توانمندسازی جوامع روستایی با ساماندهی تعطیلات

به گزارش وبلاگ واحدی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، توانمندسازی جوامع روستایی با ساماندهی تعطیلات صورت می پذیرد.

توانمندسازی جوامع روستایی با ساماندهی تعطیلات

داستان چیست؟

مازیار آل داوود ضمن بیان اینکه ساماندهی تعطیلات می تواند تاثیر مهمی بر تصمیمات و برنامه ریزی های حوزه گردشگری داشته باشد، گفت: افزایش و ساماندهی تعطیلات از راهکارهای موثر در رونق گردشگری است البته اگر اعیاد و مناسبت ها و تعطیلات پیش رو، ساماندهی شوند نیز می توان برای آنها هم برنامه ریزی کرد.

وی به تاثیر ساماندهی تعطیلات در احیای صنعت گردشگری کرونا زده اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی بگونه ای است که در ابتدا باید فرایند کند احیای صنعت گردشگری را مورد توجه قرار دهیم و سپس در فرصتی مناسب فرایند سرعتی برای پیشرفت این صنعت را پیشه کنیم لذا هر فرصت و عامل موثری از نگاه علمی و پژوهشی یا هر نوع اصلاح قانون در این رابطه، نباید مورد غفلت واقع شود.

آل داوود در ادامه گردشگری روستایی را یکی از عوامل موثر در رونق صنعت گردشگری گفت و گفت: در حال برنامه ریزی برای حفظ گردشگری روستایی با هدف حفظ تولید و عرضه در روستاها و اشتغال و اقتصاد روستایی هستیم.

وی در رابطه با اهمیت توانمندسازی جوامع روستایی به خصوص در شرایط کرونا اظهار کرد: توانمندسازی جوامع روستایی علاوه بر خودکفایی روستاها در نهایت منجر به رونق مالی کشور خواهد شد، لذا نیازمند هدف گذاری و برنامه ریزی است و در این رابطه مسئولان و قانون گذاران باید با انجام اقداماتی مانند افزایش و ساماندهی تعطیلات، به رونق این بخش کمک کنند.

رئیس جامعه بومگردی های کشور توجه به جوانب منفی و معایت افزایش تعطیلات به خصوص تعطیلی پنجشنبه ها را نیز ضروری دانست و گفت: باید بتوانیم حداکثر استفاده را با حداقل امکاناتی که در دسترس داریم؛ چه مالی، چه معنوی و چه علمی در این رابطه داشته باشیم.

آل داوود با اشاره به وجود دو هزار واحد بومگردی در کشور شرح داد: تقریباً 50 درصد روستاهای ایران به واسطه بومگردی ها توانمند شده و این فرایند همچنان در کشورمان ادامه دارد.

وی پیرامون توانمندسازی جوامع روستایی با ساماندهی تعطیلات اضافه نمود: توسعه روستاها تا به امروز به بازگشت جوانان به افزایش تولیدات محلی و حفظ ارزشهای روستایی و بومی و فرهنگ سازی برای ورود به روستاها کمک کرده و این موارد نشان دهنده توانمندی روستاهاست.

این مسئول از نقش گردشگری در اشاعه و نمایاندن فرهنگ صلح طلبی ایران، مبارزه با ایران هراسی و معرفی ایران واقعی یاد کرد و گفت: سالهاست که دشمن درصدد معرفی غیرواقعی ایران به مردم دنیاست و از معرفی ایران واقعی خودداری می کند اما گردشگری به هر شکل و شیوه ای می تواند ایران واقعی را به دنیا نشان دهد کما اینکه تا به امروز نیز بومگردی ها نقش بسزایی در این زمینه داشته اند.

وی مهمان نوازی روستاییان را از جمله مهمترین برندهای گردشگری در روستاها دانست و گفت: بارها این مسئله عامل معرفی ایران واقعی به گردشگرانی شده که میزبان مردمان روستا به واسطه گردشگری روستایی بوده اند.

آل داوود با بیان اینکه رونق بوم گردی ها با محور فرهنگ سازی باید انجام شود، گفت: ماهیت بومگردی ها گردشگران را با فرهنگ مردم ایران آشنا می کند البته شناخت این جهت و خودکفایی روستاها بواسطه توسعه اقتصاد روستایی باعث شد در جهت فرهنگ سازی بدون نیاز به بودجه و تسهیلات دولتی قدم برداریم.

وی از الزام توجه به بومگردی ها و حمایت از این حوزه یاد کرد و گفت: اگر در شرایط کنونی اقتصاد، بومگردی ها حمایت و احیا شوند در راستای تحقق جهش تولید نیز تاثیر زیادی دارد، چرا که گردشگری فقط ایجاد یک اقامتگاه و تامین خوراک گردشگر نیست بلکه هزاران شاخه تولیدی و شغلی به گردشگری وابسته است که جوامع متفاوت ساکن در روستاها از پیر و جوان تا بیسواد و باسواد را شامل می شود و توزیع عادلانه اشتغال را در بر دارد.

رئیس جامعه بومگردی کشور در سفر به یزد، در مورد دیگر فواید جوامع محلی گفت: شاید این جوامع عمدتاً مسن، کم سواد یا ناتوان از نظر مالی باشد، ممکن است نتواند اقامتگاهی برای درآمدزایی ایجاد کند، اما می تواند با توسعه روستاها، محصول تولیدی خود را عرضه کند. ضمن اینکه در چنین شرایطی مهاجرت جوانان از روستاها نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1391

به "توانمندسازی جوامع روستایی با ساماندهی تعطیلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانمندسازی جوامع روستایی با ساماندهی تعطیلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید