راز طول عمر چیست؟

به گزارش وبلاگ واحدی، همه می خواهند راز عمر طولانی تر را بدانند و از آن استفاده نمایند تا در کنار عمر طولانی از سلامتی نیز برخوردار باشند. نمی توان به قطعیت گفت چطور برخی ا ز مردم 100 سال عمر می نمایند؛ اما مواردی هستند که با رعایت آن می توان از کوتاه شدن عمر جلوگیری کرد.

راز طول عمر چیست؟

غذا خوردن یکی از مواردی است که به طور مستقیم با سلامت و طول عمر ما ارتباط دارد. بعضیاز غذاها با آسیب رساندن به تلومرهای سلول می توانند شانس عمر طولانی تر را در شماکاهش دهند. این کلاهک های کوچک در انتهای کروموزوم های شما کلید اصلی در محافظت از DNA در برابر آسیب هستند. بسیاری از متخصصانآن ها را با پلاستیک های انتهایی بند کفش مقایسه می نمایند .

چهارخوردنیکه باعث کوتاه شدن عمر شما می گردد

بنابرگفته پژوهشگران، به مرور زمان وقتی سلول به طور مرتب بازسازی می گردد، تلومرها کوتاه تر می گردند. [تلومر( Telomere) پایانه فیزیکی کروموزم های خطی می باشد که ازیک توالی غیر کد نماینده تشکیل یافته است. تلومر مانند سپری، کروموزم را از ایجاد پیوستگی هاینابجا و غیر صحیح و تخریب محافظت می نماید.] با کوتاه شدن تلومرها، سلول ها ممکن استناکار آمد شوند و بمیرند. تلومرهای کوتاه تر همچنین به موقعیت هایی مانند سرطان و بیماری هایقلبی نیز ارتباط داده شده اند. این تحقیق همچنین نشان داده است که نوع و سبک زندگی،مانند رژیم غذایی می تواند به فرآیند کوتاه شدن طول عمر سرعت ببخشد یا آن را آهسته کند. اینموضوع گاهی زمان سنجی برای سال خوردگی در نظر گرفته می گردد. 4ماده غذایی گه در ادامه ذکر خواهند شد، می توانند سهمی در کوتاه ترشدن تلومر داشته باشند. پس شاید بهتر باشد برای یک عمر طولانی و زندگی سالم، مصرف آنها را محدود کنید .

تلومرها رشته هایبرجسته ای از DNA هستند که در انتهای کروموزوم هاقرار دارند.

- نوشابه؛ مصرف نوشابه را کاهش دهید.

نوشابهخبر بدی برای تلومرها و طول عمر است. اخیرا تحقیقی که روی 5309عظیمسال و توسط ژورنال آمریکایی سلامت عمومانجام شد، نشان داد که مصرف روزانه 20اونس (اندکی بیشتر از نیم لیتر) نوشابه با4.6سال پیری زودتر در ارتباط است.این همان مقدار مشابهی است که به سیگار کشیدن ربط داده شده است. مصرف روزانه 8اونس تأثیر کمتری داشت و به 1.9سال پیری زودتر مرتبط شد. تحقیقی دیگر نشانمی دهد که نوشیدن روزانه نوشابه رژیمی، 67 % ریسک دریافت دیابت نوع دوم را افزایش می دهد.شیرین نماینده های مصنوعی نیز می توانند تمایل شما برای مصرف مواد قندی را افزایش دهند. سرانه مصرف نوشابه در ایران حدود 42 لیتر و تقریبا 4 برابر سرانه مصرف جهانی نوشابه می باشد.

-گوشت های فرآوری شده

یکیاز غذاهای بد دیگر برای تلومرها و طول عمر، گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و پپرونی است.تحقیقی در سال 2008روی 840نفر که توسط ژورنال آمریکایی تغذیه بالینیانجام شد، تأثیری که غذا های متعدد روی طول تلومر داشتند را آنالیز کرد. محققان متوجهشدند کسانی که یک یا چند بار گوشت فرآوری شده را هر هفته مصرف کردند، تلومرهای کوتاهتری نسبت به افرادی داشتند که اصلا گوشت فرآوری شده نخوردند.

-گوشت قرمز

مصرف بیشتر گوشت قرمز، مانند همبرگر و استیک،مدت هاست که به سرطان و بیماری قلبی و کاهش طول عمر منجر شده است. این می تواند به دلیل تأثیر آن رویتلومرها باشد. در یک تحقیق تغذیه بالینی، موش ها برای 4هفته، غذا های مختلفی از گوشت گاو و مرغرا مصرف کردند. گوشت قرمز بیشتر در رژیم غذایی موش ها به تلومرهای کوتاه شده در سلولهای روده عظیم ارتباط داده شد. نتایج مشابهی در خصوص گوشت سفید نیز دیده شده، اما گوشتقرمز تأثیرگذاری بیشتری نشان داده است. خبر خوب این است: رژیم هایی که شامل نشاستهمقاوم (یک کربوهیدرات خوب که یاری می نماید چربی بسوزانید) بود، تأثیر گوشت قرمز روی تلومرهارا کاهش داد. این دلیل خوبی است تا غذاهایی که غنی از نشاسته های مقاوم هستند را بیشترمصرف کنید، مانند موز و عدس .

-الکل؛ دلیلی برای بیماری های شایع

مانندگوشت قرمز، الکل نیز می تواند دلیلی برای بیماری های شایع و کاهش طول عمر باشد. یک تحقیق که در همایشسالانه اتحادیه آمریکا برای تحقیق در خصوص سرطان در سال 2010ارائه شد، نشان داد که الکل نیز می تواندسرعت کوتاه شدن تلومر را زیاد کند. محققان، سرم DNA افرادی که روزانه مصرف زیادی الکل داشتند را به همراهکسانی که مصرف متعادل تری داشتند، آنالیز کردند. تلومرها در کسانی که الکل زیادی مصرفمی کردند، بسیار کوتاه تر بود. در حقیقت، طول تلومرهای آن هایی که زیاد مصرف می کردند،نصف گروه مقابل بود. پس بهتر است در میزان مصرف خود دقت زیادی به خرج دهید!

منبع:سلامت نیوز

منبع: setare.com
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1050

به "راز طول عمر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز طول عمر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید