کشاورزی بیشتر از 65 درصد آب نمی خورد

به گزارش وبلاگ واحدی، معاون وزیر جهاد کشاورزی سهم مصرف آب در بخش کشاورزی را نهایتا 65 درصد خاطرنشان کرد و از مهلت سه ساله برای جمع شدن بساط شالیزارهای خارج از گیلان و مازندران اطلاع داد.

کشاورزی بیشتر از 65 درصد آب نمی خورد

به گزارش خبرنگاران، علیمراد اکبری در نشست خبری که امروز (چهارشنبه) برگزار گردید، ضمن شرح شرایط کنونی کشور در حوزه آب و خاک، پروژه های مهمی را که در دولت یازدهم و دوازدهم شروع گردیده است را معرفی و میزان پیشرفت آن ها را تشریح کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه امسال به دلیل کمبود بارندگی سال سختی در بخش کشاورزی بوده است، گفت: میزان بارندگی در امسال 168 میلی متر بوده که یکی از بدترین سال ها طی 50 سال گذشته و متاثر از حدود 15 سال خشکسالی ممتد در کشور است و نسبت به درازمدت 31 درصد کاهش داشته است.

مهلت 3 ساله برای جمع شدن بساط شالیزارهای خارج از گیلان و مازندران

اکبری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بخش کشاورزی، متناسب نبودن منابع اعتباری با اهداف است، اضافه نمود: براساس طرحی که دو هفته پیش به تصویب کارگروه کم آبی رسیده است کشت برنج باید ظرف سه سال در همه استان ها به جز گیلان و مازندران حذف گردد ولی ضروری است که پیشنهادات و الزامات برای جایگزینی محصولات انجام گردد.

به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، 630 هزار هکتار شالیزار در کشور وجود دارد که 170 هزار هکتار آن خارج از استان گیلان و مازندران واقع گردیده است.

اکبری ضمن فاجعه خواندن تامین آب مورد احتیاج صنعت در بندرعباس از آب شیرین کشاورزی گفت: نامه ای مبنی بر اینکه آب مورد احتیاج صنعت باید از عمق دریا تهیه گردد، به رئیس جمهور ارسال گردیده است که بر اساس آن رییس جمهور دستورات لازم را به وزیر نیرو ابلاغ نموده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سهم آب از بهره وری در بخش کشاورزی 34 درصد است، اظهار کرد: بر اساس پژوهش های دنیای 66 درصد سهم بهره وری به نوع بذر، تغذیه خاک، ماشین آلات مبارزه با بیماری ها و آفات مربوط است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه درباره وضعیت منابع آبی کشور اظهار کرد: در حال حاضر 21 درصد آب سطحی، 5.2 درصد قنوات، 17.5 درصد چشمه، 56.3 درصد چاه ها، همچنین در شبکه آبیاری 3.2 میلیارد هکتار پایاب سدها و 5.5 میلیارد هکتار در پایاب دریاچه های سنتی وجود دارد.

اکبری با بیان اینکه 37 میلیون هکتار خاک کشور استعداد کارهای کشاورزی را دارد، گفت: به علت منابع محدود آب 18.5 میلیون هکتار خاک در چرخه وجود دارد که 1.3 میلیون هکتار در کلاس یک و فاقد محدودیت است و 4.3 میلیون هکتار که معادل 21.4 درصد از خاک است، در کلاس دو و دارای محدودیت است.

وی اضافه نمود: 4.95 میلیون هکتار خاک در کلاس پنج و شش است که اصلا قابل بهره برداری نیست.

اوضاع نامناسب خاک و کمبود کربن آن

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات خاک کشور را مناسب نبودن کربن خاک دانست که در 60 درصد خاک زیر نیم یا یک درصد است. کربن باعث افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک می گردد.

اکبری اضافه نمود: توقع داریم سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال آینده منابعی برای تهیه نقشه های آلی کربنی خاک در نظر بگیرد.

وی تعداد پروژه هایی که در هفته دولت در بخش کشاورزی افتتاح گردیده است را 3650 مورد اعلام نمود که 50 درصد آن در بخش آب و خاک بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از وجود چهار پروژه کلیدی در کشور اطلاع داد که یکی از مهم ترین آنها پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان است.

به گفته اکبری، فاز اول این پروژه تمام گردیده است و برای اجرای فاز دوم آن برای 238 هزار هکتار خاک که 9000 هکتار آن در ایلام و 229 هزار هکتار در خوزستان است، تفاهم نامه ای بین جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به امضا می رسد.

وی اضافه نمود: 1.5 میلیارد تومان در فاز اول بین این پروژه اختصاص داده شد که 1.4 از آن در اختیار این بخش قرار گرفته است. مجموعا 100 میلیون دلار برای تکمیل شبکه های یک و دو در وزارت نیرو اختصاص داده گردیده است.

90 هزار هکتار اراضی کشاورزی منتظر آب رسانی وزارت نیرو

معاون آب و خاک با تاکید بر اهمیت پروژه دوم که شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور نام دارد، گفت: این پروژه شامل 10 استان ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گلستان و خراسان است که 81 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اگر مشکل تامین پلی اتیلن نبود، اکنون به سرانجام رسیده بود.

اکبری با انتقاد از وزارت نیرو که نتوانسته آب برای تکمیل این پروژه تامین کند، گفت: 135 هزار هکتار خاک آماده بهره برداری و 35 هزار هکتار زیر بار است و برای حدود 90 هزار هکتار از اراضی آبیاری که آماده گردیده است، وزارت نیرو نتوانسته آب را برساند.

وی همچنین درباره پروژه آبیاری تحت فشار که یکی از بزرگترین پروژه های دنیا است، گفت: حدود 1500 دستگاه ماشین آبیاری که ماشین های هوشمند هستند، نصب می گردد. راندمان آبیاری این ماشین ها 90 درصد است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی از ابتدا تاکنون دو میلیون و 36 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور انجام گردیده است که یک میلیون و 836 هزار هکتار آن در اراضی سنتی و 36 هزار هکتار در اراضی مدرن بوده است.

اکبری اضافه نمود: 745 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در دولت تدبیر و امید انجام گردیده است که مجموعا 280 هزار هکتار در اراضی سنتی و مدرن در سال گذشته بوده است. همچنین 133 هزار هکتار آن در حال اجرا است و 57 هزار هکتار آن اجرا گردیده است. اما افزایش قیمت پلی اتیلن ممکن است این پروژه را دچار چالش کند.

سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی اتریش برای آبیاری نوین

وی با اشاره به اینکه در شرکت های کشت صنعتی دولتی آبیاری تحت فشار انجام نمی گردد، گفت: حدود یک ماه پیش تفاهم نامه ای با معاون وزارت کشاورزی اتریش امضا گردیده است که طبق آن 100 میلیون یورو در بخش آبیاری ایران سرمایه گذاری می گردد و از آن برای بخش های دولتی و طرح توسعه نیشکر استفاده خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پروژه های آبیاری غرب و شمال غرب کشور 81 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: 5000 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه ها اختصاص داده گردیده اما فاز دوم آن هنوز تخصیص آب ندارد.

اکبری با اشاره به مشکل خرید تجهیزات و لوله ها با توجه به افزایش قیمت گفت: پروژه سیستان که 46 هزار هکتار است، در فاز اول 500 میلیون دلار و در فاز دوم 350 میلیون دلار بودجه داشته است. پروژه سیستان 66.5 درصد پیشرفت داشته و امسال تکمیل می گردد.

معضل چاه های غیرمجاز

به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کنار 400 هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد که باید با در نظر دریافت شرایط کشاورزان مسدود گردد.

اکبری با اشاره به اینکه مسدود کردن چاه های غیر مجاز ممکن است معیشت مردم را به خطر بیندازد پیشنهاد کرد در مواردی که فرد تنها یک چاه دارد و آن هم غیر مجاز است به کشاورز تسهیلاتی اختصاص یابد تا بتواند کارش را در گلخانه که 10 درصد فضای باز مصرف آب دارد ادامه دهد.

وزارت نیرو و نفت در برقی کردن چاه ها همکاری نمی نمایند

اکبری در ادامه برقی کردن چاه ها را از عوامل مهم بهینه کردن آب و حفظ محیط زیست دانست و گفت: برقی کردن چاه ها مصوبه سال 1393 است اما به دلیل عدم همکاری وزارت نیرو و نفت عملیاتی نگردیده است.

وی اضافه نمود: طرح برقی کردن چاه ها تاکنون برای 100 حلقه چاه انجام گردیده است که آن هم با منابع وزارت کشاورزی بوده است.

تجهیز و نوسازی اراضی و شالیزارهای کشور

اکبری همچنین درباره طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و شالیزارها گفت: تجهیز و نوسازی در 20 هزار هکتار از اراضی انجام گردیده است که 30 هزار هکتار از آن در چند سال اخیر بوده است.

وی اضافه نمود: زهکشی زیرزمینی در 386 هزار هکتار از اراضی انجام گردیده که 143 هزار هکتار از آن در دولت تدبیر و امید بوده است. همچنین در شبکه های آبیاری زهکشی در سایر استان ها 68 هزار هکتار شبکه های فرعی انجام گردیده است.

اکبری در ادامه درباره تجهیز و نوسازی خشکزارها گفت: یک میلیون و 564 هزار هکتار از خشکزارها نوسازی شدند که 274 هزار هکتار از آن در پنج سال اخیر انجام گردیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: huseynvahedi.ir شناسه مطلب: 61

به "کشاورزی بیشتر از 65 درصد آب نمی خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزی بیشتر از 65 درصد آب نمی خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید