طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و رستورانی

به گزارش وبلاگ واحدی، باقالی پلو با ماهیچه از غذاهای لذیذ و مجلسی ایرانی است. جالب است بدانید که این غذا از دوران صفویه رایج شده و در آن موقع خوراک محبوب پادشاهان و دربار بوده است. با طرز تهیه این غذای مجلسی با ما همراه باشید.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و رستورانی

مواد لازم برای پخت ماهیچه

  • ماهیچه گوسفندی 350 گرم
  • پیاز سه عدد
  • زعفران دم کشیده به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • چوب دارچین به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه باقالی پلو

  • باقالی پاک شده 300 گرم
  • برنج سه پیمانه
  • شوید خشک سه قاشق غذاخوری
  • سیر سه حبه

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه ماهیچه

برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه ابتدا ماهیچه ها را خوب بشویید و آبکش کنید تا آب آن ها خشک گردد.. پیازها را هم به صورت خلالی خرد کنید. یک تابه بردارید و پیازها را با میزانی کره تفت دهید. سپس ماهیچه ها را اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن آن ها را برگردانید. 2 حبه سیر را خرد کنید و همراه میزانی فلفل سیاه و کمی زردچوبه و چوب دارچین به گوشت اضافه کنید. به مقدار ای که آب روی ماهیچه ها را بپوشاند به قابلمه آب اضافه کنید و اجازه دهید، ماهیچه ها آرام آرام بپزند. برای پخت ماهیچه ها به زمانی حدود 3 ساعت نیاز دارید.

حین پخت اگر لازم بود میزانی آب جوش مجددا به قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه باقالی پلو

مرحله اول

یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید. در این فاصله برنجی که از قبل خیس کردید (حدود 4 ساعت برای خیس کردن برنج کافی است) را بشویید و با میزانی نمک و روغن داخل قابلمه بریزید. برای درست کردن پلو های مخلوط بهتر است که برنج را از حد نرمال زنده تر بردارید. اما اجازه دهید برنج در مدت زمان بیشتری با حرارت ملایم بپزد. برنج را تا حدی بپزید که وقتی دانه برنج را بین دو انگشت فشار می دهید مغزش کمی خام و اطرافش نرم باشد.

مرحله دوم

کمی روغن ته قابلمه بریزید و هر ته دیگی که مایل هستید ته قابلمه بچینید. لایه لایه آغاز به ریختن برنج، باقالی و شوید خشک و کمی ادویه پلویی و زعفران دم نموده کنید. اگر مایل باشید می توانید چند قاشق از آب گوشت را هم لابه لای برنج بریزید. به یاری ته قاشق چندین سوراخ تا ته قابلمه اضافه کنید تا برنج راحت تر دم بکشد. حرارت را کم کنید و در قابلمه را دمکنی قرار دهید تا برنج خوب دم بکشد. بعد از چند دقیقه که بخار برنج بلند شد میزانی کره داخل قابلمه بریزید. برنج که دم کشید، در قابلمه را باز کنید و حرارت را خاموش کنید تا دمای آن پایین بیاید.

در آخر میزانی نمک به ماهیچه اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2269

به "طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و رستورانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و رستورانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید