پیش بینی اویل پرایس درباره دستیابی ایران به هدف تولیدی از پارس جنوبی

به گزارش وبلاگ واحدی، خبرنگاران؛ اویل پرایس پیش بینی کرد: ایران به هدف خود در فراوری روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز از بزرگترین معدتن گاز طبیعی دنیا -پارس جنوبی- دست خواهد یافت.

پیش بینی اویل پرایس درباره دستیابی ایران به هدف تولیدی از پارس جنوبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از شفقنا، اویل پرایس در یادداشتی خاطرنشان کرد ایران در امسال به هدف خود در فراوری روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی، عظیمترین ذخیره گاز در دنیا، خواهد رسید.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اویل پرایس؛ میدان غیر مشترک گاز طبیعی پارس جنوبی هسته اصلی راهبرد ایران برای فراوری حداقل یک بیلیون متر مکعب گاز در روز می باشد. اهمیت این کار به اندازه فراوری 5.7 میلیون بشکه نفت خام در روز است. با این حال، فراوری گاز طبیعی برخلاف نفت در نتیجه تحریم های ایالات متحده به عظیمی نخورده است. ایران در حال حاضر 857 میلیون متر مکعب گاز طبیعی فراوری می نماید. طبق برآوردها، رسیدن به هدف یک میلیارد متر مکعب تا انتها امسال امکان پذیر است و به ایران اجازه می دهد تا صادرات گازش را به آسیا، به ویژه چین، افزایش دهد. ایران میخواهد ابتدا افزایش صادرات LPG و در مرحله بعد LNG را در دستور کار قرار دهد.

کلید رسیدن به چنین هدفی در میدان گاز طبیعی غیر مشترک پارس جنوبی نهفته است، یک میدان 3700 کیلومتر مربعی که بخشی از میدان 9700 کیلومتر مربعی مشترک بین ایران و قطر است. سهم ایران 14.2 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی- 8 درصد از ذخایر گازی دنیا- به علاوه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است. در حال حاضر این بخش 60 درصد از کل گاز فراوریی ایران - چیزی در حدود 700 میلیون متر مکعب در روز - را فراوری می نماید. با تکمیل شمار دیگری از 27 فاز کنونی پارس جنوبی و با پیشرفت چشمگیر دو فاز 11 و 14 در ماه های آینده، 150 تا 180 میلیون متر مکعب به جریان گاز ایران اضافه خواهد شد.

چین که پس از اعمال دوباره تحریم های آمریکا جانشین شرکت توتال فرانسه در توسعه فاز 11 پارس جنوبی شده بود، حالا در پی جنگ تجاری با آمریکا و همه گیری ویروس کرونا، چندان تمایلی ندارد که آتش تنش خود با واشنگتن را با ادامه حضورش در این میدان نفتی شعله ور تر کند. اگر چه پکن هنوز هم متعهد است که در تامین اقتصادی، فناوری و مشاوره به ایران یاری کند، اما فاز 11 پارس جنوبی در چند هفته اخیر شاهد پیشرفت هایی به مدد شرکت های ایرانی بوده است. بیژن زنگنه هفته گذشته خاطرنشان کرد که ایران حتی بدون حضور فرانسه و چین نیز ظرفیت فراوریش در فاز یازده را افزایش داده و به 56 میلیون متر مکعب به همراه 75000 بشکه میعانات گازی رسانده است. همه اینها سطح تکمیل این فاز پارس جنوبی را به 30 درصد رسانده است. زنگنه اضافه نمود که فاز 11 به صورت دو مرحله یکپارچه توسعه یافته که هر مرحله شامل 15 حلقه چاه و دو خط لوله 32 اینچی تا مسافت 270 کیلومتر به عسلویه و کنگان می باشد.

فاز 14 پارس جنوبی نیز با نرخ کاملی بازیافت گاز را شروع نموده و ظرفیت فراوری 14.2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 20 هزار بشکه میعانات گازی، سولفور، LPG و اتان را دارد. قرار است فاز 13 تا 57 میلیون متر مکعب گاز فراوری کند و فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 نیز کاملا عملیاتی هستند.

با توسعه خط لوله گوره- جاسک، برنامه های صادراتی LPG ایران مزیت بیشتری پیدا می نمایند. تحریم ها سرعت توسعه این بخش را کم کرد، با این حال ایران حتی تحت تحریم ها هیچ یک از بازارهای LPG خود را از دست نداد و اکنون یکی از عظیم ترین و مطمئن ترین عرضه نمایندگان این گاز است. ایران حتی تحت تحریم ها سالانه هشت میلیون تن LPG صادر می کرد. اگر تمام فازهای پارس جنوبی آنلاین شوند، ایران می تواند میزان فراوری LPG خود را دو برابر نموده و 40 درصد از بازار صادرات خاورمیانه را در دست بگیرد. ایران با یک سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری توانسته بسیاری از صنایع و خانه های ایرانی را به گاز طبیعی متصل کند و با ایجاد ظرفیت صادرات LPG، حدود 9 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند. جایگزینی یک لیتر LPG با گاز طبیعی به افزایش .03 دلاری در درآمدهای صادراتی منتهی شده است.

هنوز هم چین کلیدی ترین بازار هدف برای صادرات LPG ایران محسوب می گردد. به رغم تحریم ها و جنگ تجاری چین و ایالات متحده، پکن در سه ماه اول امسال هر ماه با احتیاط نیم میلیون تن LPG از ایران وارد می کرد. تا قبل از انتشار کویید 19، این حجم از صادرات درآمد ماهیانه 200 میلیون دلاری را برای ایران در بر داشت. قبل از اینکه چین بر واردات گاز مایع از ایالات متحده تعرفه بگذارد، 20 درصد از مجموع گاز مایع وارداتی اش از ایالات متحده تامین می شد. با این حال، پس از وضع تعرفه ها، خریداران چینی به سمت فروشندگان ایرانی

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1193

به "پیش بینی اویل پرایس درباره دستیابی ایران به هدف تولیدی از پارس جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی اویل پرایس درباره دستیابی ایران به هدف تولیدی از پارس جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید