دولتی ها و شبه دولتی ها بالاترین مصرف انرژی را دارند

به گزارش وبلاگ واحدی، تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولتی ها و شبه دولتی ها بالاترین مصرف انرژی را دارند، می گوید شدت مصرف در بخش صنعت 9.2 برابر بخش خانگی است.

دولتی ها و شبه دولتی ها بالاترین مصرف انرژی را دارند

رضا پدیدار در گفت وگو با پانا با اشاره به تاثیرات نامناسب قطع گاز و برق در صنایع، توضیح داد: شدت مصرف انرژی در صنایع 3 و نیم برابر میانگین جهانی است و به علت عقب ماندگی تکنولوژی های فراوری مصرف انرژی در صنایع بالاتر از نرم های جهانی است.

وی با بیان اینکه برای مدیریت مصرف انرژی در کشور ابتدا باید بر این بحث متمرکز شد که مصرف بخش های دولتی کاهش یابد، اعلام نمود: مصرف انرژی در بخش های دولتی، نیمه دولتی و خصولتی بالا است. بشترین شدت مصرف انرژی به وسیله دولتی ها و نهادهای وابسته به دولت انجام می گردد و به نظر می رسد که باید مطالعه تطبیقی صورت گیرد تا مصرف انرژی که به وسیله بخش های دولتی بی مهابا مصرف می گردد، معین گردد.

شدت مصرف در بخش صنعت 9.2 برابر بخش خانگی است

پدیدار با بیان اینکه مصرف نمایندگان بخش خانگی مورد تهدید دولت قرار می گیرند و جرائمی برای مصارف بالاتر معین می گردد، مطرح نمود: براساس مطالعه ای که در اتاق بازرگانی اجرا شده است مقدار شدت مصرف انرژی در بخش صنعت 9.2 برابر شدت مصرف خانگی است و اکنون بزرگترین شدت مصرف انرژی ابتدا در دولت و پس از آن در صنعت است.

بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع به فراموشی سپرده شده است

وی با بیان اینکه بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع به فراموشی سپرده شده است، اعلام نمود: باید مصرف نمایندگان در بخش های مختلف را به سمت کاهش مصرف سوق داده و مقدار مصرف را به تدریج کاهش داد که می تواند در بهبود وضع کنونی موثر باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه براساس مصرفی که وجود دارد امکان فراوری یک میلیارد مترمکعب گاز وجود دارد، اظهار کرد: مقدار واقعی مصرف حدود 835 میلیون متر مکعب است و ظرفیت یک میلیارد مترمکعبی نیز حاصل نشده است و حدود 15 درصد از ظرفیت فراوری کمتر فراوری شده است.

مصرف گاز در پیک زمستان 635 میلیون مترمکعب در روز است

وی با بیان اینکه مقدار مصرف خانگی و صنعتی مطابق آخرین آمار شرکت ملی گاز در پیک زمستان 635 میلیون مترمکعب در روز است، اعلام نمود: مطابق اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز در زمستان مقدار مصرف 635 میلیون مترمکعب است که نسبت به مقدار مصرف و فراوری کنونی 200 میلیون مترمکعب مازاد فراوری وجود دارد و قاعدتا نباید در زمستان سال جاری دچار کمبود گاز باشیم اما وزیر نفت در مصاحبه ای اظهار داشت که کمبود گاز در پیک زمستان سال جاری حدود 200 میلیون مترمکعب است و به معنای این است که آمارهای متناقض مانند نقل و نبات میان مردم و مسئولان جابه جا می گردد.

اطلاعات مراکز آماری درباره مصرف انرژی در کشور با هم مغایرت دارد

پدیدار توضیح داد: معین نیست که اظهارات سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، وزیر نفت یا مراکز مطالعاتی مانند موسسه مطالعات بین المللی انرژی یا پژوهشکده انرژی شریف صحیح است. اطلاعات این مراکز با هم مغایرت دارد.

وی با تاکید براینکه مغایرت آماری میان مراکز تحقیقاتی و مسئولان معظلی اساسی در برنامه ریزی است، اعلام نمود: مجلس اطلاعات خود را از مرکز پژوهش های مجلس یا مدیران گازی دریافت می نماید و حتی در مجلس هم اطلاعات ضد و نقیض بسیاری وجود دارد و نظام پایداری اطلاعاتی و سنجش شده وجود دارد. به طور مثال باید مراکز داده قوی وجود داشته باشد تا رسانه ها، صنعتگران و مصرف نمایندگان بتوانند به داده آنها دقت نمایند و این شرایط موجب شده است تا اطلاعات مورد سوء استفاده قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن اطلاعات فراوری و مصرف مطابق با هم است و کمبودی وجود ندارد اما از سوی دیگر وزیر نفت از کمبود 200 میلیون مترمکعبی گاز و ضرورت سرمایه گذاری در فراوری خبر می دهد.

پدیدار اعلام نمود: فاز 11 پارس جنوبی که قرارداد آن با توتال به هم خورده است می تواند ظرفیت عظیمی از فراوری را در کشور ایجاد کند و اکنون می توان گفت که به علت تناقض آماری نمی توان اظهار نظر فنی و تخصصی در این زمینه ارایه داد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2012

به "دولتی ها و شبه دولتی ها بالاترین مصرف انرژی را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولتی ها و شبه دولتی ها بالاترین مصرف انرژی را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید