اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چکار کنیم؟

به گزارش وبلاگ واحدی، نوع دیگر مسمومیت، مسمومیت دارویی است. هر دارویی که به صورت غیرنسخه قابل تهیه است یا دارو هایی که مصرف بیشتری دارند و همواره در منازل قابل دسترسی است، به تبع شانس مسمومیت به وسیله آن ها وجود دارد.

اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چکار کنیم؟

به گزارش، متخصص سم شناسی گفت: بهترین کار در دقایق اولیه مسمومیت دارویی به ویژه اگر هوشیاری فرد مختل نشده و قدرت بلع دارد، این است که به فرد چند لیوان آب داده تا پس از مصرف حالت تهوع داشته باشد و محتویات معده خارج گردد.

شاهین شادنیا، متخصص سم شناسی و مسمومیت ها، درباره مسمومیت به وسیله مصرف داروها، گفت: مسمومیت ها را به سه دسته تقسیم می کنیم؛ یکی مسمومیت شیمیایی اعم از مواد شیمیایی و سموم است.

وی ادامه داد: نوع دیگر مسمومیت، مسمومیت دارویی است. هر دارویی که به صورت غیرنسخه قابل تهیه است یا دارو هایی که مصرف بیشتری دارند و همواره در منازل قابل دسترسی است، به تبع شانس مسمومیت به وسیله آن ها وجود دارد.

این متخصص سم شناسی و مسمومیت ها یادآور شد: دارو هایی مانند استامینوفن، آرام بخش ها، و دارو های بیماری های قلبی از جمله این دارو ها هستند که در دسترس قرار دارند.

شادنیا با بیان اینکه مسمومیت را در سه گروه سنی تقسیم می کنیم، اعلام نمود: یک گروه افراد مسنی هستند که به دلیل بیماری های مختلف دارو هایی را مصرف می نمایند و ممکن است این دارو ها را به جای یک نوبت، چند نوبت استفاده نمایند که خطر مسمومیت را افزایش می دهد.

وی بیان داشت: گروه دوم اطفال هستند که به دلیل کنجکاوی گاهی اوقات بجای شکلات از دارو استفاده می نمایند و سبب مسمومیت آن ها می گردد. بعضی افراد بین 20 تا 60 سال به دلیل شرایط خاص روحی که دارند ممکن است به صورت عمدی با مصرف دارو ها دچار مسمومیت شوند.

متخصص سم شناسی و مسمومیت ها اضافه نمود: دارو های مسکن، دارو های اعصاب، دارو های ضدافسردگی و آرام بخش ها و نیز دارو های کنترل فشار خون از جمله دارو هایی است که در سرلیست مسمومیت های دارویی قرار دارند.

شادنیا در پاسخ به این پرسش که اگر فردی دچار مسمومیت دارویی شد در همان لحظات اولیه باید چه کاری انجام داد؟، گفت: بهترین کار در دقایق اولیه به ویژه اگر هوشیاری فرد مختل نشده و قدرت بلع را دارد، این است که به فرد چند لیوان آب داده تا پس از مصرف حالت تهوع داشته باشد و محتویات معده خارج گردد.

وی توضیح داد: دومین توصیه ما این است که یکی از مواردی که در اثر مسمومیت دارویی مصرف آن را توصیه می کنیم ترکیب ذغال فعال است که در بسیاری از داروخانه ها وجود دارد و به صورت پودر نیز موجود است. اکنون به دلیل اثربخشی، این ذغال در آمبولانس های اورژانس نیز واقع شده است؛ چرا که نقش مهمی در پیشگیری از مسمومیت دارویی دارد.

این متخصص سم شناسی و مسمومیت ها در پاسخ به این پرسش که در صورتی که کودکی دارویی را مصرف کند چه کاری باید انجام دهیم؟ اعلام نمود: درخصوص بچه ها این خطر وجود دارد که اگر بخواهیم فرد را وادار به استفراغ کنیم قدرت بلع مناسبی ندارد و ممکن است این ترشحات وارد راه های هوایی کودک گردد.

شادنیا بیان داشت: در نتیجه برای چنین اتفاقی در بچه ها نباید هیچ اقدامی را در منزل انجام دهیم و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، رساندن کودک به اولین مراکز درمانی است؛ چرا که در آنجا به وسیله لوله هایی که از بینی عبور می دهند محتویات معده کودک را تخلیه می نمایند.

وی درباره راه های جلوگیری از مرگ افراد دچار مسمومیت، گفت: مسمومیت به میزان و نوع داروی مصرفی بستگی دارد؛ چرا که بعضی دارو ها شدت سمی بودن بالاتری دارند.

منبع : فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 627

به "اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چکار کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چکار کنیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر دچار مسمومیت دارویی شدیم، چکار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید