وزیر صمت: با سامانه شفافیت فروشگاهی می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم

به گزارش وبلاگ واحدی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است، گفت که با این سامانه دیگر نیازی به خوداظهاری نیست و قیمت ها کاملا می تواند با استفاده از این سامانه کنترل گردد.

وزیر صمت: با سامانه شفافیت فروشگاهی می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم

به گزارش ایسنا، سید رضا فاطمی امین در جلسه پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت از یک مرحله ای به بعد قطع شده، اظهار کرد: در حال حاضر در این سامانه آمار واردات، فراوری و شرایط شرکت های پخش موجود است، اما خروجی و انتهای زنجیره هنوز تعیین نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این سامانه شرایط بازار و قیمت ها تعیین نیست، توضیح داد: بنابراین سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است.

به گفته این مقام مسئول پیش از این سامانه این وزارتخانه روزانه قیمت حداکثر 100 قلم کالا را در سطح بازار آنالیز و میانگین کشوری را محاسبه می کردند. اما ممکن است این اعداد دقیق نباشد و تعداد کالا ها نیز محدود است.

وی اضافه نمود:، اما در سامانه فروشگاهی وقتی کسی خرید می نماید و کارت می کشد، همه اطلاعات شامل نوع، اندازه و قیمت کالا برای سامانه ارسال می گردد. تا به امروز اطلاعات 9600 فروشگاه روزانه به سامانه ارسال می گردد.

به گفته وزیر صمت این روند دو کارکرد دارد. اول اینکه موجودی ها را تعیین می نماید. پیش از این آمار انبار شرکت های پخش در دسترس بود، اما با راه اندازی سامانه شفافیت فروشگاهی اطلاعات فروشگاه ها از جمله اینکه فروشگاه چقدر کالا تحویل گرفته، چقدر فروخته شده و چقدر کالا در انبار فروشگاه است، هم در دسترس وزارتخانه قرار می گیرد. برای تعیین شدن قیمت کالا ها در بازار نیز نیازی به خوداظهاری نیست و به محض پرداخت به صورت سیستمی تعیین است؛ بنابراین قیمت ها کاملا می تواند با استفاده از این سامانه کنترل گردد.

وی اضافه نمود: بعلاوه این سامانه بیگ دیتا در اختیار وزارتخانه قرار می دهد که می توان با استفاده از آن ها تحلیل های مختلفی ارائه کرد. مثلا می توان تاثیر افزایش مصرف یک کالا روی بقیه کالا ها را آنالیز کرد و در مجموع امکان تبیین بازار فراهم می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2369

به "وزیر صمت: با سامانه شفافیت فروشگاهی می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر صمت: با سامانه شفافیت فروشگاهی می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید