مزایا و معایب سوخت های جایگزین که احتمالاً نمی دانستید

به گزارش وبلاگ واحدی، مزایا و محدودیت های سوخت های جایگزین را باید قبل از آنکه به آن ها وابسته شویم در نظر بگیریم. سوخت های جایگزین را ناجیان بحران انرژی که در آینده نه چندان دور احتمالاً با آن روبرو خواهیم شد در نظر می گیریم.

مزایا و معایب سوخت های جایگزین که احتمالاً نمی دانستید

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

مزایا و محدودیت های سوخت های جایگزین را باید قبل از آنکه به آن ها وابسته شویم در نظر بگیریم. سوخت های جایگزین را ناجیان بحران انرژی که در آینده نه چندان دور احتمالاً با آن روبرو خواهیم شد در نظر می گیریم. انرژی همه جا هست. انرژی چیزی که ما را به حرکت درمی آورد و چیزی است که ما را متوقف می نماید. ولی، ما برای کار کردن ساخته های دسته خود به انرژی تنوناپذیر یا به عبارتی سوخت احتیاج داریم. حداقل، تا به حال اینطور بوده است. دنیا در آستانه بحران انرژی قرار گرفته است و تأثیرات منابع انرژی فعلی ما روی محیط زیست به سرعت در حال افزایش هستند. در پرتو این حقیقت، سوخت های جایگزین وارد بازی شده اند. مانند هر جنبه نو در جامعه سوخت های جایگزین هم با مزایا و معایبی همراه هستند که در اینجا به آن ها اشاره خواهیم داشت.

سوخت های جایگزین سوخت هایی هستند که می توان برای فراوری انرژی مانند سوخت های متداول از آن ها استفاده کرد ولی جزئی از سوخت های متداول مانند سوخت های فسیلی، پروپان، ذغال سنگ و گاز طبیعی نیستند. قسمت عمده سوخت های متداول منابع تنوناپذیر هستند. سوخت های جایگزین عبارتند از بیو دیزل، بیو الکل، الکتریسیته ذخیره شده به فرم شیمیایی مانند باتری ها و سلول های سوختی، متان غیر فسیلی، گاز طبیعی غیر فسیلی و سوخت های دیگر از منابع زیست توده. این سوخت ها تحولی در انواع، ایجاد و استفاده از سوخت ها پدید آورده اند. واقعیت دیگر درباره سوخت های جایگزین آن است که آن ها عمدتاً تنوپذیر هستند و تأثیر سوء کمتری روی محیط زیست در مقایسه با سوخت های متداول دارند.

مزایای سوخت های جایگزین

اول و مهم تر از همه، سوزاندن سوخت های جایگزین آلودگی کمتری ایجاد می نماید و چنانکه گفته شد تأثیرات سوء کمتری روی محیط زیست دارند. سوزاندن سوخت های متداول باعث ایجاد آسیب های قابل توجهی به محیط زیست می گردد زیرا، سوزاندن آن ها کربن دی اکسید زیادی فراوری می نماید. به علاوه، انتظار می رود سوخت های متداول در آینده نه چندان دور تمام شوند که به همین علت منابع سوخت جایگزین در حال بهبود دادن هستند تا از تدام انرژی اطمینان حاصل گردد.

سوخت های جایگزین فاقد عناصر فرعی فراوری شده به خاطر استفاده از سوخت های متداول هستند؛ آن ها محصولات فرعی سمی یا مضر فراوری نمی نمایند.

سوخت های جایگزین هنگام استفاده در وسایل نقلیه نشان داده شده است که مسافت پیموده شده افزایش پیدا می نماید. در واقع، در خصوص خودروهای هیبریدی، مسافت پیموده شده20% با اندازه سوخت یکسان افزایش پیدا می نماید.

دولت های زیادی در کوشش برای افزایش استفاده از سوخت های جایگزین برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستند و مشوق های مالیاتی برای استفاده از آن ها ارائه می نمایند.

معایب سوخت های جایگزین

سوخت های جایگزین فاصله زیادی دارند تا با قیمت کم در اختیار مصرف نماینده قرار بگیرند؛ صندلی های سوخت بسیار کمی سوخت های جایگزین ارائه می نمایند. بدین ترتیب، استفاده از سوخت های جایگزین با مشکلاتی همراه است.

به خاطر مشکل آن ها با توجه به دسترس پذیری، سوخت های جایگزین گران قیمت هستند. به همین دلیل است که مردم تمایل چندانی برای استفاده از آن ها ندارند.

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 1980

به "مزایا و معایب سوخت های جایگزین که احتمالاً نمی دانستید" امتیاز دهید

1 کاربر به "مزایا و معایب سوخت های جایگزین که احتمالاً نمی دانستید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب سوخت های جایگزین که احتمالاً نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید