خبرنگاران گام بلند آذربایجان غربی برای تبدیل به قطب پتروشیمی کشور

به گزارش وبلاگ واحدی، ارومیه- خبرنگاران- طرح سولفات پتاسیم مجتمع پتروشیمی ارومیه امروز/پنجشنبه/ در حالی به بهره برداری می رسد که می توان آن را یکی از گام های نخست و البته طلایی در راستای توسعه آذربایجان غربی، ارتقای شاخص های فراوری و افزایش اشتغال به ویژه در حوزه مهمی نظیر پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن قلمداد کرد.

خبرنگاران گام بلند آذربایجان غربی برای تبدیل به قطب پتروشیمی کشور

به گزارش خبرنگاران، آذربایجان غربی که سالهای طولانی یکی از استان های غیربرخوردار در حوزه زیرساختی بوده؛ هم اینک با سرمایه گذاری دولت های یازدهم و دوازدهم درحال برخورداری از تمامی امکانات و زیرساختهاست.

آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید علاوه بر ورود راه آهن به مرکز استان (ارومیه) با جمعیت بیش از یک میلیون نفری، ساخت فرودگاه سوم استان در منطقه آزاد ماکو، احیای دریاچه ارومیه و هزینه کرد 100 هزار میلیارد ریالی برای عملیات اجرایی آن و همچنین صدها طرح کوچک و عظیم دیگر، توجه به توسعه صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی در این استان با اهتمام دولت تدبیر و امید رنگ و بوی دیگری گرفته است.

در این استان که تا پیش از دولت یازدهم، بویی از صنایع مرتبط با حوزه نفت و طلای سیاه نبود، از ابتدای دولت تدبیر و امید طرح های پتروشیمی به ویژه با تکیه بر خط انتقال غرب کشور راه اندازی شد و این استان را به استانی در زمره فراورینمایندگان حوزه پتروشیمی قرار داد.

بعد از افتتاح کارخانه پتروشیمی میاندوآب در اوایل تابستان سال جاری، یکی از طرح های مهمی که در حوزه پتروشیمی طی سال های اخیر در آذربایجان غربی اجرایی شده و امروز به بهره برداری می رسد، طرح فراوری سولفات پتاسیم در مجتمع پتروشیمی ارومیه بوده که برای اجرای آن صدها میلیارد ریال هزینه شده است.

بعد از ماه ها کوشش متخصصان بومی در حوزه پتروشیمی، این طرح آماده بهره برداری شده و امروز به دستور ریاست جمهوری به بهره برداری می رسد تا علاوه بر کاهش تکیه بر واردات محصول مهم سولفات پتاسیم، درآمدزایی خوبی نیز حاصل شده و زمینه برای محصولات با تکیه بر سولفات پتاسیم هم فراهم گردد.

95 درصد نیروهای شاغل در طرح فراوری سولفات پتاسیم در ارومیه بومی هستند

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه امروز، پنجشنبه با دستور رییس جمهوری افتتاح می گردد، گفت: بیش از 95 درصد از نیروهای شاغل در این طرح، بومی هستند و زمینه اشتغال خوبی با اجرای آن فراهم شده است.

محمد مهدی شهریاری تاکید نمود: علاوه بر آن، طرح فراوری سولفات پتاسیم با توجه به شرایط تحریم ظالمانه و عدم حضور کارشناسان خارجی با همت متخصصان ایرانی ساخته شده و همه فناوری ساخت در این حوزه، محصول تکنسین های داخل کشور است.

وی اظهار کرد: این طرح ملی که برای اجرای آن چهارمیلیون و 100 هزار یورو هزینه ارزی و 379 میلیارد ریال هزینه ریالی انجام شده، همزمان با سی و هشتمین هفته اجرای پویش ملی به بهره برداری می رسد.

وی بیان نمود: این طرح در راستای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی، بسیار ارزشمند بوده و در مدت کمتر از 24 ماه تکمیل شده است.

استاندار آذربایجان غربی افزود: با توجه به اینکه اصلی ترین محصول فراوریی در پتروشیمی ارومیه اسید سولفوریک است، برای تبدیل آن به یک محصول با ارزش دیگر، این طرح را در سال 1397 شروع کردیم که محصول آن 40 هزار تن سولفات پتاسیم و 50 هزار تن اسید کلریدریک است.

وی اظهار کرد: شرکت پتروشیمی ارومیه از شرکت های تابعه گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان پترول و هلدینگ خلیج فارس است.

تامین بخشی از احتیاج وارداتی کشور در واحد سولفات پتاسیم ارومیه

مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) هم در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه هم اینک بخشی از احتیاج کشور به سولفات پتاسیم وارد می گردد، گفت: با راه اندازی واحد سولفات پتاسیم ارومیه، میزان قابل توجهی از واردات این محصول مهم کاسته و از خروج ارز جلوگیری می گردد.

رسول اشرف زاده افزود: میزان فراوری این واحد جدید که فردا، با دستور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد، 40 هزار تن سولفات پتاسیم و 50 هزار تن اسید کلریدریک است که ارزش بسیار زیادی در تکمیل زنجیره ارزش بخش پتروشیمی در کشور دارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 580 میلیارد ریالی برای اجرای این طرح، افزود: میزان درآمدزایی آن، حدود چهار هزار و 650 میلیارد ریال است که درآمدزایی بسیار مناسبی برای این بخش محسوب می گردد.

مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) با بیان اینکه پتروشیمی ارومیه یکی از شرکت های قدیمی این گروه بوده و از سال 1370 فعالیت خود را با فراوری چهار هزار تن ملامین شروع نموده، ادامه داد: هم اینک 184 هزار تن، ظرفیت فراوری این مجتمع است و محصولات متنوعی نظیر ملامین، اسید سولفوریک و اسید کلریدریک فراوری می نماید.

اشرف زاده اظهار کرد: در کنار تکمیل زنجیره ارزش، توسعه این واحد نیز در دستور کار شرکت است که در این راستا، 2 طرح توسعه شامل فراوری پلی آلومینیوم کلراید و راه اندازی نخستین پارک صنعتی ملامین کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: ظرفیت در نظر گرفته شده پلی آلومینیوم کلراید 20 هزار تن بوده و می تواند بخش زیادی از احتیاج کشور را به این محصول تامین کند.

وی افزود: همچنین در صدد هستیم نخستین پارک صنعتی ملامین کشور را در پتروشیمی ارومیه راه اندازی کنیم که عملیات اجرایی آن از دهه فجر سال جاری شروع می گردد.

جلوگیری از خام فروشی هداف راه اندازی طرح سولفات پتاسیم

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه نیز گفت: واحد سولفات پتاسیم این مجتمع با هدف تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی و توسعه محصولات متنوع و استراتژیک در مدار فراوری قرار گرفته است.

کریم دلجوان اظهار کرد: خط فراوری سولفات پتاسیم با ظرفیت سالانه 40 هزار تن با پیروزیت راه اندازی شد و باتوجه به بهره برداری این خط فراوری؛ سبد محصولات شرکت تکمیل تر شده است.

وی افزود: واحد فراوری پتاسیم این شرکت با هدف فراوری محصول جانبی اسید کلریدریک با ظرفیت 50 هزار تن در سال به سبد محصولات شرکت اضافه شد که یکی از مواد اولیه مورد استفاده در پروژه جدید پلی آلومینیم کلراید است.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان جهش فراوری از سوی رهبر معظم انقلاب، افزود: پتروشیمی ارومیه برنامه های مبسوطی جهت فراوری محصولات متنوع در دست دارد که بهره برداری از طرح سولفات پتاسیم از جمله مهمترین آنها بوده است.

دلجوان بهره برداری از این واحد را مرهون کوشش های مهندسان و متخصصان جوان و عملیاتی خود دانسته که بدون حضور کارشناسان خارجی پیروز شدند بهره برداری از طرح سولفات پتاسیم را به نام خود ثبت نمایند.

وی تاکید نمود: راه اندازی واحدهای فراوریی در شرایطی که کشور علاوه بر فشار تحریم های یک جانبه آمریکا و متحدانش با بحران کرونا نیز دست و پنجه نرم می نماید، می تواند یکی از راه های برون رفت از فشارهای مبتلابه مالی باشد.

دلجوان با تاکید براینکه محدودیت ها و تحریم ها، مدیریت را به سمت نگاه به داخل و بومی سازی سوق داده است، توضیح داد: بخش عمده ای از تجهیزات و قطعات واحد فراوریی سولفات پتاسیم توسط سازندگان داخلی ساخته شده است.

با راه اندازی این طرح، انتظارها برای توسعه حوزه پتروشیمی در شهر ارومیه و شمال غرب کشور افزایش یافته که یکی دیگر از گام ها در این بخش، راه اندازی نخستین پارک ملامین کشور در این شهر است که طبق گفته ها، قرار شده سال جاری شروع گردد و در سریع ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

امری که می تواند علاوه بر تبدیل ارومیه به یکی از قطب های مهم پتروشیمی کشور، اشتغال قابل توجهی نیز برای جوانان منطقه فراهم کند.

واحد فراوری سولفات پتاسیم مجتمع پتروشیمی ارومیه، تا ساعتی دیگر با دستور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1538

به "خبرنگاران گام بلند آذربایجان غربی برای تبدیل به قطب پتروشیمی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گام بلند آذربایجان غربی برای تبدیل به قطب پتروشیمی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید