فدیشه، قطب مراسم مذهبی شرق کشور

به گزارش وبلاگ واحدی، مسئول فرهنگی امام زاده عبدالله(ع) روستای فدیشه شهرستان نیشابور گفت: فدیشه هرساله میزبان حدود 70 هزار نفر در تعزیه خوانی است؛ این جمعیت سال به سال بیشتر می گردد؛ بعد از مشهد، فدیشه در شرق کشور بزرگ ترین مراسم مذهبی را برگزار می نماید.

فدیشه، قطب مراسم مذهبی شرق کشور

علی بلوکی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران مطرح نمود: در هر سال حدود 20 تعزیه خوان در مراسم عاشورایی روستای فدیشه ایفای نقش می نمایند. مردمی بودن این مراسم عامل اصلی خاص بودن تعزیه خوانی در روستای فدیشه است.

وی ادامه داد: مردم مختلف از روستاها، شهرها و استان های دیگر که از اهالی فدیشه هستند یا از اجرای این مراسم در این روستا خبر دارند، همگی به سمت فدیشه حرکت می نمایند تا در مراسم حضور داشته باشند. فدیشه هر ساله میزبان حدود 70 هزار نفر در تعزیه خوانی است؛ این جمعیت سال به سال بیشتر می گردد و بعد از مشهد، فدیشه در شرق کشور بزرگ ترین مراسم مذهبی را برگزار می نماید و دارای پرجمعیت ترین مراسم شرق کشور است.

بلوکی اضافه کرد: از آیین خاص روستا در ماه محرم می توان به علم برون اشاره نمود؛ در این مراسم برای کسانی که فوت شده دارند علم برده می گردد تا آن ها را از رخت عزا خارج نمایند. همچنین 12 سال است که ورود نمادین کاروان امام رضا(ع) در فدیشه انجام می گردد و می توان گفت که بنیان گذار این مراسم روستای فدیشه بوده است. شهادت حضرت زهرا(س) از دیگر مراسمی است که در این روستا برگزار می گردد.

وی گفت: در مجموع می توان گفت که به غیر از آتش نشانی و اورژانس دستگاه های دولتی یاری شایانی به برگزاری این مراسم در روستای فدیشه نمی نمایند و مراسم فدیشه کاملا مردمی است.

مسئول فرهنگی امام زاده عبدالله(ع) روستای فدیشه نیشابور در انتها شرح داد: نقل قول های مختلفی وجود دارد اما می توان گفت که اجرای مراسم مذهبی از 200 تا 400 سال در این روستا قدمت دارند. روستای فدیشه 415 خانوار دارد و در زمان جنگ نیز 250 رزمنده داشته که 50 نفر از آن ها جانباز هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 477

به "فدیشه، قطب مراسم مذهبی شرق کشور" امتیاز دهید

2 کاربر به "فدیشه، قطب مراسم مذهبی شرق کشور" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فدیشه، قطب مراسم مذهبی شرق کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید