فرآیندهای بنگاه های تولیدی و تجاری، ساده سازی و بهینه سازی شود

به گزارش وبلاگ واحدی، با گذشت بیش از ده ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، اما فعالان اقتصادی همچنان منتقد شیوه و سیاست هایی هستند که دولت در طول این مدت برای مقابله با کرونا به کار گرفته است. به اعتقاد فعالان اقتصادی، عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مختلف و الگو نگرفتن از تجربه کشورهای پیروز در مقابله با کرونا باعث شد تا در طول این مدت، بسیاری از کسب وکارهای خرد، کارگاه های کوچک و مشاغل و صنوف خدماتی آسیب ببینند.

فرآیندهای بنگاه های تولیدی و تجاری، ساده سازی و بهینه سازی شود

در این شرایط، اعتماد به بخش خصوصی و تقویت این بخش برای آینده از مهم ترین نکاتی است که برخی از فعالان مالی خواستار توجه دولت به آن هستند.

در همین زمینه عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: برخلاف اقتصاد دولتی، در شرایط جنگ مالی این بخش خصوصی است که می تواند مانور بیشتری در اقتصاد داشته باشد. جنگ مالی در وهله اول دولت ها و شرکت های دولتی را هدف قرار می دهد و اگر بخش خصوصی نه تنها در ایران بلکه در هر کشور قوی و قدرت مانور داشته باشد، این بخش می تواند بین منافذ تحریم ها ورود و جهت اقتصاد را هموار کند.

هاله حامدی فر در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: واقعیت این است که به دلیل محدودیت های مالی که کشور از مدت ها قبل از شیوع ویروس کرونا و به دلیل تحریم ها با آن درگیر بود، باعث شد تا دولت در برابر تعطیلی های گسترده مقاومت کند. در این شرایط کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار آسیب دیدند و در مقابل کسب و کارهای بزرگی هم از جمله صنعت توریسم آسیب های جبران نا پذیری تجربه کردند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت تهران با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا یک پدیده دنیای مشترک است، تصریح می کند: در همه جای دنیا بحث اقتصاد و سرمایه گذاری زیر سایه کرونا مطرح است اما در کشور ما از اول تحریم و کرونا با هم گره خوردند و همزمانی این دو و تشدید تحریم ها متاسفانه پیچیدگی های بسیاری را به وجود آورده است.در این شرایط توان مالی برای حمایت و بسیاری از اقداماتی که می شد در شرایط عادی به کار گرفته شود، وجود ندارد. این در حالی است که کشورهایی که حتی درگیر تحریم هم نبودند، اما منابع مالی زیادی را از محل ذخایر خود برای حمایت از کسب وکارها مصرف کردند.

در شرایطی که دولت قادر به حمایت مالی از کسب وکارها نیست، راه حمایت از صنایع چیست؟ حامدی فر در پاسخ به این سوال با اشاره به تغییر ترکیب در بدنه وزارت صنعت و انتخاب وزیر برای این وزارت خانه بعد از ماه ها، گفت: هرچند قضاوت درباره عملکرد این وزارت خانه بسیار زود است اما در همه دوره ها، بدنه وزارت صنعت پیگیر و حامی صنعت بوده، اما متاسفانه به دلیل بحران های مالی چند وقت اخیر، شاهد صدور بخشنامه هایی از وزارت صنعت بودیم که هر کدام از این بخشنامه ها یک روال جدید و یک فرایند بروکراتیک را مبنا قرار می دهد و همین امر منجر به سردرگمی فعالان مالی می شود. حال با روی کارآمدن وزیر جدید انتظار می رود که در این شرایط که با ویروس کرونا همزیستی می کنیم، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت برنامه هایی را پیاده کند که هدف آنها ساده سازی و بهینه تر کردن فرآیندهای بنگاه های تجاری و تولیدی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1487

به "فرآیندهای بنگاه های تولیدی و تجاری، ساده سازی و بهینه سازی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیندهای بنگاه های تولیدی و تجاری، ساده سازی و بهینه سازی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید