کشف 2 سیاره در فاصله 11 سال نوری از زمین

به گزارش وبلاگ واحدی، گروهی از ستاره شناسان آلمانی پیروز به کشف دو سیاره ابرزمین در نزدیکی ستاره کوتوله قرمز Gliese 887 شدند که تنها 11 سال نوری از زمین فاصله دارند.

کشف 2 سیاره در فاصله 11 سال نوری از زمین

ابرزمین ها سیاراتی هستند که جرم آنها از زمین بیشتر اما از سیاره های غول یخی مانند اورانوس و نپتون کمتر است. این دو سیاره فراخورشیدی - سیاراتی که در خارج از منظومه شمسی قرار دارند - به ترتیب Gliese 887b و Gliese 887c نام دارند.

ساندرا سافرز ستاره شناس دانشگاه گوتینگن در آلمان و نویسنده مطالعه ای در زمینه این سیاره های فراخورشیدی که در مجله Science منتشر شده است، گفت: این سیاره ها بهترین زمینه را برای مطالعات بیشتر در زمینه جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی فراهم می کنند.

محققان این سیستم را با استفاده از طیف نگاری HARPS رصدخانه جنوبی اروپا تحت کنترل قرار دادند و حدود 20 سال داده های آرشیوی را در زمینه سیاره های Gliese 887 آنالیز کردند.

آنها با استفاده از فناوری به نام اثر دوپلر متوجه شدند که مدار این سیاره ها تنها 9.3 و 21.8 روز است که از مدار به شدت بیضی 88 روزه عطارد، سریع تر است.

سیاره های Gliese 887b و Gliese 887c در نزدیکی منطقه قابل سکونت ستاره خود، محلی که به طور بالقوه ممکن است آب مایع داشته باشد، قرار دارند. گفته می شود اندازه گیری های Gliese 887c نشان می دهد که دمای سطح این سیاره 158 درجه فارنهایت یا 70 درجه سانتیگراد است.

محققان دانشگاه گوتینگن تایید کرد که وجود شرایط مطلوب در سیاره های Gliese 887 به این معنا است که این سیاره های تازه کشف شده می توانند جو خود را حفظ کنند یا جوهای ضخیم تری از زمین داشته باشند و به طور بالقوه میزبان حیات باشند.

تحقیق این محققان همچنین نشان می دهد که سیاره های فراخورشیدی همسایه ما در نهایت می توانند اهداف خوبی برای مطالعه نسل بعدی تلسکوپ جیمز وب اسپیس ناسا باشند. این تلسکوپ که جایگزین تلسکوپ هابل می شود می تواند اطلاعات بیشتری ارائه دهد از جمله اینکه آیا سیاره های فراخورشیدی Gliese 887 اتمسفر دارند یا خیر.

محققان همچنین سیگنال دیگری کشف کردند که می تواند با سیاره احتمالی سوم که ممکن است برای زندگی مناسب تر باشد، مطابقت داشته باشد.،ایرنا