زیست دریا با اجرای 10 پروژه ملی در کشور توسعه می یابد

به گزارش وبلاگ واحدی، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، زیست دریا علمی است برای شناسایی ذخائر بزرگ دریایی و افزایش استفاده و بهربرداری از این ثروت های خدادادی. توسعه این صنعت ارزش آفرین به ورنق مالی در کشور یاری می نماید و سهم این مواد غذایی در سفره مردم را ارتقا خواهد داد.

زیست دریا با اجرای 10 پروژه ملی در کشور توسعه می یابد

اجرای 10 پروژه ملی نیز به همین دلیل و با هدف ارتقای همکاری ها و هم افزایی ها میان دستگاه های ذیربط در این حوزه در حال انجام است تا پس از شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش این اکوسیستم، توانمندی های ملی برای بهره برداری درست از این دارایی های طبیعی در کشور بیشتر گردد.

برنامه هایی چون تغذیه 1000 هکتار از استخرهای پرورش ماهیان گرمابی در استان گیلان با استفاده از میکروجلبک، استخراج اگار و کاراگینان از ماکروجلبک پرورش یافته در سواحل قشم، فراوری 400 کیلوگرم جلبک خشک اسپیرولینا در سیستان و بلوچستان، فراوری 2 تن محصولات حاصل از فرآوری جلبک، فراوری ماسک های آرایشی و بهداشتی، مولدسازی، تکثیر و پرورش ماهیان خاویار دورگه سریع الرشد و غیره.

بعلاوه در این همکاری مشترک پروژه هایی نظیر فراوری تجاری امگا 3، ژلاتین و کلاژن از ضایعات آبزیان، فراوری متراکم سیست آرتمیا در اراضی شور، مولد سازی و پرورش متراکم ماهی صبیتی به عنوان گونه بومی برای پرورش در آب شور ساحلی و فراخوان حمایت از سرمایه گذاری در حوزه جلبک نیز در نظر گرفته شده است.

برنامه هایی که اجرای آنها با چالش هایی چون تامین خوراک با کیفیت آبزیان روبرو است که در یک همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان شیلات در حال آنالیز و برطرف است. بعلاوه در این میان پوشش ریسک و تامین هزینه طرح های اصلاح نژادی نیز مطرح است که برای برطرف این مانع نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان شیلات همکاری دیگری را با هم شروع نموده اند.

از دیگر مسائل پیش روی این فعالان، توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی است. کشت گسترده ماکروجلبک در سواحل جنوبی، توجه به گونه های بومی آبزیان و تسهیل و تسریع در صدور مجوزات نیز از دیگر چالش های مطرح در این حوزه است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی مرتفع خواهند شد.

از جمله اقدامات برای برطرف این موانع، انتشار فراخوان هایی چون به گزینی و اصلاح نژاد مولدین میگو و ماهیان دریایی برای فراوری مولدین عاری از بیماری های خاص و مقاوم به بیماری، فراوری مولدین و تخم چشم زرده اصلاح شده ماهی قزل آلا، فراوری تخم تمام ماده ماهی قزل آلا با استفاده از نر xx، ارتقای کیفیت خوراک آبزیان، فراوری کیت های تشخیص و شناسایی سریع بیماری های ویروسی و باکتریایی مهم آبزیان پرورشی، فناوری فراوری ماکروجلبک های خارج از فصل (شرایط گلخانه ای) برای تامین نشاء مورد احتیاج بود تا با این کار از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناوران کشور برای توسعه این صنعت استفاده گردد.

32 میلیارد تومان برای اجرای برنامه های ملی در حوزه زیست دریا در نظر گرفته شده است. اقداماتی که می تواند به صرفه جویی ارزی 30 میلیون دلاری منجر گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2087

به "زیست دریا با اجرای 10 پروژه ملی در کشور توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیست دریا با اجرای 10 پروژه ملی در کشور توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید