چرا فیلم لگو 2 در باکس آفیس باخت؟
به گزارش وبلاگ واحدی، انیمیشن فیلم لگو 2 (The Lego Movie 2) که به عنوان دنباله انیمیشن فیلم لگو ساخته سال 2014 است از آخر هفته گذشته در سینماها اکران شد اما نتوانست طبق پیش بینی ها عمل کند و با فروش 34 میلیون دلاری در افتتاحیه اش تقریبا 20 میلیون دلار کمتر از آنچه پیش بینی شده بود فروخت.

در سال 2014 فیلم اول این مجموعه پیروز شد فروش پیروز 469 میلیون دلاری را در سراسر دنیا تجربه کند در حالی که فقط 60 میلیون دلار بودجه برای ساخت آن صرف شده بود. همین موضوع و استقبال مخاطبان از اثر اول باعث شد استودیوی سازنده به فکر توسعه پروژه بیفتد و ساخت دنباله ای بر فیلم اول و در عین حال چندین فیلم دیگر در این مجموعه را در دستور کار قرار دهد.
در سال 2017 شاهد اکران فیلم لگو بتمن (The Lego Batman Movie) و فیلم لگو نینجاگو (The Lego Ninjago Movie) بودیم. جریانی که بالاخره در ماه میلادی جاری به اکران فیلم لگو 2 هم رسید. اگر بخواهیم از زاویه دید منتقدان به این دنباله نگاه کنیم می توان ادعا کرد ساخته نو استودیوی برادران وارنر در مجموع مورد پذیرش قرار گرفته گرچه ابدا به میزان اثر اول تحسین نشده است. در حالی که فیلم اول از وبسایت متاکریتیک نمره 83 را دریافت نموده بود و در میان 43 نقدی که بر آن نوشته شده بود 38 نقد مثبت و 5 نقد میانه به چشم می خورد، این بار شاهد 48 نقد هستیم که نمره متای فیلم را به 65 رسانده و از مجموع 48 نقد، 36 نقد مثبت، 10 نقد میانه و 2 نقد منفی بر فیلم نوشته شده.
در حالی که منتقدان در مجموع از فیلم لگو 2 بدشان نیامده اما این انیمیشن ابدا نتوانسته انتظارت تجاری را برآورده کند. در حالی که فیلم اول افتتاحیه 69 میلیون دلاری را در سال 2014 سپری نموده بود و کارشناسان باکس آفیس برای قسمت دوم افتتاحیه 55 میلیون دلاری را پیش بینی می کردند اما این انیمیشن در سه روز اول اکران خود تنها 34.1 میلیون دلار فروخت.
از جمله دلایل شکست فیلم لگو 2 احتمالا باید به دو اسپین آف بتمن و نینجاگو اشاره نمود که هر دو در سال 2017 اکران شدند و تا حدی به پیروزیت این انیمیشن نو لطمه زدند. در حالی که لگو بتمن تقریبا پیروز به حساب می آمد اما عرضه یک فیلم دیگر در مجموعه صرفا چند ماه بعد، برند کلی لگو را حسابی تضعیف کرد و اشتیاق مخاطبان به تماشای یک فیلم نو در این مجموعه را کاهش داد. نینجاگو افتتاحیه ضعیفی هم داشت (20 میلیون دلار) و در مجموع در سراسر دنیا 123 میلیون دلار فروخت.
با این حال ظاهرا سازندگان مجموعه از این شکست درسی نگرفتند و احساس کردند ساخت یک قسمت دیگر که دنباله فیلم اصلی باشد می تواند همه مسائل را حل نماید؛ اتفاقی که حالا شکست دیگری را برای مجموعه رقم زده است.
شاید یکی دیگر از اشتباهات برادران وانر به تاخیر انداختن ساخت قسمت دوم مجموعه بود. گرچه سابقه داشته که استودیوها قسمت نوی از مجموعه های پیروز را با فاصله های طولانی مدت بسازند اما لزوما این سیاست برای عموم انیمیشن ها جواب نمی دهد. شاید بگردد داستان اسباب بازی 3 (Toy Story 3) را 11 سال پس از قسمت بعدی ساخت و کماکان پیروز بود اما همه انیمیشن ها داستان اسباب بازی نیستند و اگر وقتی تنور یک مجموعه داغ است به موقع قسمت بعدی وارد بازار نگردد احتمال تجربه یک شکست تجاری افزایش می یابد.
نهایتا می گردد اشاراتی هم به کمپین تبلیغاتی این انیمیشن داشت. در مجموع تبلیغاتی که پیرامون فیلم لگو 2 به راه افتاد چندان اثرگذار نبود و این ضرورت را برای مخاطب ایجاد نمی کرد که حتما باید در سینما و روی پرده بزرگ این انیمیشن را ببیند. شاید بدترین اشتباه کمپین بازاریابی فیلم اینجا بود که آن ها کوشش کردند فیلم را به عنوان محصولی که بیشتر ویژه بچه ها است تبلیغ نمایند و همین موضوع باعث شد بخشی از مخاطب بزرگسال فیلم را از دست بدهند.
منبع: دیجیکالا مگ