مشخص: مبارزه با ملخ صحرایی نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش وبلاگ واحدی، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به هشدار های فائو در مورد احتمال هجوم دستجات 100 میلیونی آفت ملخ صحرایی به ایران، گفت: برای تهیه سم و سمپاش نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مشخص: مبارزه با ملخ صحرایی نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سعید مشخص اضافه نمود: با وجود اینکه طی دوسال اخیر ادوات و دستگاه های مورد احتیاج مبارزه با آفت ملخ صحرایی را تهیه نموده ایم، اما اکنون احتیاجمند سمپاش و سم هستیم.

وی با بیان اینکه سم فعلی ما یک تا دو ماه آینده را پوشش می دهد، اظهارداشت: اگر بخواهیم آفت ملخ صحرایی را در استان های جنوبی کشور مهار کنیم احتیاجمند یاری دولت و سازمان مدیریت بحران کشور هستیم تا طی مدت دو تا سه ماه آینده مبلغ 200 میلیارد تومان را برای تهیه سم مور احتیاج به این بخش اختصاص دهند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور توضیح داد: اگر این اعتبار دیر تامین گردد به دلیل نداشتن سم کافی این آفت خسارت زا می تواند از خط مقدم عبور نموده و به عرصه های کشاورزی و استان های دیگر وارد گردد.

مشخص اضافه نمود: سال جاری 10 میلیارد تومان در اردیبهشت ماه و پنج میلیارد تومان در مهر و آبان ماه برای تهیه سم و سمپاش در استان ها تقسیم شد و قرار است 25 تا 30 میلیارد تومان تا انتها سال تخصیص یابد، اما چون هزینه سم سال جاری نسبت به سال گذشته حدود پنج برابر افزایش داشته است به ناچار باید مبلغ اعتباری این بخش افزایش پیدا کند.

به گفته وی؛ پیش از این هر لیتر سم با قیمت 40 هزارتومان خریداری می شد، اما در فروردین ماه سال جاری با تبدیل ارز رسمی به ارز نیمایی نرخ این سم به 200 هزار تومان رسیده است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه هر سری از دسته های ملخ صحرایی دارای 80 میلیون تا 100 میلیون جمعیت است، اضافه نمود: اکنون در قسمت های مرکزی عربستان، کویت، سواحل دریای سرخ، یمن، شرق آفریقا، سواحل سودان، سومالی، اتیوپی، اریتره و جیبوتی دسته های عظیم ملخ صحرایی وجود دارد.

وی اظهارداشت: ملخ های نابالغ صورتی به قرمز و ملخ های بالغ و بالدار، طلایی رنگ هستند که می توانند روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر پرواز نمایند و در صورت وجود باد شدید می توانند بالای 500 تا 1500 کیلومتر در یک روز حرکت داشته باشند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور توضیح داد: شرایط آب و هوایی در 6 ماهه گذشته به خصوص در پاییز برای ملخ صحرایی در شبه جزیره عربستان مساعد بوده و به دلیل وجود بارش های سیل آسا تعداد دسته های این آفت بیشتر شده که شرایط استقرار آن ها در مناطق نزدیک به ایران می تواند برای کشور ما تهدیدآمیز باشد.

وی گفت: به طور معمول هر ساله این آفت با گرم شدن هوا در شبه جزیره عربستان در بهمن ماه به سمت ایران می آید، اما سال جاری براساس پیش بینی سازمان هواشناسی جهانی و اتحادیه اروپا دمای هوای شبه جزیره عربستان بین 1 تا 1.5 درجه گرمتر از معمول خواهد شد که احتمال هجوم ملخ در ماه های دی و بهمن ماه وجود دارد.

مشخص اضافه نمود: به طور حتم حمله دسته های عظیم ملخ صحرایی استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، تمامی ساحل خلیج فارس، جاسک، سیستان و بلوچستان تا چابهار را درگیر خواهد نمود.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون آمادگی مبارزه با این آفت در سطح یک میلیون هکتار را در 10 تا 12 استان جنوبی کشور داریم و کوشش می کنیم سطح مبارزه در عرصه های بیابانی، مراتع و جنگل های استان های جنوبی انجام گردد به طور مثال کشور هند در سال های 2018 و 2019 خسارت قابل توجهی در دو ایالت خود متحمل شد.

مشخص با بیان اینکه آفت ملخ صحرایی به دلیل خسارت زایی بالا نباید وارد عرصه های کشاورزی و باغات گردد، اضافه نمود: مبارزه با این آفت تا تیر و اوایل مردادماه هر سال ادامه دارد بنابراین این امر منوط به پرداخت اعتبارات مورد احتیاج این بخش و استمرار آن است.

لازم به ذکر است، در سال 98 هجوم ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان های جنوبی کشور مشاهده شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه نهاده شد.

در تاریخ 30 بهمن سال 97 مبارزه با ملخ صحرایی در سطح 750 هزار هکتار از 9 استان جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ های صحرایی در راستا حرکت خود با تغذیه از سبزینه های مختلف جنگل ها، باغ های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می شوند.

سال جاری اولین دستجات ملخ از کویت، هند و پاکستان به کشور ما سرازیر شدند و از ابتدای آبان ماه سال جاری تا به امروز، مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح 119 هکتار از اراضی دو استان هرمزگان و بوشهر انجام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1549

به "مشخص: مبارزه با ملخ صحرایی نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص: مبارزه با ملخ صحرایی نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید