چگونه بفهمیم افسردگی گرفتیم؟

به گزارش وبلاگ واحدی، یک روانشناس، در پاسخ به این سوال که نشانه های افسردگی را چگونه تشخیص دهیم؟، توضیح داد: همه ما گاهی بی حال و بی حوصله می شویم و از رفتن به محل کار و میهمانی پرهیز می کنیم، اما این افسردگی نیست، بلکه افسردگی باعث مختل شدن عملکرد افراد می گردد و فعالیت های روزمره آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه بفهمیم افسردگی گرفتیم؟

به گزارش ایسنا، زهره تیموری افسردگی را از شایع ترین اختلالات روانی دانست و اظهار کرد: افسردگی به عنوان سرماخوردگی بیماری های روانی مطرح است، یعنی همانگونه که هیچ فردی نمی تواند ادعا کند دچار سرماخوردگی نشده، هیچ فردی هم نمی تواند بگوید که دچار افسردگی نشده است، اما شدت و ضعف آن در افراد فرق دارد.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت دنیای براساس پژوهش های انجام گرفته بیماری های اصلی دنیا که بیشترین منابع کشور ها را از بین می برد را اعلام نموده، اضافه نمود: همه با سرطان آشنایی داریم و افراد مبتلا به آن میلیون ها تومان برای درمان هزینه می نمایند، بیماری های قلبی و عروقی نیز افراد زیادی را گرفتار نموده، اما طبق پژوهش های سازمان بهداشت دنیای در سال 1990 بیماری های عفونی، ویروسی و میکروبی هزینه زیادی را بر بشر تحمیل نموده و پس از آن بیماری های قلبی و افسردگی قرار گرفته است.

این روانشناس ادامه داد: با توجه به پیش بینی های سازمان بهداشت دنیای، تا سال 2030 افسردگی دومین بیماری شایع دنیا خواهد بود که منابع کشور ها را از بین می برد و بشر را زمین گیر می نماید لذا شناخت نسبت به این بیماری در پیشگیری و درمان بسیار موثر است.

تیموری، با بیان اینکه افراد حس می نمایند افراد افسرده خودشان را به حالی و بی دردی و بی ارادگی زده اند، توضیح داد: اراده نقشی در افسردگی ندارد، بلکه سه عامل زیستی، اجتماعی و روانی در افسردگی اثرگذار است.

وی با اشاره به وجود ژن افسردگی در بعضی از افراد، گفت: افرادی که ژن افسردگی را دارند بیشتر به این اختلال مبتلا می شوند، اما بادی در محیط مساعد مانند بیکاری و فقر و شکست و طلاق و... قرار گیرند تا ژن ها عمل نمایند.

این روانشناس، ترافیک، آلودگی محیط زیست، زندگی صنعتی، سبک تغذیه ای و مسابقه بشر برای ورود به عرصه های تحصیلی و مالی و اداری و... را از جمله عوامل اجتماعی در بروز افسردگی دانست و گفت: چشم و همچشمی ها موجب شده خانواده ها خوشبختی و سعادت و شادکامی را فراموش نموده اند.

وی با بیان اینکه بعضی از خانواده ها از همه امکانات رفاهی برخوردار هستند، اما باز تشخیص افسردگی می گیرند، اعلام کرد: گاهی افسردگی از نداشته ها نیست، بلکه عدم مهارت برای مدیریت هیجانات ناخوشایند افراد رادچار افسردگی می نماید، زیرا افراد نگاه مسئله محور و مهارت حل مسئله ندارند و برخورد هیجانی با مسائل می نمایند.

تیموری، با اشاره به نگرش منفی افراد افسرده به زندگی، اعلام کرد: افراد افسرده نیمه خالی لیوان را می بینند و با تکرار کمبود ها و ندیدن داشته ها خلق خودشان را تنگ می نمایند.

این روانشناس، خودرمانی را راه چاره مناسبی برای افسردگی ندانست و ادامه داد: گاهی افراد افسرده به سمت درمان های غلط می فرایند و دارو های خواب آور می خوردند و ویتامین درمانی می نمایند تا خودشان را نجات دهند، اما شرایط وخیم تر می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که نشانه های افسردگی را چگونه تشخیص دهیم؟، توضیح داد: همه ما گاهی بی حال و بی حوصله می شویم و از رفتن به محل کار و میهمانی پرهیز می کنیم، اما این افسردگی نیست، بلکه افسردگی باعث مختل شدن عملکرد افراد می گردد و فعالیت های روزمره آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

تیموری، کمرنگ شدن روابط اجتماعی و کاهش علاقمندی به فعالیت های روزمره و خراب شدن رابطه با اعضای خانواده و کم خوابی و پرخوابی و افزایش وزن و کاهش وزن و... را از دیگر علائم افسردگی دانست و اعلام کرد: فرد افسرده احساس گناه و بی ارزشی و پوچی به سراغش می آید و کم انرژی می گردد.

وی با بیان اینکه مغز انسان در برابر علائم بیماری ها واکنش نشان می دهد و حساس است، اضافه نمود: در افسردگی مغز خودش تحت تاثیر قرار میگیرد و لذا فرد نمی تواند اختلال را تشخیص دهد. اطرافیان فرد مبتلا به افسردگی باشد علائم را شناسایی نمایند و پیشنهاد مراجعه به روانشناس و روانپزشک را دهند و معمولا فرد افسرده قبول می نماید، اما اگر اختلال شدیدتر گردد دیگر فرد بیماری خودش را قبول نمی نماید.

این روانشناس، از اطرافیان خواست نسبت به علائم افسردگی حساس باشند و گفت: افسردگی عوارض زیادی دارد که یکی از خطرناکترین آن ها خودکشی است.

وی با بیان اینکه زنان در افسردگی حساس تر هستند، گفت: باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنیم و دارودرمانی داشته باشیم، البته ورزش و موارد تغذیه ای برای پشگیری از افسردگی ضروری است، اما راه چاره درمان نیست.

تیموری، با اشاره به راهکاهی پیشگیری از افسردگی، یادآور شد: افراد باید خودشان را برای زندگی سخت و پرچالش آماده نمایند و زندگی واقعی را با تولد و مرگ و به دست آوردن و از دست دادن بپذیرند لذا باید تاب آوری را افزایش دهیم و نگرش مثبت و خوش بینانه به زندگی داشته باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 2153

به "چگونه بفهمیم افسردگی گرفتیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بفهمیم افسردگی گرفتیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید