اعطای بیش از 12 هزار میلیارد تومان خدمات اقتصادی به دانش بنیان ها

به گزارش وبلاگ واحدی، به گزارش خبرنگاران به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت در مراسم بهره برداری از صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، به تداوم استفاده صنعت نفت از توان بالای شرکت های دانش بنیان این حوزه تاکید نمود و گفت: شرایط شرکت های دانش بنیان با 8 سال گذشته قابل مقایسه نیست. فضای راهنمایی شرکت ها در کل کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت ICT تغییر نموده است.

اعطای بیش از 12 هزار میلیارد تومان خدمات اقتصادی به دانش بنیان ها

وی اضافه نمود: قانون شرکت های دانش بنیان اگرچه در سال 89 امضا شد اما در عمل در سال 92 کار اجرایی آن شروع شده است. بعد از تصویب قانون، دولت حدود 55 شرکت را احصا کرد که شرایط شرکت دانش بنیانی داشتند اما امروز 5800 شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر زیست بوم نوآوری در کشور شکل گرفته که در کنار شکل گیری آن، نظام تأمین اقتصادی نوآوری نیز تشکیل شده است. صندوق نوآوری به عنوان متولی این قسمت کوشش نموده اجزای نظام تأمین اقتصادی نوآوری را به وجود بیاورد. بر این اساس بانک ها را برای شرکت های تجاری عظیم که قابلیت تعامل با بانک ها داشتند فعال کردیم و بانک ها نیز به ارائه تسهیلات و خدمات به این حوزه علاقمند شده اند.

وی خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته بیش از 8 بانک کشور در این حوزه فعالیت کردند و بیش از 5 هزار میلیارد تومان با واسطه گری صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان حمایت نموده اند.

وحدت در خصوص دیگر اقدامات انجام شده برای توسعه نظام تأمین اقتصادی نوآوری در کشور گفت: دسته دیگر نوآوری های تأمین اقتصادی صندوق نوآوری، استفاده از امکانات بورس بود. در حال حاضر ظرفیت هایی ایجاد شده و اوراق نوآوری برای تأمین اقتصادی شرکت های عظیم بالغ بر 300 تا 400 میلیارد تومان در بورس تصویب شده و به زودی اجرا می گردد. در این زمینه 5 پرونده آماده ارائه در بورس داریم که صندوق نوآوری نقش رکن ضامن این شرکت ها را ایفا می نماید. علاوه بر آن 8 صندوق جسورانه بورسی نیز با سرمایه 900 میلیارد تومانی با مشارکت صندوق نوآوری برای حمایت از استارت آپ های کوچک تشکیل شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به توسعه صندوق های پژوهش و فناوری استانی و تخصصی در کشور گفت: هم اکنون 60 صندوق پژوهش و فناوری در کشور وجود دارد و مجموع سرمایه این صندوق ها نزدیک به 800 میلیارد تومان است. در همه استان ها و در کنار همه دانشگاه های مادر، صندوق پژوهش و فناوری و همچنین در حوزه های تخصصی مثل نفت، بایو و نانو صندوق پژوهش و فناوری داریم. این صندوق ها یاری می نمایند در زیست بوم تحرک بیشتری ایجاد گردد. اگرچه نظام تأمین اقتصادی نوآوری در کشور نوپا است اما یاری های عظیمی خواهد نمود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص یکی از قراردادهای LCخاطرنشان کرد: این قرارداد که امروز از آن رونمایی شد با تأمین اقتصادی صندوق نوآوری و شکوفایی همراه است. در دو سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از 12 هزار میلیارد تومان خدمات اقتصادی ارائه نموده و سبب رشد شرکت های دانش بنیان شده است. در کوشش هستیم که خدمات اقتصادی را به جای طرف عرضه به سمت طرف تقاضا نیز ببریم یعنی با وجود اینکه عمده تسهیلات صندوق با نرخ 11 درصد است اما در تسهیلات لیزینگ نرخ را 8 درصد در نظر گرفتیم؛ به عبارت دیگر جدا از تأمین اقتصادی شرکت، به بهانه استفاده از تسهیلات لیزینگ، طرف خریدار نیز تأمین اقتصادی می گردد.

انعقاد قرارداد 2 هزار میلیارد تومانی

وحدت به تفاهمنامه 2 هزار میلیارد تومانی خرید از شرکت های دانش بنیان نیز اشاره نمود و گفت: امیدواریم تفاهمنامه امروز با شرکت ملی نفت راهگشا باشد زیرا چنانچه شرکت ها بتوانند یک بار مشتری شرکت نفت باشند و استانداردهای مورد احتیاج را پشت سر بگذارند می توانند برای قراردادهای مجدد بین آنها ایجاد جذابیت و انگیزه گردد. این تفاهمنامه با شرکت های دیگر مانند نیز اجرا شده است.

وی در ادامه همچنین به طرح استفاده از ظرفیت ساخت بار اول اشاره نمود و گفت: این طرح ابزاری قانونی در خدمت اکوسیستم نوآوری کشور است به این شکل که محصول مورد احتیاج کشور که هنوز فراوری نشده می تواند بدون گذر از تشریفات و به سرعت دانش بنیان گردد. این امتیاز برای مدتی باقی می ماند و بعد از فراوری محصول دانش بنیانی ادامه می یابد و این کار به صندوق نوآوری و شکوفایی یاری می نماید تا محصولاتی استراتژیک را نیز تأمین اقتصادی کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص توانمندی شرکت های دانش بنیان، بر عملکرد آنها در حوزه سلامت در ایام مواجهه با ویروس کرونا تاکید نمود و گفت: شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در ایام کرونا خود را اثبات کردند به طوری که در این ایام هیچ احتیاجی به واردات ونتیلاتور و اکسیژن ساز و اقلام مصرفی نداشتیم. صنعت نفت که یک صنعت مادر در کشور است نیز با نگاه رو به جلویی که به فراوری داخل دارد می تواند حوزه اصلی فعالیت شرکت های دانش بنیان را شامل گردد. برآورد ما از فروش شرکت های دانش بنیان در امسال بیش از 150 هزار میلیارد تومان است که نسبت به آمارهای پیشین رشد بالایی را نشان می دهد.

وحدت در خاتمه از وزیر نفت خواست تا در خصوص تفاهمنامه های امضا شده در رویداد ارائه احتیاجهای فناورانه صنعت نفت از شرکت های زیر مجموعه گزارش بخواهد و گفت: در بهمن 98 رویداد صنعت نفت برگزار و نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان تفاهمنامه منعقد شد و دستمزد کارگزار نیز منوط به تبدیل تفاهمنامه ها و عقد قرارداد است لذا امیدواریم با دستور شما این تفاهمنامه ها هرچه سریع تر به قرارداد تبدیل گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1733

به "اعطای بیش از 12 هزار میلیارد تومان خدمات اقتصادی به دانش بنیان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای بیش از 12 هزار میلیارد تومان خدمات اقتصادی به دانش بنیان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید