نگرانی دانشجویان از نقض حریم شخصی در شیوه نامه جدید انضباطی، بندهای خبرساز بازنگری می گردد

به گزارش وبلاگ واحدی، دانشجویان بابت نقض حریم شخصی خود در فضای مجازی در پیش نویس شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان نگران هستند؛ وزیر علوم می گوید: قبل از ورود معاون رئیس جمهوری به موضوع برای شفاف سازی و بازنگری این موضوع اقدام شده است.

نگرانی دانشجویان از نقض حریم شخصی در شیوه نامه جدید انضباطی، بندهای خبرساز بازنگری می گردد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در شهریورماه سال جاری شیوه نامه اجرایی آیین نامه رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان، به دانشگاه ها ابلاغ شد و قرار بود از مهر ماه سال جاری اجرایی گردد.

بعضی دانشجویان معتقد بودند این شیوه نامه دست مسؤولان را در برخورد سلیقه ای با دانشجو باز خواهد گذاشت و از این رو شیوه نامه جدید با انتقادهایی از سوی دانشجویان روبرو شد.

شیوه نامه قبلی یا همون شیوه نامه فعلی انضباطی دانشجویان از این آدرس در دسترس است.

مفاد شیوه نامه جدید رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان

در این شیوه نامه شوراهای انضباطی دانشگاه ها قادر به رسیدگی به 4 گروه از تخلفات شده اند. گروه ها به توضیح زیر است:

منتقدان شیوه نامه انضباطی جدید دانشجویان چه می گویند؟

بعضی منتقدان به رعایت اصل عدالت در این شیوه نامه نقدهای جدی وارد نموده اند.

برای مثال در این شیوه نامه جدید، دانشگاه ها برای تخلفاتی که در قانون مجازات معین شده دارند مجازات مجدد وضع می نمایند و همچنین برای رفتارهایی که در قانون مجازات ندارند توسط دانشگاه مجازات وضع می گردد. صحت این شیوه عمل اساسا مورد انتقاد است.

در شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان، دانشگاه ها برای تخلفاتی که در قانون مجازات معین شده دارند مجازات مجدد وضع می نمایند و همچنین برای رفتارهایی که در قانون، مجازات ندارند توسط دانشگاه مجازات وضع می گردد، صحت این شیوه عمل اساسا با تردید همراه است

همچنین در شیوه نامه جدید دانشجو از داشتن نماینده و همراه در کمیته های انضباطی محروم شده است.

در نحوه ابلاغ دانشجو به کمیته های انضباطی هم احضار تلفنی و پیامکی به جای احضار کتبی به رسمیت شناخته شده است.

در نتیجه موارد این چنینی بود که فعالان دانشجویی منتقد این شیوه نامه از وزرای مربوط و معاون حقوقی رئیس جمهور که در تهیه منشور حقوق شهروندی مشارکت داشته خواستند که حقوق دانشجویان در دادرسی منصفانه رعایت گردد.

آنالیز شیوه نامه انضباطی دانشجویان توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور

در پی بعضی اعتراضات دانشجویان، امروز خبری از آنالیز شیوه نامه انضباطی دانشجویان توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور منتشر شد.

لعیا جنیدی معاونت حقوقی رئیس جمهور اعلام نمود که موارد مغایر با قانون اساسی، قوانین عادی و منشور حقوق شهروندی در این شیوه نامه با همکاری نمایندگان تشکل های دانشجویی و دستگاه های مربوط اصلاح می گردد.

در حالی معاون حقوقی رئیس جمهوری به اعتراض های دانشجویی نسبت به شیوه نامه پیشنهادی انضباطی دانشجویان ورود خواهد نمود که سازمان امور دانشجویان وزارت علوم هم اعتراض ها را آنالیز می نماید

همه اعتراض های دانشجویی راه کار مخصوص به خود را دارد

سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در این باره گفت: دانشجویان اعتراضاتی به شیوه نامه پیشنهادی دارند و این طبیعت کار دانشجویی است.

وی ادامه داد: برای آنالیز اینکه اینکه این اعتراض ها به حق است یا نیست، هر از چندگاهی این اعتراض ها جمع و در سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آنالیز می گردد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بنابراین همه این اعتراض ها راه کار مخصوص به خود را دارد و مراجع بالادستی هم می توانند اظهارنظر نمایند و این اعتراض ها در آن مراجع هم آنالیز گردد.

اعتراض دانشجویان مربوط به قبل از تصویب شیوه نامه جدید انضباطی است

خبرنگار این موضوع را از مسؤولان مربوط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری نموده است.

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در این باره اظهارداشت: این شیوه نامه هنوز ابلاغ نشده است و اعتراضی که دانشجویان مطرح می کردند مربوط به قبل از تصویب شیوه نامه انضباطی جدید است.

هنوز شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان به تصویب نرسیده و اعتراض های دانشجویان مربوط به پیش نویس است

وی گفت: این موضوع توسط سازمان امور دانشجویان این موضوع در حال پیگیری است.

پیش نویس شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان فعلا در دست آنالیز است

حمیدرضا علومی یزدی سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در این باره اظهارداشت: شیوه نامه فعلا در دست آنالیز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی گفت: دانشجویان به پیش نویس شیوه نامه معترض هستند و شیوه نامه هنوز رسمی نشده که ابلاغ شده باشد.

آنالیز های در موضوع شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان فعلا در سطح وزارت خانه های علوم و بهداشت و ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال اجرا است

سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا با ورود معاونت حقوقی رئیس جمهور به این موضوع، تغییری در کمیته نمایندگان آنالیز نماینده این شیوه نامه ایجاد خواهد شد؟ گفت: این آنالیز ها داخلی است و فعلا در سطح داخلی وزارت خانه ها و ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال آنالیز موضوع هستیم.

قبل از ورود معاونت رئیس جمهوری، دانشگاه ها برای بازنگری و شفا ف سازی شیوه نامه اقدام کردند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تازه ترین واکنش به ورود معاونت حقوقی رئیس جمهوری به اعتراض های دانشجویی از آیین نامه جدید انضباطی دانشجویان، گفته است: نگرانی دانشجویان بابت ورود به فضای مجازی آنان است که آیین نامه انضباطی به این موضوع ورود نمی نماید و قبل از ورود معاون رئیس جمهوری هم معاونان دانشجویی دانشگاه ها مشغول شفاف سازی و بازنگری این بخش از شیوه نامه شده اند؛ همچنین از دانشگاه ها هم خواسته شده تا پیشنهادات دانشجویان را منعکس نمایند.

به گزارش فارس، با توجه به حواشی های ایجاد شده به نظر می رسد شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان فعلا تا ارجا راه طولانی پیش رو دارد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 651

به "نگرانی دانشجویان از نقض حریم شخصی در شیوه نامه جدید انضباطی، بندهای خبرساز بازنگری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی دانشجویان از نقض حریم شخصی در شیوه نامه جدید انضباطی، بندهای خبرساز بازنگری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید