تور استرالیا: فرودگاه های ملبورن؛ دروازه های ورود به دومین شهر بزرگ استرالیا

به گزارش وبلاگ واحدی، ملبورن یکی از کلاسیک ترین و زیباترین شهرهای استرالیا است که سالانه جهانگرد های خیلی زیادی را میزبانی می نماید. در این مطلب به معرفی فرودگاه های ملبورن می پردازیم.

تور استرالیا: فرودگاه های ملبورن؛ دروازه های ورود به دومین شهر بزرگ استرالیا

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

ملبورن از بزرگ ترین شهرهای استرالیا است. این شهر که از آن به عنوان مرکز فرهنگی استرالیا یاد می نمایند، جاذبه های زیادی را در خودش جای داده و اروپایی ترین شهر استرالیا به شمار میرود.

آسمان خراش ها، رستوران های زیبا و دنج، خیابان های قدیمی شهر، آن را به یکی از زیباترین و کلاسیک ترین شهر استرالیا تبدیل نموده است. فستیوال های فراوان، کافه ها، موزه ها، پارک ها، رستوران ها، گالری ها و خیابان های این شهر، سالانه جهانگرد های زیادی را به آن می کشاند. تنوع قومی شهر ملبورن آن را به یکی از مجذوب کننده ترین شهرهای این کشور از نظر تنوع در فرهنگ و درنتیجه، آداب و رسوم و تغذیه و موارد این چنینی نموده است.

در کنار تمامی این موارد، امکانات ورزشی ملبورن هم در استرالیا حرف اول را می زنند. عاشقان فوتبال، هاکی، کریکت، اسب سواری، تنیس و بیشتر، در ملبورن لذت خواهند برد و اصلا یکی از دلایل مهم جذب جهانگرد در این کشور، اهمیت بالا و جایگاه خاص ورزش در آن است. سفر به ملبورن از راه های آبی و هوایی امکان پذیر است که راه هوایی، اولویت اول را میان جهانگرد های این شهر دارد. در این مطلب، سراغ معرفی فرودگاه های شهر ملبورن رفته ایم و در سرانجام، از مواردی مثل قیمت بلیط تهران - ملبورن می گوییم. اگر قصد سفر هوایی به ملبورن را دارید با خبرنگاران همراه شوید.

فرودگاه ملبورن (Tullamarine Airport)

مشخصات فرودگاه

  • نام: فرودگاه ملبورن (Melbourne Airport) / به بومی (Tullamarine Airport)
  • کد یاتا: MEL
  • کد ایکائو: YMML
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ارتفاع از سطح دریا: 132 متر
  • فاصله از تهران: پرواز از تهران تا میلبورن با توجه به آپشن های مختلف پرواز، نزدیک به 19 ساعت و 50 دقیقه طول می کشد

فرودگاه ملبورن در 1 جولای سال 1970 بازگشایی شد. پیش از فرودگاه ملبورن، فرودگاه اسندون (Essendon) مرکز فعالیت خطوط هوایی شهر ملبورن بود اما محدودیت های آن، مسئولین شهر را به فکر بازگشایی یک فرودگاه دیگر انداخت. پس از بازگشایی فرودگاه ملبورن، فرودگان اسندون به مدت یک سال فعالیت های خود را به عنوان یک فرودگاه داخلی ادامه داد و در سرانجام، به فرودگاه ملبورن انتقال داده شد. این فرودگاه، دومین فرودگاه شلوغ و مشغول استرالیا است و در سال 2004 میلادی توانست به عنوان اولین فرودگاه تاریخ فرودگاه های استرالیا، گواهی نامه ایزو 14001 را دریافت کند و به عنوان برترین و استاندارترین فرودگاه جهان از نظر سیستم های محیطی و ارائه برترین محیط در یک فرودگاه، نامی برای خود دست و پا کند.

فرودگاه ملبورن در ابتدا برای سرویس دهی به 500 مسافر در ساعت و 8 هواپیمای بوئینگ، فضای آماده داشت. در سال 1980، تعداد مسافران این فرودگاه به 900 نفر در ساعت رسید. در نگاه کلی، نسخه اولیه فرودگاه ملبورن، بدون هیچ توسعه و تعمیری، از سه ترمینال، فضا برای خدمت به 500 مسافر در ساعت و نگهداری از 8 هواپیمای بوئینگ تشکیل شده بود.

در سال 1989، بمباران فرودگاه اسندون در بحبوحه جنگ جهانی باعث شده که فرودگاه ملبورن به مرکز ارائه خدمات به یگان هوایی استرالیا در شهر ملبورن تبدیل گردد؛ اما خب تا به امروز، فرودگاه ملبورن تغییرات خیلی زیادی را به خودش دیده و تعمیرات و عملیات های توسعه دهنده زیادی در ترمینال ها و سرانجامه هایش اجرا شده است. از سال 1998 تا 2006 میلادی، عملیات های زیادی برای تقویت خدمات رسانی این فرودگاه اجرا شده و طبیعتا برای انجام شدنشان، هزینه های سنگینی هم پرداخت شده است. فضای پارکینگ، فضای کلی ترمینال ها، فضاهای خدماتی نو، همه و همه در کنار همدیگر که از سال 1998 تا به امروز به فرودگاه اضافه شده اند، این فرودگاه را به چیزی که الان می بینیم تبدیل نموده است.

سرانجامه ها و خدمات

فرودگاه ملبورن در حال حاضر 4 سرانجامه مختلف دارد که در ادامه، آن ها را با جزئیات فراوان آنالیز خواهم کرد.

ترمینال شماره یک: این ترمینال برای ارائه خدمات پروازهای داخلی به مسافران ساخته شده است. در طبقه اول ترمیال شماره یک، دفترهای خطوط هوایی مختلف واقع شده است و طبقه همکف محل ارائه خدمات به مسافران است. 16 جایگاه پارکینگ مختلف از جمله دیگر مواردی است که در این ترمینال می توان یافت. این ترمینال در سال 1970 بازگشایی شد. از سال 1970 تا 1998 حدود 50 میلیون دلار برای تعمیرات و توسعه ترمینال شماره یک هزینه شده است.

ترمینال شماره دو: در ترمینال شماره دو تمامی پروازهای خارجی و بخشی از پروازهای داخلی انجام می گردد. این ترمینال در سال 1970 میلادی بازگشایی شد و از سال 2007 تا 2012، حدود 330 میلیون دلار برای تعمیرات و توسعه آن هزینه شد. از 20 دروازه مختلف می توان وارد این سرانجامه شد. ترمینال شماره دو، یک سرانجامه دو طبقه است. در طبقه پایینی آن پروازهای خروجی انجام می شوند و طبقه بالایی آن، محل ورود مسافران و انجام کارهایی مثل دریافت بار و موارد این چنینی است.

ترمینال شماره سه: این ترمینال ابتدا به وسیله ایرلاین Ansett Australia بازگشایی شد و حالا فرودگاه ملبورن آن را خریداری نموده است. کمپانی Virgin Australia در این ترمینال به مسافرانش خدمت رسانی می نماید. 11 جایگاه پارکینگ از دیگر نکات خدماتی قابل ذکر این ترمینال است.در سال 1989 عملیات تعمیر و توسعه ترمینال شماره سه آغاز شد و تا سال 1991 ادامه پیدا کرد. ترمینال شماره سه تا به امروز به شرکت ها و خطوط هوایی مختلفی سرویس ارائه نموده است و همچنان هم این کار را انجام می دهد.

ترمینال شماره چهار: این ترمینال برای ارائه خدمات برای پروازهای داخلی ساخته شده است و به آن ترمینال جنوبی هم می گویند. اولین پرواز این ترمال در 23 نوامبر سال 2007 میلادی انجام شد. این ترمینال در کنار ساختمان ترمینال اصلی ساخته شده و درسال 2007 میلادی، حدود 5 میلیون دلار برای تعمیر و توسعه آن هزینه شد.

رستوران ها، صرافی ها، بانک ها، مراکز بازی بچه ها، مراکز خرید مختلف و موارد این چنینی از خدمات رفاهی مسافران هستند که می توان به آن ها اشاره نمود. 4 هتل در این فرودگاه وجود دارند که به مسافران خدمات مختلفی ارائه می نمایند؛ هتل های فرودگاه ملبورن حدود 100 متر از ترمنیال دوم فرودگاه فاصله دارند.

مختصات جغرافیایی

فرودگاه آوالون (Avalon Airport)

مشخصات فرودگاه

  • نام: فرودگاه آوالون (Avalon Airport)
  • کد یاتا: AVV
  • کد ایکائو: YMAV
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ارتفاع از سطح دریا: 35 متر
  • فاصله از تهران: پرواز از تهران به سمت فرودگاه آوالون با توجه به آپشن های مختلف پرواز تان، حدودا یک روز طول می کشد.

سرانجامه ها و خدمات

فرودگاه آوالون دومین فرودگاه شلوغ شهر ملبورن است. این فرودگاه در منطقه آوالون استان ویکتوریای استرالیا، در 15 کیلومتری شمال-شرقی ملبورن واقع شده است. این را هم باید بگویم که این فرودگاه، در 50 کیلومتری شهر گیلونگ (Geelong) استرالیا واقع شده است و به هردو شهر خدمات ارائه می نماید.

این فرودگاه در ابتدا یک زمین بزرگ و بایر بوده است و سپس به یک فرودگاه تبدیل شد. فرودگاه آوالون در سال 1953 میلادی بازگشایی و اولین پرواز آن در تاریخ 3 آپریل 1953 انجام شد. تا به امروز، تغییرات زیادی در این فرودگاه اجرا شده؛ تعمیرات و عملیات های توسعه دهنده فراوان و تغییرنام های مختلف از جمله همین تغییراتی هستند که پیش تر ذکر کردم.

تنها ترمینال این فرودگاه حدودا 4 هزار و 500 متر مربع فضا دارد. از دیگر مواردی که می توان اشاره نمود، هشت پارکینگ هواپیمای این ترمینال است که شش تای آن ها در ضلع جنوبی ترمینال واقع شده است. لازم به ذکر است که در آینده، پروازهای خارجی هم در این فرودگاه انجام خواهند شد.

مختصات جغرافیایی

فرودگاه مورابین (Moorabbin Airport)

مشخصات فرودگاه

  • نام: فرودگاه مورابین (Moorabbin Airport)
  • کد یاتا:MBW
  • کد ایکائو: YMMB
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ارتفاع از سطح دریا: 15 متر
  • فاصله از تهران: پرواز از تهران به سمت فرودگاه مورابین با توجه به آپشن های هواپیما، حدود 17 ساعت طول می کشد

فرودگاه مورابین (Moorabin airport) سومین و آخرین فرودگاه موجود در شهر ملبورن است. این فرودگاه در سال 1949 میلادی بازگشایی شده است. در انتخاب نام این فرودگاه هم مثل دیگر فرودگاه هایی که پیش تر ذکر شدند، کش و قوس های فراوانی وجود داشته و در اخر، نام مورابین برایش انتخاب شده است. یک ترمینال و 5 باند مختلف که بلند ترین آن ها 1 هزار و 335 متر طول دارد، از دیگر نکات قابل ذکر این فرودگاه هستند.

مختصات جغرافیایی

اطلاعات پرواز

با توجه به اینکه امکان پرواز تهران - ملبورن به طور مستقیم صورت نمی گیرد، مسافرین این شهر باید ابتدا به یک کشور دیگر سفر نمایند و با خرید بلیط هواپیما به مقصد این شهر از یک ایرلاین خارجی، سفر خود را انجام بدهند. با توجه به نوسانات این روزهای قیمت دلار، برای خرید بلیط هواپیما تهران - ملبورن از خطوط هوایی خارجی باید از 5 میلیون تومان تا نزدیک به 10 میلیون تومان را در حساب خود ذخیره نموده باشید.

منبع: کجارو / en.wikipedia.org
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2196

به "تور استرالیا: فرودگاه های ملبورن؛ دروازه های ورود به دومین شهر بزرگ استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا: فرودگاه های ملبورن؛ دروازه های ورود به دومین شهر بزرگ استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید