غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 17 برابر حد مجاز رسید

به گزارش وبلاگ واحدی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: لحظاتی قبل سرعت طوفان و گردوخاک در زابل به 115 کیلومتر بر ساعت رسید و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به 2487 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 17 برابر حد مجاز رساند.

غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 17 برابر حد مجاز رسید

مرتضی فرجی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد : وزش باد شدید و گردوخاک که از دیروز در شمال استان آغاز گردیده، امروز شدت گرفت و تبدیل به طوفان و گردوخاک شد به طوری که دید افقی در محدوده فرودگاه زابل به 500 متر کاهش یافت .

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بیشینه سرعت لحظه ای طوفان نیز به 32 متر بر ثانیه معادل 115 کیلومتر بر ساعت رسید و غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون در هوای این شهر را به 2487 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 17 برابر حد مجاز رساند .

وی با بیان اینکه باد شدید و گردوخاک هر پنج شهرستان شمال استان را فرا گرفته، اضافه کرد: شدت طوفان و گردوخاک به حدی است که سبب اختلال در ترددهای برخی محورهای مواصلاتی شمال استان گردیده است .

فرجی با بیان اینکه کم ترین دید افقی ناشی از طوفان در شهر زهک اتفاق افتاده است، گفت: لحظاتی قبل طوفان و گردوخاک در شهر زهک گزارش شد که به سبب آن دید افقی در این شهر به 200 متر کاهش یافت .

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به شدت طوفان انتظار می رود توده عظیم گردوغباری در نواحی شمال شرق استان شکل گرفته و رفته رفته به نواحی مرکزی و جنوبی تر استان نیز نفوذ کند که پیامد این شرایط کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در این مناطق است .

وی با بیان اینکه وزش باد شدید و گردوخاک همچنان در شمال استان تداوم دارد، گفت: براساس الگوهای پیش یابی تا پنج شنبه هفته آینده وزش باد شدید و گردوخاک و گاهی طوفان گردوخاک در پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز ادامه دارد .

فرجی توضیح داد: شدت طوفان به حدی است که در محورهای مواصلاتی زابل- نهبندان، زاهدان-نهبندان،زاهدان-زابل،زاهدان-بم و ایرانشهر –بم بیشترین کاهش دید رخ می دهد. علاوه بر این احتمال اختلال در حوزه حمل ونقل جاده ای ،ریلی و هوایی نیز وجود دارد .

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت علاوه بر نفوذ گردوغبار به نواحی مرکزی، مرز شرقی و نیمه جنوبی استان، باد و گردوخاک با شدت کمتر منجر به خیزش گردوخاک در این نواحی می گردد .

وی با بیان اینکه کاهش دمای هوا از دیگر تغییرات جوی پیش رو در شمال استان است، اضافه کرد: انتظار می رود به سبب وزش بادهای شمالی دمای هوا در نیمه شمال استان بین 3 تا 5 درجه کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آبان 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 62

به "غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 17 برابر حد مجاز رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 17 برابر حد مجاز رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید