دسترسی آنلاین به بیش از 5 میلیارد رکورد داده دریایی

به گزارش وبلاگ واحدی، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، همزمان با هفته پژوهش، امکان دسترسی به بیش از 5 میلیارد رکورد داده های دریایی شامل طرح های پژوهشی درون سازمانی، گشت های دریایی، طرح های کلان پایش پژوهشگاه و همچنین داده های چند سازمان بین المللی از طریق پورتال مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به منظور ارائه خدمات بهتر به پژوهشگران و سازمانهای دریایی فراهم شد.

دسترسی آنلاین به بیش از 5 میلیارد رکورد داده دریایی

دکتر بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه در این خصوص گفت: پایگاه داده این مرکز هم اکنون 232 رکورد فراداده، 130 مجموعه داده، 2000 جدول داده و 5.4 میلیارد رکورد داده های اندازه گیری دریایی، اقیانوس شناسی ماهواره ای و داده های مدل سازی را به صورت رایگان و بدون محدودیت، منطبق با استانداردها و سیاست های برنامه بین المللی تبادل داده های اقیانوسی (IODE) در دسترس قرار داده است.

وی اضافه کرد: این اطلعات در حوزه های مختلف دریایی شامل فیزیک، شیمی، زیست شناسی، هواشناسی و زمین شناسی دریا در محیط های دریایی ایران (خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند) هستند.

ابطحی با اشاره به قابلیت های این پورتال اضافه کرد: از طریق این پورتال، دسترسی به فراداده های (متادیتا) چند سازمان ملی شامل سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان نقشه برداری کشور، سازمان هواشناسی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات آب نیز امکانپذیر می باشد. همچنین این پورتال، دسترسی به داده ها و سایر خدمات و محصولات این مرکز را تسهیل می کند و فرایند کشف داده، ارزیابی و دسترسی به زیرساخت مناسب داده یکپارچه را فراهم می کند.

مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی ایران، با حمایت سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و زیر نظر کمیسیون بین- دولتی اقیانوس شناسی (IOC) در سال 1374 آغاز به کار کرد. این مرکز که یکی از اعضای برنامه بین المللی تبادل داده ها و اطلاعات اقیانوسی (IODE) محسوب می شود و بعنوان نماینده IODE در ایران فعالیت می کند در سال 2017 پیروز به کسب اعتبارنامه چارچوب مدیریت کیفیت داده های اقیانوسی از برنامه بین المللی تبادل داده های اقیانوسی (IODE) شده است. گفتنی است در حال حاضر بیش از 100 مرکز ملی داده های اقیانوسی در سراسر جهان فعال هستند که از این تعداد تنها 9 مرکز پیروز به کسب گواهینامه داده های اقیانوسی شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 753

به "دسترسی آنلاین به بیش از 5 میلیارد رکورد داده دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسترسی آنلاین به بیش از 5 میلیارد رکورد داده دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید