300 هزار بی خانمان در بیروت، هشتگ درهای خانه ما باز است داغ شد، ضرب الاجل مکرون برای اصلاحات در لبنان

به گزارش وبلاگ واحدی، در حالی فرماندار بیروت می گوید که در پی انفجار مهیب در این شهر 300 هزار نفر بی خانمان شده اند که دولت نیز دو هفته شرایط اضطراری اعلام نمود.

300 هزار بی خانمان در بیروت، هشتگ درهای خانه ما باز است داغ شد، ضرب الاجل مکرون برای اصلاحات در لبنان

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

مقامات لبنان، همزمان با ادامه انجام عملیات آواربرداری و نجات در محل انفجار مهیب روز سه شنبه در بیروت، می گویند آمار قربانیان این حادثه به 135 تن و شمار زخمی های آن به بیش از 5 هزار نفر رسیده است.

لرزه شناسان گفته اند شدت این انفجار معادل یک زمین لرزه به بزرگی 3.3 در مقیاس ریشتر بوده است. محققان در دانشگاه شفیلد بریتانیا نیز قدرت تخریب این انفجار را برابر با 1000 تا 1500 تن تی ان تی، معادل یک دهم قدرت بمب اتمی برآورد می نمایند که آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم بر شهر هیروشیمای ژاپن انداخت.

انفجار روز سه شنبه، که مقامات لبنان منشأ آن را انبار 2750 تنی نیترات آمونیوم عنوان می نمایند، چنان بود که شیشه های فرودگاه بین المللی بیروت در 9 کیلومتری محل حادثه خرد شد و لرزه ناشی از آن در جزیره قبرس در 160 کیلومتری بیروت حس شد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، در جلسه اضطراری کابینه در روز چهارشنبه بیروت را شهر فاجعه زده خواند. خبرگزاری فرانسه گفته است میزان آسیب وارده از انفجار بندر بیروت با کل خسارات حاصل از جنگ داخلی حد فاصل سال های 1975 تا 1990 در این کشور برابری می نماید.

مروان عبود، فرماندار بیروت، به تلویزیون الحدث لبنان گفته است خسارت مستقیم و غیرمستقیم حاصل از این انفجار ممکن است تا 15 میلیارد دلار برسد. وی اضافه نمود: این تیر خلاص به بیروت است.

در حالی که هنوز نتیجه تحقیقات از علت انفجار تعیین نشده است، منابع دولتی به خبرگزاری رویترز گفته اند که شماری از مقامات بندر بیروت به اتهام سهل انگاری تحت بازداشت خانگی قرار گرفته اند.

دولت لبنان می گوید علت انفجار به یک محموله 2750 تنی از نیترات آمونیوم بازمی شود که برای بیش از شش سال به شکل غیرامن در انبار بندر دپو شده بود.

در حالی فرماندار بیروت می گوید که در پی انفجار مهیب در این شهر 300 هزار نفر بی خانمان شده اند که دولت نیز دو هفته شرایط اضطراری اظهار داشت.

مروان عبود، در گفت وگو با یک رسانه محلی تاکید نمود که نیمی از شهر به دلیل انفجار آسیب دیده است و بسیاری از قربانیان هنوز مفقود هستند یا زیر آوار مانده اند.

از سوی دیگر، دولت لبنان دو هفته شرایط اضطراری در پایتخت این کشور اظهار داشت و به ارتش در بیروت اختیار کامل داد. دولت شرایط اضطراری را طی جلسه کابینه اظهار داشت.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، دولت شماری از مسئولان بندر بیروت را در بازداشت خانگی قرار داده است و در انتظار نتایج تحقیقات درباره نگه داشتن 2 هزار و 750 تن نیترات آمونیوم در این بندر برای چند سال است. حادثه روز گذشته به دلیل انفجار این حجم نیترات آمونیوم عنوان شده است.

انفجار عصر روز گذشته در بندر بیروت، این شهر را لرزاند و ساختمان های زیادی تا 10 کیلومتری محل انفجار آسیب دیدند.

طبق اعلام وزارت بهداشت لبنان تا به امروز دست کم 135 نفر در این حادثه کشته شده اند و شمار زخمی ها نیز 5 هزار نفر اعلام شده است.

درهای خانه ما باز است

همزمان با بی خانمان شدن شمار زیادی از مردم بیروت، هشتگ #بیوتنا-مفتوحة (درهای خانه ما باز است) در شبکه های اجتماعی داغ شد. بسیاری از هتل ها نیز اظهار داشتند آمادگی دارند تا اتاق های خالی را به افرادی که در این حادثه خانه هایشان آسیب دیده است اسکان دهند.، یورونیوز

مکرون در بیروت برای اصلاحات در لبنان ضرب الاجل گذاشت

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، دو روز پس از انفجار مرگبار بیروت وارد پایتخت لبنان شد و برای اصلاحات سیاسی به رهبران این کشور ضرب الاجل داد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، روی باند فرودگاه از مکرون استقبال کرد.

مکرون گفت به دنبال یک پیمان سیاسی جدید در لبنان است و پیشنهاد خود را با رهبران لبنانی در میان می گذارد.

او گفت: 1 سپتامبر بازمی گردم و اگر تا آن زمان آنها از پسش برنیایند، من مسئولیت سیاسی خود را به عهده می گیرم.

مکرون اولین مقام بلندپایه خارجی است که پس از انفجار روز سه شنبه به لبنان می رود.

انتظار می رود که رئیس جمهور فرانسه برای جلب یاری های بین المللی به لبنان کوشش کند و در عین حال از رهبران گروه های مختلف در لبنان بخواهد که اصلاحات سیاسی انجام بدهند.

او هنگام ورود به بیروت در جمع خبرنگاران گفت لبنان با بحران اقتصاد و سیاسی روبرو است و باید اصلاحات ضروری انجام دهد وگرنه همچنان دچار بحران خواهد بود.

در بیروت جمعیتی در اطراف آقای مکرون جمع شد که علیه دولت لبنان شعار سقوط رژیم و انقلاب می داد.

دولت کنونی لبنان، که ائتلافی از امل، حزب الله و جنبش میهنی آزاد است، پس از استعفای سعد حریری و به دنبال موجی از اعتراضات به فساد و ناکارآمدی دولت روی کار آمد.

فرانسه در ماه های اخیر هم به دنبال جلب حمایت بین المللی از لبنان بود، هرچند ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در سفر ماه گذشته خود از انفعال رهبران سیاسی لبنان انتقاد کرد.

ناصف حتی، وزیر خارجه لبنان، پس از آن با کشور درمانده خواندن لبنان از مقام خود استعفا کرد.، بی بی سی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1242

به "300 هزار بی خانمان در بیروت، هشتگ درهای خانه ما باز است داغ شد، ضرب الاجل مکرون برای اصلاحات در لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "300 هزار بی خانمان در بیروت، هشتگ درهای خانه ما باز است داغ شد، ضرب الاجل مکرون برای اصلاحات در لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید