سرطان چگونه در بدن توسعه پیدا می نماید؟

به گزارش وبلاگ واحدی، دو دویژگی متمایز سلول های سرطانی آن است که می توانند به طور نامحدود تکثیر شوند و از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل شوند. در این مقاله خلاصه ای در خصوص نحوه رشد تومورها و توسعه سلول های سرطانی در بدن ارائه شده است.

سرطان چگونه در بدن توسعه پیدا می نماید؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

دو دویژگی متمایز سلول های سرطانی آن است که می توانند به طور نامحدود تکثیر شوند و از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل شوند. در این مقاله خلاصه ای در خصوص نحوه رشد تومورها و توسعه سلول های سرطانی در بدن ارائه شده است.

سرطان به دسته ای از بیماری ها گفته می گردد که به خاطر تکثیر کنترل نشده سلول های غیر عادی به وجود می آید. سلول در پاسخ به سیگنال های شیمیایی که از جانب هورمون ها و مولکول های پیغام رسان دیگر دریافت می نماید تقسیم می گردد. تعداد دفعاتی که یک سلول می تواند تقسیم گردد به وسیله مکاهمم هایی که مرگ سلول را سبب می شوند کنترل می گردد.

در بعضی موارد خاص، یک سلول طبیعی از لحاظ ژنتیک دچار تغییر می گردد یا DNA آن آسیب می بیند به طوری که مستقل از این سیگنال ها رشد می نماید یا نسبت به مرگ سلول مقاوم می گردد. در این حالت، تعادل میان تکثیر سلول و مرگ سلول مختل می گردد. در نتیجه، سلول حتی در غیاب سیگنال های تقسیم سلولی هم به تقسیم شدن ادامه می دهد. این سلول سرطانی تکثیر می گردد و سلول های بیشتری فراوری می نماید و چرخه ادامه می یابد. این در نهایت منجر به نمایان شدن علایم و پیشرفت بیماری می گردد.

سرطان چگونه رشد می نماید؟

سلول سرطانی به خاطر تداخل در تعادل میان تقسیم سلول و مرگ سلول به وجود می آید. تعداد چنین سلول های سرطانی به تدریج افزایش می یابد و باعث تشکیل توده ای از سلول ها می گردد که تومور بدخیم نامیده می گردد. این تومور، تومور ابتدایی یا سرطان در مرحله ابتدایی نامیده می گردد.

توجه داشته باشید که: واژه تومور اغلب به جای سرطان به کار برده می گردد. تومورها به اسم توده ای از سلول ها با رشد غیر عادی تعریف می شوند و به دو نوع خوش خیم یا بدخیم تقسیم می شوند. ولی، واژه سرطان تنها تومورهای بدخیم را دربرمی گیرد. در این مقاله، واژه تومور به تومور بدخیم اشاره می نماید.

سرعت رشد این تومور بدخیم به سرعت تقسیم سلول ها بستگی دارد. تومور یکپارچگی ساختاری بافت مربوطه را مختل می نماید. علاوه بر این، سلول ها دچار جهش های ژنتیکی مختلفی می شوند که در نتیجه آن در مقابل دارو ها و بعلاوه سنتز و ترشح مولکول های تنظیم نماینده مقاوم می شوند. بعضی از مولکول های تنظیم نماینده ترشح شده به وسیله سلول های سرطانی آنژیوژنز را فعال می نماید. آنژیوژنز عبارت است از فرآیند تشکیل رگ های خونی نو به واسطه رگ های خونی موجود.

سرطان بسته به اندازه رشد تومور به دو نوع مرحله 1 و 2 تقسیم می گردد.

این فرآیند تومور را قادر می سازد تا به مواد مغذی حیاتی لازم برای رشد و فرآیندهای سلولی خود دسترسی پیدا کند و بعلاوه به آن یاری می نماید تا مواد زاید متابولیک خود را دفع کند. بنابراین، توده کوچک سلول های سرطانی تبدیل به توده ای بزرگ می گردد و در نهایت، تعدادی از سلول ها از این توده خارج می شوند و به بافت های مجاور و سپس به اندام های دیگر توسعه پیدا می نمایند.

سرطان چگونه به قسمت های دیگر بدن توسعه پیدا می نماید؟

تومور در حال رشد به بافت های نزدیک حمله می نماید و بعلاوه وارد رگ های خونی و گره های لنفاوی می گردد. هنگامی که سرطان در حال رشد بافت نزدیک را تخریب کرد، به اسم سرطان مرحله 3 طبقه بندی می گردد. با وارد شدن سلول های سرطانی به رگ های خونی و گره ها لنفاوی، آن ها به اندام ها دیگر منتقل می شوند و تومورهای نوی تشکیل می دهند. این فرآیند متاستاز نامیده می گردد. آنژیوژنز در پی متاستاز راستا اصلی برای توسعه سرطان از یک قسمت بدن به قسمت دیگر است.

اولین مرحله در متاستاز وارد شدن سلول های سرطانی به رگ های خونی است. سلول سرطانی به سلول هایی که رگ های خونی را پوشش می دهند می چسبد و خود را وارد لومن رگ های خونی می نماید. سپس، سلول سرطانی به همراه سلول های خونی دیگر در رگ ها جریان پیدا می نماید و خود را به مویرگ های باریک موجود در بافت ها می رساند. حرکت سلول سرطانی در مویرگ ها متوقف می گردد و از دستگاه گردش خون خارج می گردد. سلول سرطانی به وسیله دو سلول مجاور که مویرگ را پوشش می دهند خود را وارد بافت اطراف مویرگ می نماید. سلول سرطانی در این بافت متمایز تقسیم می گردد و تومور نوی تشکیل می دهد. این تومور ها رشد می نمایند و آنژیوژنز را شروع می نمایند و به این ترتیب چرخه ادامه پیدا می نماید. این ها تومورهای ثانویه یا سرطان های ثانویه نامیده می شوند. این مرحله که سرطان از محل ابتدایی خود به بافت های دیگر توسعه یافته است، سرطان مرحله 4 نامیده می گردد.

متاستاز موفقیت آمیز به یک محل دیگر نه تنها به خصوصیات سلول های سرطانی بلکه بعلاوه به خصوصیات سلول های غیر سرطانی مجاور ، محیط مولکولی اطراف بافت و فعالیت سلول های دستگاه ایمنی موجود در اطراف تومور و در رگ های خونی بستگی دارد.

محل های شایع برای رشد سرطان کدام محل ها هستند؟

اگر چه محل هایی که سرطان در آن ها توسعه پیدا می نماید به بافت / اندام ابتدایی بستگی دارد ولی استخوان ها ، کبد و ریه ها جزء شایع ترین محل ها برای رشد سرطان به تعداد می فرایند. در زیر فهرستی از بعضی سرطان ها و محل های متاستاز آن ها ارائه شده است.

نوع سرطان

محل های اصلی متاستاز

مثانه

استخوان ، کبد ، ریه

سینه

استخوان ، مغز ، کبد ، ریه

روده بزرگ

کبد ، ریه ، صفاقصفاق

کلیه

غدد فوق کلیوی ، استخوان ، مغز ، کبد ، ریه

ریه

غدد فوق کلیوی ، استخوان ، مغز ، کبد ، بافت های دیگر ریه

ملانوم

استخوان ، مغز ، کبد ، ریه ، پوست / عضلات

تخمدان

کبد ، ریه ، صفاق

پانکراس

کبد ، ریه ، صفاق

پروستات

غدد فوق کلیوی ، استخوان ، کبد ، ریه

معده

کبد ، ریه ، صفاق

تیروئید

استخوان ، کبد ، ریه

رحم

استخوان ، کبد ، ریه ، صفاق ، واژن

رشد سرطان در بدن شامل سلول های سرطانی و بعلاوه سلول های غیر سرطانی است و واکنش متقابل میان این دو است که سرعت رشد و توسعه سرطان به قسمت های دیگر را معین می نماید.منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1965

به "سرطان چگونه در بدن توسعه پیدا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان چگونه در بدن توسعه پیدا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید