک عزیزی درباره درونمایه فلسفی کار می گوید: گاهی آنچه فکر می کنیم درست است، اشتباه است. اما زندگی روزمره نمی گذارد حقیقت ماجرا را ببینیم؛ مانند مرگ که به نظر ما همواره سرانجام و شکست است، اما در خصوص ققنوس، مرگ تولدی دوباره است. در این سمفونی نیز مرگ قهرمان باعث پیروزی او می گردد، نه به اوج رسیدنش.
این هنرمند ادامه می دهد: به قول تائو، فضای خالی داخل چرخ باعث چرخش آن می گردد، اما ما مشغول هستی شده ایم، غافل از اینکه نیستی بخش مهمی از هستی است. از آنجا که نادانسته هایمان از دانسته هایمان بسیار بیشتر است، شاید آنچه از نظر ما نیستی است، در حقیقت اصل هستی باشد. این فلسفه در خود اثر نیز نمود یافته است، از جمله در انتهای موومان آخر، وقتی موسیقی به سرانجام می رسد و قهرمان پیروز می گردد، همه سازها تنها یک نت را در اکتاوهای مختلف می نوازند. در واقع آکورد آخر به عنوان حقیقتی که در کل اثر به دنبال آن بوده ایم، از نظر موسیقایی تنها یک آکورد خالی است، مثل همان فضای خالی داخل چرخ.
این اثر دارای پنج موومان (قطعه) است که داستان هر موومان با چند بیت از منطق الطیر روایت شده است. این پنج قطعه که در کنار هم حالتی شعرگونه و آهنگین دارند، به ترتیب آوایی آشنا، گوید به من سخن، در روز بی نهایت، آتش اگر بگیرد و ققنوس هرگز نمیرد نام دارند.
در فرم کلی و بعضی ملودی های سمفونی در روز بی نهایت می توان رد پای بزرگان موسیقی کلاسیک را یافت، قالب کلی اثر شبیه به سمفونی فانتاستیک اثر برلیوز و سمفونی شماره 6 اثر بتهوون است. همچنین می توان تاثیرات واگنر، مالر، استراوینسکی و حتی روح الله خالقی را به خصوص در سه موومان آخر شنید. آهنگ ای ایران خالقی با واریاسیون های مختلف چندین بار به عنوان باس یا کنتر ملودی (ملودی همراهی نماینده) در موومان سوم این سمفونی استفاده شده است.
آهنگسازی کل اثر سه سال به طول انجامیده و فرایند فراوری آلبوم نیز یک سال زمان برده و ناشر آن شرکت نشر و پخش جوان به مدیریت نیما جوان است. عزیزی در خلق این سمفونی از مشاوره ژان سرکیسیان، آهنگساز مقیم کانادا و اولوف لنبرگ، آهنگساز و مدرس موسیقی ساکن سوئد بهره برده است.
نوازندگان در روز بی نهایت که اغلب از اعضای ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران یا ارکستر ملی ایران هستند، شامل ارغوان منتظری فلوت، حسام صدفی نژاد اُبوا، داریوش بیژنی کلارینت، میلاد عباسی هورن، مهسا خطیب زاده ترومپت، سپهر عباسی ترومبون، ارشک عزیزی پیانو، فرزان زاهدمنش ویولن، کیوان دباغی ویولا، و بهرنگ معتمدیویولنسل هستند.
ارشک عزیزی دانش آموخته دانشگاه هنر است که پیش از این ساخت موسیقی چند فیلم، سریال، انیمیشن و تئاتر را بر عهده داشته است. همچنین اثر سمفونیک سه موومانی وی با نام آرماگدون به مدت سه ماه از رادیو EM انگلستان پخش شده است.
علاقه مندان برای تهیه آلبوم موسیقی در روز بی نهایت به صورت نسخه اصلی می توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه نمایند.
منبع: خبرگزاری موج