فراوری پلاستیک حافظ محیط زیست از موز!

به گزارش وبلاگ واحدی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، موزهایی که در فروشگاه ها فروخته می شوند، روی تنه گیاه (pseudostem)می رویند. این بخش از گیاه به طور معمول هنگام برداشت میوه دور ریز می گردد اما دانشمندان از آن برای ساخت نوعی پلاستیک با قابلیت بازیافت کامل استفاده نموده اند.

فراوری پلاستیک حافظ محیط زیست از موز!

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه نیوساوث ولز در استرالیا، پرورش موز به طور خاص یک فرایند کشاورزی است که دورریزهای زیادی دارد و فقط حدود 12 درصد گیاه مصرف می گردد. تنه درخت موز بخش اعظم این گیاه را تشکیل می دهد و هرچند می توان از آن برای فراوری کامپوست یا در صنایع نساجی استفاده کرد، اما به طور معمول دور ریخته می گردد.

اکنون برای جلوگیری از این امر جایاشری آرکوت و مارتینا استنزل از دانشگاه نیوساوث ولز یک فرایند بازیافت ابداع نموده اند.

طی این فرایند تنه درخت موز به قطعاتی تبدیل می گردد و این قطعات در یک اجاق با حرارت پایین خشک می شوند. در مرحله بعد قطعات خشک شده آسیاب و به نوعی پودر تبدیل می گردد. این پودر با یک ماده شیمیایی نرم شسته می گردد. در این مرحله ماده ای به نام نانوسلولز از بقیه پودر جدا می گردد. نانوسلولز از فیبرهای سلولزی بسیار کوچک تشکیل شده است.

ورقه های پلاستیک نیز از همین نانوسلولز ساخته می شوند. محصول به دست آمده بسیار یکدست است و می توان از آن در محصولاتی مانند کیسه های پلاستیکی و بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد. این ورقه پلاستیکی را می توان تا 3 بار به طور کامل بازیافت کرد و کیفیت آن هیچ تغییری نخواهد کرد.

هنگام دور ریز نیز می توان آن را در خاک قرار داد تا به طور طبیعی تجزیه گردد. آزمایش های اولیه نشان می دهند از این ماده هیچ گونه ترکیبات مضری به ماده غذایی نشت نمی کند.

محققان اکنون به دنبال شرکای صنعتی هستند تا فرایند مذکور را در سطح تجاری و به شیوه ای صرفه جویانه اجرا نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 706

به "فراوری پلاستیک حافظ محیط زیست از موز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری پلاستیک حافظ محیط زیست از موز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید