خسارت وی اچ اس به شیلات لرستان

به گزارش وبلاگ واحدی، به گزارش خبرنگاران، غلامرضا توکلی مدیرکل دامپزشکی لرستان ظهر سه شنبه در شورای سلامت لرستان در سخنانی با بیان اینکه لرستان یکی از استان های آبزی پرور است، گفت: میزان فراوری ماهی قزل آلا در لرستان طی سال گذشته حدود 24 هزار تن بوده است.

خسارت وی اچ اس به شیلات لرستان

خسارت وی اچ اس به مزارع پرورش ماهی

وی با بیان اینکه لرستان حرف اول فراوری ماهی قزل آلا را در سطح کشور می زند، گفت: در این رابطه تصمیم گرفتیم که در ارتباط با فراوری ماهی بهسازی در سطح استان انجام دهیم.

توکلی با اشاره به شیوع بیماری وی اچ اس در برخی از مزارع پرورش ماهی لرستان، گفت: این امر موجب شد که ما مجبور شویم ماهی ها را معدوم سازی نموده و یا مزارع پرورش ماهی را خشک کنیم.

وی، تاکید نمود: ایجاد چاهک ها در حریم رودخانه ها و مزارع پرورش ماهی که از سوی استان چهار محال بختیاری نیز عملیاتی گردیده به صورت علمی و تجربی نتیجه بخش بوده و می تواند در لرستان نیز اجرایی شود.

نادر زکیان رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه 13 درصد ماهیان سردآبی کشور در لرستان فراوری می شود، گفت: همچنین لرستان در بحث فراوری ماهیان گرم آبی رتبه هفتم کشور را دارد.

آلودگی آب رودخانه و خسارت به مزارع پرورش ماهی

وی با بیان اینکه لرستان بزرگترین فراوری نماینده ماهی قزل آلا در کشور است، بیان کرد: طی سالیان اخیر بیماری های ویروسی به خصوص بیماری هایی مانند وی اچ اس آی اچ اس خسارت اقتصادی زیادی به صنعت آبزی پروری وارد نموده است.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه دامپزشکی با توجه به وظایف ذاتی که دارد اقدام به کنترل این بیماری ها نموده است، گفت: همچنین با بحث خشکاندن مزارع پرورش ماهی به صورت مقطعی این بیماری را کنترل نموده ایم.

زکیان توضیح داد: اما با توجه به اینکه ماهیان فراری و وحشی دوباره در رودخانه آلوده می شوند، بیماری دوباره به مزارع بر می شود.

وی با بیان اینکه منابع آبی مزارع پرورش ماهی از طریق آب چشمه، چاه و یا رودخانه تامین می شوند، گفت: ما در رابطه با آب چشمه ها و چاهها مشکلی نداریم چرا که یک آب مطمئن بوده و آلوده نمی شوند و وارد مزارع پرورش ماهی می شوند.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی لرستان، بیان داشت: مشکل ما مربوط به مزارع پرورش ماهی بوده که آب آنها از طریق رودخانه ها تامین می شود.

ماهی همراه با آنتی بیوتیک

زکیان با بیان اینکه دلایل آلودگی منابع آبی رودخانه ای، ورود فاضلاب خام روستاهای مجاورت رودخانه و یا فاضلاب شهری، ذرات معلق و آلاینده های شیمیایی، فلزات سنگین، سموم و ... است که می توانند وارد مزارع پرورش ماهی شوند، گفت: حدود دو سوم پرورش ماهی های لرستان از آب رودخانه استفاده می نمایند.

وی با اشاره به اینکه این امر در فراوری ماهی سالم مشکل ایجاد می نماید، گفت: این امر در برخی از محموله های صادراتی استان و برخی استان های دیگر به روسیه وجود داشته است.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه برخی از آلاینده ها مانند فلزات سنگین و ... از بالا دست رودخانه ها توسط افراد، تاسیسات، فاضلاب روستایی و ... رها می شوند، گفت: بر اساس آزمایش های انجام شده ممکن بوده که این آلاینده ها موجب ایجاد خطر در سلامت ماهی شوند.

زکیان با تاکید بر اینکه پرورش دهنده به دلیل این آلودگی ها که داخل آب وجود دارد مجبور می شوند که به صورت مداوم از آنتی بیوتیک استفاده نمایند، گفت: این امر نیز مخاطراتی نظیر باقی مانده آنتی بیوتیکی در محصول نهایی که همان ماهی بوده ایجاد می نماید.

استمرار زیان دهی مزارع پرورش ماهی

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکار ها در این زمینه این بوده که از آب رودخانه با ایجاد چاهک های حریمی استفاده شود، ادامه داد: در این راستا مزارع ماهی حاشیه رودخانه ها، آب را از طریق زهکشی گرفتن می نمایند.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه این امر در کاهش استفاده از منابع آبی زیرزمینی تاثیر گذار خواهد بود، ادامه داد: این چاهک ها با نظر امور آب حفر می شوند.

زکیان با تاکید بر تصویب مصوبه ای برای ایجاد این چاهک ها در شورای سلامت لرستان، ادامه داد: این چاهک ها نقش یک فیلتر شنی را در حریم رودخانه ایجاد می نمایند و موجب تصفیه آب ورودی و جلوگیری از آلودگی ناشی مزارع بالادستی، کاهش بیماری های ویروسی آبزیان، کاهش تلفات و ... می شوند.

وی با بیان اینکه پرورش مزارع پرورش ماهی که از آب رودخانه استفاده می نمایند به دلیل زیان دیدن مداوم، خودشان علاقه مند هستند که این چاهک ها ایجاد شوند، گفت: این طرح در استان چهارمحال بختیاری اجرایی گردیده است.

مزارع پرورش ماهی که از چرخه فعالیت خارج شدند

نامدار صیادی معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه بیماری وی اچ اس خسارت های زیادی را به مزارع پرورش ماهی لرستان وارد نموده است، گفت: این امر به گونه ای بوده که بخش قابل توجهی از پرورش ماهی های استان از چرخه فعالیت خارج شدوند.

وی، بیان داشت: در این راستا اگر به صورت عملیاتی از استان هایی که اقدام به ایجاد این چاهک ها نموده اند بازدید انجام شده و نتایج آن را مثبت ارزیابی گردیده، می توان اقدام به ایجاد این چاهک ها کرد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه با این وجود هزینه هایی برای صاحبان مزارع پرورش ماهی ایجاد این چاهک ها خواهند داشت، گفت: برای تامین این هزینه ها باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

صیادی با تاکید بر اینکه ما به هر کاری که به سلامت و سفره مردم بر می شود توجه ویژه داریم، گفت: در این راستا ما موافق هستیم که این طرح با هماهنگی با امور آب اجرایی شود.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 11 شهریور 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 37

به "خسارت وی اچ اس به شیلات لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت وی اچ اس به شیلات لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید